راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

طرح مقابله با

تحریم های روسیه

طرح مقابله با

تحریم ایران نیزهست!

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه – آزاده اسفندیاری

 

 

 

در پی تصویب تحریم های کنگره آمریکا علیه روسیه، دولتمردان، احزاب و شخصیت های سیاسی روسیه واکنش نشان دادند.

در این رابطه "گنادی زوگانف" رهبر حزب کمونیست روسیه روز سی و یکم جولای، طی اطلاعیه ای این گونه اعلام موضع کرد:

 " تحریم های کنگره آمریکا علیه روسیه حکم مرگ بود برای قدرتمندان روسیه که با الیگارش جهانی مرتبط هستند. تحریم ها این بار، وضعیت حساسی را برای اقتصاد، انرژی و وضعیت مالی کشور ما رقم خواهد زد. دلایل این تحریم ها، بازگشت شبه جزیره کریمه به روسیه، کمک به "جمهوری مردمی روسیه نو" و ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته است.

در واقع در گذشته نیز امپریالیسم آمریکا برای اقدامات خصمانه علیه روسیه به هیچ بهانه ای نیاز نداشته است. تاریخ قرن نوزدهم و بیستم با مداخلات خونین و وحشیانه ایالات متحده آمریکا در بسیاری از کشورها رقم خورده است. بیاد بیاوریم که در سال های 1918 تا 1920 آمریکا برای سرکوب انقلاب کبیر اکتبر در روسیه شوروی دخالت نظامی کرد. در نیمه دوم قرن بیستم خصوصا بعد از سقوط اتحاد شوروی در سال 1991 تحت عنوان "راه بدون خونریزی" از هیچگونه تهاجم نظامی و تحریم های اقتصادی برای سرنگونی دولت های وقت، فروگذار نکرد.

در این میان همواره گروه حاکم در روسیه امیدوار بوده که با ارتباط متملقانه با غرب و آمادگی اعطای امتیازات یک جانبه به آن، رفتار متمدنانه خود را به ظهور رسانده و تلاش کرده اند تا روسیه و جمهوری های سابق اتحاد شوروی و کشورهای مستقل مشترک المنافع فعلی را در امان نگاه دارند.

با روی کار آمدن نیروهای طرفدار غرب در روسیه، هیچ تغییر "ملاطفت آمیزی" از طرف آمریکا در ارتباط با کشور ما صورت نگرفت: با اولین نشانه قصد روسیه برای دفاع از منافع ملی خود، مانند حمایت از جمهوری مردمی روسیه نو و سپس حضور نظامی در سوریه، غرب نیات نهان خود را به نمایش گذاشت. آمریکا و متحدان او هچنان با دید قرن های گذشته به کشور ما به عنوان دشمن تاریخی خود نگاه می کنند و روسیه را مانع بزرگی برای تسلط بر جهان می دانند.

خصومت آشکار نخبگان آمریکایی در نهایت، دشمنی با سیاست خارجی روسیه است. تحریم های اخیر ایالات متحده آمریکا عملا امید کسانی را که در حکومت روسیه چشم امید به همکاری با باشگاه الیگارش های جهانی داشتند را بر باد داد.

ادامه سیاست تحقیر آمیز روسیه از جانب آمریکا نتایجی جز آنچه طی سال های گذشته در پی داشته نخواهد داشت. تمرکز بر اختلاف رئیس جمهور ترامپ و کنگره آمریکا امری است عبث و فریبنده، موضوع اساسی، هماهنگی و اجرای سیاست های ریاست جمهوری و کنگره جهت تامین منافع آمریکا به عنوان قدرت برتر در جهان است.

حزب کمونیست روسیه بارها یاد آوری کرده است که ادعای دوستی غرب، لباس مبدلی است برای یک استراتژی بلند مدت. تضعیف روسیه، اقتصاد استعماری، منبع انرژی ارزان قیمت در خدمت اقتصاد کشورهای غربی. حزب ما با محکوم کردن تحریم ها علیه روسیه، عمل ایالات متحده آمریکا را دخالت آشکار در امور داخلی کشور ما می داند.

شرایط امروزی روسیه ایجاب می کند تا حاکمیت و سیاستمداران، استراتژی جدیدی برای برون رفت کشور از بن بست فعلی در پیش بگیرند. مشکلات اجتماعی و اقتصادی گذشته و حال نشان می دهد که باید با سرعت روز افزون از فرورفتن در یک فاجعه عظیم جلوگیری کرد. زمانی استالین یاد آوری کرد: "فاصله کشور ما با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان بین 50 تا 100 سال است. ما باید این فاصله را به 10 سال برسانیم. یا ما در امر کوتاه کردن این فاصله و در نهایت پیشرفت و ترقی موفق خواهیم شد و یا آن ها ما را سرکوب خواهند کرد".

مدرن کردن صنعت و احیای رشته های علمی و آموزشی، تضمین کننده حیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روسیه در شرایط امروزی است. باید به سیاست نئولیبرالیستی دولت و خدمتگذار بورژوازی کمپرادور نقطه پایان گذاشت و برعکس، نقش دولت در مدیریت فرایند اقتصادی، اجتماعی و سیاستگذاری را افزایش داد. حیات اجتماعی ایجاب می کند که دولت به خواسته های مردم توجه کند و در پی خدمت به چند تن الیگارش نباشد. دولت وظیفه دارد تا همه ابزار های لازم را برای بالا بردن بخش تولید به خدمت بگیرد. باید وابستگی شرم آور روسیه به صادرات انرژی و کسب درآمد از این منبع قطع شود زیرا وسیله ای است برای فشار خارجی بر روسیه.

حزب کمونیست با تدوین برنامه، پیشنهاد های مشخصی را ارائه داده است. حکومت وظیفه دارد در این شرایط بحرانی برنامه های احزاب وطن خواه و مترقی را در دستور کار خود قرار دهد.

تلاش برای تحقیر روسیه توسط آمریکا را باید با دوری جستن از سیاست های دوران یلتسین پاسخ داد. جهان امروز تنها به قدرت و علم و پیشرفت های اجتماعی احترام می گذارد. داشتن اقتصاد قوی، نیروهای مسلح نیرومند، صنایع و تکنولوژی پیشرفته، می تواند پشتیبان کشور و مردم باشد و از تعرض خارجی و باج خواهی دیگران مصون بدارد.

حزب کمونیست روسیه بر این باور است که مردم ما برای مقابله با "دشمنان قسم خورده" و عناصر داخلی با سرفرازی پیروز میدان خواهند بود. تاریخ  گذشته روسیه بارها چنین امری را به اثبات رسانده است!

 

https://kprf.ru/party-live/cknews/167457.html

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 610  راه توده -  19 مرداد ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت