راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تفنگ قدرت

دو لوله دارد!

ترجمه و تدوین- آذرنگ

 

این جمله مائو به یک ضرب المثل حکومتی در چین تبدیل شده بود "قدرت از لوله تفنگ بیرون می آید". چین بعدها متوجه شد که این تفنگ باید دو لول باشد و از لوله دیگر آن دیپلماسی بیرون بیآید.

این همان موقعیتی است که امروز هم چین دارد و هم روسیه و با همین تفنگ دو لول، آتش بس در سوریه ممکن شد و از آن مهم تر این که اجازه نداد سوریه سرنوشت لیبی و عراق را پیدا کند و یا فاجعه یوگسلاوی در آن تکرار شود.

 آتش بس موقتی که اکنون در سوریه برقرار شده و احتمالا به خاتمه جنگ در این کشور ختم خواهد شد محصول همین تفنگ دو لول است. آتش بسی که طی مذاکرات فشرده و طولانی مدت میان وزیران خارجه روسیه و امریکا بدست آمد. واشنگتن تا شب جمعه گذشته بطور متوالی  پیشنهادهای روسیه برای قبول طرح آتش بس را رد می کرد، اما سرانجام وزیر خارجه آمریکا "جان کری" با همتای روس خود بر سر مقابله با داعش به تفاهم رسید و این نخستین گامی بود که برای رفتن به سوی قبول آتس بس یک هفته ای در سوریه به آن دست یافته شد و از روز نخست عید قربان به اجرا گذاشته شد. در هیچ آتش بسی یکباره تفنگ ها زمین گذاشته نمی شود و توپخانه ها خاموش نمی شود بلکه بتدریج همه آنها خاموش می شوند و زمین گذاشته می شود. این حالت در سوریه هم تکرار خواهد شد و امیدها اینست که همه گروه های متخاصم بتدریج تسلیم صلح شوند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در پایان مذاکرات فشرده اش با وزیر خارجه امریکا اعلام کرد "ما صد در صد احترام و مراعات آتش بس از طرف همه گروههای در گیر در منطقه را تضمین نمی کنیم اما اگر آتش بس مراعات شود همکاری و هماهنگی مسکو ــ واشنگتن برای مبارزه با داعش تقویت خواهد شد."

 اکنون واشنگتن بر اثر پافشاری مسکو متقاعد شده که ارتش آزاد سوریه (شورشیان ) که با گروههای جهادی در استان حلب و ادلب در شمال غربی سوریه متحد هستند را راضی به جدائی از گروه های جهادگر کند و این گام مهمی است.

گروههای در گیر اصلی در منطقه  مربوط به "جبهه النصره" اند که اکنون وابستگی خود را با القاعده قطع کرده اند. این گروهها همواره به عنوان گروه های تروریستی از سوی روسیه اعلام شده اند و اکنون واشنگتن نیز برخی از آنها را تروریست می داند.

مسکوــ واشنگتن در منطقه از دو اردوگاه  متضاد در جنگ سوریه حمایت میکند. روسیه از دمشق و ایالات متحده از ارتش آزاد سوریه (شورشیان مخالف اسد) حمایت می کنند. ایالات متحده مانند فرانسه معتقد است که پیش شرط برای طرح صلح در منطقه کناره گیری اسد از قدرت در آینده است. امریکا دست از برکناری فوری اسد برداشته است. در مذاکرات اخیر ژنو بین سرگئی لاوروف و جان کری  بحثی در مورد سرنوشت اسد صورت نگرفت. اما جان کری از روسیه خواست که در این مورد به اسد فشار بیآورد. خواستی که در حد حرف در مذاکرات اعتبار دارد و نه در عمل.

دولت اسد نیز با شرایط آتش بس توافق کرد. توافقی که آتش بس بین ارتش سوریه در شهر حلب بزرگترین شهر در شمال سوریه را ممکن ساخت. ارتش سوریه غرب حلب را دراختیار دارد و شورشیان و جهاد گرایان شرق این شهر را.  وزرای خارجه روسیه و امریکا بر سر غیر نظامی کردن منطقه حائل بین دو بخش شرقی و غربی حلب و همچنین جاده شمالی شهر حلب به تفاهم رسیدند. جاده ای که از آن برای رسیدن تسلیحات به شورشیان استفاده می شد و غیر نظامی اعلام شد و قبول شدن آن خود ضربه ایست به شورشیانی که از امکان دریافت تسلیحات محروم می شوند. حالا امریکا هم پذیرفته که خواست برکناری بشار اسد، یعنی امتیاز بزرگی برای اردوغان رئیس جمهور جاه طلب ترکیه که رویای امپراطوری عثمانی را در سر دارد و با این رویا علاوه بر تخاصم با همسایگان، بلکه در داخل خود ترکیه را هم موجب شده است!

     

   http://www.humanite.fr/syrie-la-russie-donne-le-tempo-615429

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 568 راه توده - 25 شهریور ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت