راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

به بهانه یمن

آماده جنگ

با ایران می شوند

"ریا نووستی"

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

 

در حالی که شعله های آتش جنگ در کشور های عراق، لیبی و سوریه همچنان زبانه می کشد، در بخش دیگری از خاورمیانه جبهه جنگ دیگری وجود دارد که افکار عمومی جهان توجه لازم را به آن ندارد.

 یک سال و نیم قبل عربستان سعودی و شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس، ائتلاف جنگی را به بهانه دفاع از"منصور هادی" رییس جمهور فراری یمن اما در عمل تقابل با میهن پرستان این کشور، "حوثی ها" آغاز کرده اند.

عملیات جنگی ائتلاف به رهبری سعودی ها زمانی آغاز شد که نیروهای "حوثی" صنعا پایتخت کشور یمن را تسخیر کردند و درنهایت موفق شدند شهر مهم بندری عدن که مشرف به دریای سرخ است را نیز تحت کنترل خود درآورند. در آن زمان تحت فشار نیروهای ملی"منصور هادی" رییس جمهور طرفدار عربستان متواری شد و به مقامات ریاض پناه آورد ( بهانه دیگر سعودی ها برای دخالت نظامی در یمن حمایت ایران از شیعه های زیدی یمنی بود).

با شروع جنگ، به غیر از شیخ نشین های خلیج فارس 9 کشور عربی دیگر به ائتلاف با سعودی ها پیوستند. علاوه برآن، جنگ برای اشغال یمن مورد تایید و پشتیبانی کشورهای غربی خصوصا ایالات متحده آمریکا، انگلستان و فرانسه نیز قرار گرفت.

هدف دیگر تشکیل چنین ائتلافی از طرف سعودی ها ادعای به وجود آوردن جبهه ای از کشورهای سنی مذهب بر علیه ایران بود.( ابتدا ترکیه آمادگی خود را برای  شرکت در این ائتلاف اعلام کرد اما در عمل حاضر به همکاری نشد).

دستآوردهای عربستان و متحدین آن در طول جنگ یک سال و نیم گذشته چه بود؟ تسخیر بخش های وسیعی از جنوب کشور یمن خصوصا تنگه باب المندب، گذرگاه مهمی که محل عبور کشتی های نفت کش از دریای سرخ به دریای آزاد است.

سعودی ها ادعا دارند که راه های زمینی و دریایی ورود سلاح های ایرانی به یمن را گرفته اند و مانع از آن شده اند تا حوثی ها در یمن تبدیل به نیرویی مانند حزب الله لبنان در این کشور گردند.

 از ابتدای جنگ با وجود بمباران های مداوم، سعودی ها نتوانسته اند پایتخت یمن را از تسلط حوثی ها و رئیس جمهور اسبق"علی عبدالله صالح" در آورند و به "منصور هادی" متحد خود تحویل دهند. علاوه بر آن جنگ عملا توسط حوثی ها به مرزهای عربستان کشیده شده است. نیروهای مقاومت یمنی، علاوه بر پرتاب موشک های اسکات به مناطق حساس عربستان، دهها تانک و خود رو های زرهی نظامی را در جنوب این کشور نابود کرده اند. سعودی ها مناطق مرزی خود با یمن را از سکنه خالی کرده اند که این موضوع نا رضایتی های فراوانی را به دنبال داشته است.

 کشور یمن عملا به دو بخش تقسیم شده است. به همین مناسبت، اخیرا کارشناسان موسسه "بروکینگز" آمریکا برای جلو گیری از تلفات بیشتر و آسیب های اقتصادی و سیاسی عربستان، پیش نهاد داده است که طرفین به دو پاره شدن یمن تن بدهند.

مذاکرات دو جانبه حوثی ها و عربستان بر سر آتش بس با وساطت سازمان ملل در کویت نیز تا به حال نتیجه ای در پی نداشته است. حوثی ها در پی آن نیستند تا کشور خود را با حاکمان عربستان و پشتیبانان آن تقسیم کنند. در هر صورت ادامه جنگ موضع سعودی ها را ضعیف تر خواهد کرد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که حوثی ها به جنگ پارتیزانی روی آورده اند و در چنین شرایطی عربستان در این جنگ پیروز میدان نخواهد بود. حوثی ها با پشتبانی مردمی و اتحاد با سازمان های مترقی یمن، توانایی ادامه جنگ بر علیه تجاوز نیروهای خارجی به کشور خود را تا دهها سال دیگر دارند.

تجاوز آشکار سعودی ها به یمن اعتراض جهانیان را به دنبال داشته است. در همین رابطه سازمان ملل متحد با توجه به تهدید عربستان مبنی بر نپرداختن پول به این سازمان جهانی اطلاعیه ای شدید الحن به عنوان اعتراض به بمباران مردم یمن صادر کرده است.

بر اساس ارزیابی سازمان ملل از ماه مارس 2015 تا به حال بر اثر بمباران ائتلاف سعودی ها بیش از 4 هزار نفر از مردم عادی خصوصا- زن و کودک- در جنگ کشته و 7 هزار نفر نیز زخمی شده اند. هواپیماهای نظامی عربستان عمدتا مناطق مسکونی، کارخانجات، مدارس و بیمارستان ها را هدف بمب ها و راکت های خود قرار می دهند.

سازمان جهانی پزشگان بدون مرز بیمارستانی را در یمن برای مداوای زخمی ها دایر کرده بودند که این بیمارستان نیز توسط هواپیما های جنگی ائتلاف به رهبری عربستان بمباران شد. بعد از آن پزشگان بدون مرز خاک یمن را ترک کردند.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز دولت آمریکا تحت فشار افکار عمومی کشور خود، قرار است تعداد کارشناسان نظامی آمریکایی را که در صفوف ائتلاف ضد یمنی سعودی ها حضور  دارند کاهش دهد. دیگر کشورهای غربی نیز تصمیم دارند در مورد فروش تسلیحات خود به عربستان سعودی  تجدید نظر کنند.

هزینه جنگ یمن تاثیر مستقیم خود را بر زندگی شهروندان سعودی گذاشته است. دولت این کشور برای جبران کسری بودجه نظامی خود، اقدام به برداشتن سوبسیت ارزاق عمومی، بالا بردن قیمت گاز و برق کرده است.

کارشناسان نظامی بر این عقیده هستند که برپایی جنگ سعودی ها و متحدین آن در خلیج فارس علیه یمن، دستیابی به آمادگی نظامی برای یک جنگ احتمالی تمام عیار با ایران است. متخصصین نظامی عقیده دارند که عملیات نظامی این ائتلاف در یمن، اندوختن تجربه در هماهنگ کردن عملیات حمل و نقل هوایی و  حمله نیروی دریایی آن ها به ایران است.

کارشناس نظامی آمریکایی"مایکل ریتر" بر این عقیده است "در صورت آغاز جنگ با ایران خلیج فارس طعمه حریق جنگ خواهد شد".

سعودی ها ادعا دارند که مانع از آن خواهند شد تا حوثی ها نقش حزب الله لبنان حامی ایران را در یمن ایفا کنند، این درحالی است که حوثی ها دارای شرایطی کاملا متفاوت و به مراتب قدرتمند تر از حزب الله هستند. فعلا پای عربستان و ائتلاف نظامی در گل یمن فرورفته و آینده روشنی هم در پیش نیست.

https://ria.ru/analytics/20160922/1477591655.html

 

 

 تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 570  راه توده -  هشتم مهر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت