راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مراسم باشکوه

سالگرد تاسیس

حزب کمونیست چین

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

 

اول ژوئن، 95 سال از تاسیس حزب کمونیست جمهوری خلق چین گذشت. به همین مناسبت مراسمی با شرکت بلند پایه ترین اعضای حزب کمونیست چین و رهبران این کشور در"خانه مردم"  شهر پکن برگزار شد.

در افتتاحیه رسمی جشن سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین" شی جین پینگ" رهبر حزب طی بیاناتی گفت:

مارکسیسم جهت دهنده و راهنمای رشد و تعالی جمهوری خلق چین  است. ما باید همچنان پیروی و وفاداری خود را نسبت به مارکسیسم حفظ کنیم و تداوم بخشیم. مهلک ترین خطری که حزب و کشور ما را تهدید می کند، روی گردانی و یا انحراف از ایدئولوژی مارکسیستی است. در95 سال گذشته این ایدئولوژی راهنمای عمل حزب ما بوده است. ما هرگز از مارکسیسم عدول نخواهیم کرد زیرا در عمل ثابت شد آنچه که منجر به رشد و ترقی و توسعه  همه جانبه کشور و سر بلندی مردم ما گردید آموزش و به کار گیری ایدئولوژی مارکسیستی توام با ویژگی های کشور چین بوده است.

اعتقاد به هدف اصلی و تحقق آن در واقع پایبندی به مارکسیسم و در نهایت انطباق آن با واقعیت های جامعه ما می باشد" .

رهبر حزب کمونیست چین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشوه خواری و فساد، یاد آوری کرد، کوشش ما باید بر مبنای مبارزه با فساد و رشوه خواری قرار بگیرد تا در آینده، زمینه ای برای سوء استفاده افراد از موقعیت خود در حزب فراهم نگردد و درجه فساد را به صفر برسانیم.

در ارتباط با نود و پنجمین سال روز تاسیس حزب کمونیست چین" گنادی زوگانف" رهبر حزب کمونیست روسیه در مصاحبه با روزنامه" ژن مین ژیبائو" ارگان حزب کمونیست چین ضمن تبریک به کمونیست های چین گفت: " به یاد بیاوریم که سه نسل از رهبران حزب کمونیست چین در موسسات آموزشی اتحاد شوروی تحصیل کردند، زبان روسی فرا گرفتند و با تسلط کامل به این زبان سخن گفتند.

حزب کمونیست چین باید افتخار کند که از مسیری بس طولانی و پیچیده توانسته است راه عبور جدیدی را از سختی ها و نا بسامانی های تاریخی، برای رشد و ترقی مردم و کشور چین پیدا کند و با اتکا به ایدئولوژی مارکسیسم لنینیسم، اهداف سوسیالیستی را با کاری سخت و دشوار با ویژگی های کشور چین معنا بخشد. حزب کمونیست چین توانست با کار و تلاش پیگیرانه، حس اجتماعی، نوع دوستی بین مردم، همبستگی و اتحاد، مراحل دستیابی به فن آوری های مدرن و بازار مناسب را فراهم کند. برای رفقای چین شرایطی فراهم شد تا در یکی از بزرگ ترین چالش ها در زندگی اجتماعی موفق شوند: یک رابطه هماهنگ بین عناصر مختلف برای یک دستاورد منحصر بفرد و یک اثر بی همتای تاریخی جهانی" .

(یاد آوری می شود تحکیم برادری حزب کمونیست چین و اتحاد شوروی به قبل از آزاد سازی چین از میلیتاریسم ژاپن توسط اتحاد شوروی باز می گردد. این روابط تاثیر بسزایی نیز در روند پیروزی انقلاب چین در سال 1949 داشت. با پیروزی انقلاب خلقی در پر جمعیت ترین کشور جهان، سیل کارشناسان اتحاد شوروی جهت تحکیم پایه های انقلاب چین به آن کشور سرازیر شد که این یاری تاریخی نقش بی بدیلی را در رشد صنایع و کشاورزی ایفا کرد.

سالانه دهها هزار نفر برای فراگیری علوم و فناوری از چین به مراکز آموزشی اتحاد شوروی اعزام می شدند. رابطه بردارانه و خلاق اتحاد شوروی و جمهوری خلق چین تا مرگ استالین ادامه داشت. با برآمدن نیکیتا خروشچف در اتحاد شوروی، روبط اتحاد جماهیر شوروی با جمهوری خلق چین دگرگون شد. خروشچف به طور یک جانبه قرارداد های طرفین را فسخ و کلیه کارشناسان اتحاد شوروی را از این کشور فرا خواند و کدورت بین دو کشور را در تاریخ به نام خود ثبت کرد. م ).

 

http://www.rline.tv/news/2016-07-01-si-tszinpin-marksizm-sdelal-kitay-velikim/

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 609  راه توده -  12 مرداد ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت