راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

طرح ها و دستورات امریکا

برای سرکوب حزب توده ایران

 

 

مهم ترین فصل اسناد هزار صفحه ای کودتای 28 مرداد که اخیرا در امریکا انتشار یافت مربوط به انگیزه واقعی کودتا، ترس از گسترش فساد در دولت کودتا و توصیه به دولت زاهدی و شخص شاه برای سرعت بخشیدن به سرکوب حزب توده ایران و متلاشی کردن آنست. سازمان سیا از پیش از کودتا برای مقابله با حزب توده ایران برنامه ی ویژه یی را برای "اقدامات سیاسی موثر و جنگ روانی و ایجاد ثبات" در ایران فراهم میکند. در سندی پیرامون این برنامه آمده است:

"سقوط دولت مصدق و برگماری زاهدی پتانسیل گسترده یی برای مقابله ی موثر با حزب توده به منظور ایجاد ثبات سیاسی فراهم کرده است. شاه و نخست وزیر بر لزوم همکاری با سیا در این زمینه آگاه اند. از زمان تصویب پروژه ویژه ما در 19 مرداد 1330 تا مرداد 1332 بخش بزرگی از آن در حوزه های زیر پیش برده شد:

 1) کمک مالی به مطبوعات

 2) تهیه و توزیع مطالبی با محتویات تبلیغات سیاسی و پروپاگاندا

 3) اثرگذاری بر رهبران مذهبی، نمایندگان مجلس، سناتورها و دیگر دولتمردان.

هدف اصلی حزب توده ایران است. هر چند از زمان آغاز این پروژه احتمال بدست گرفتن قدرت از سوی حزب کاهش یافته و تهدیدی در آینده ی نزدیک به نظر نمیاید اما هنوز کار برای شکست کمونیسم در ایران بسیار است. با وجود کاهش عضوگیری حزب و غیر علنی بودن آن، هسته ی اصلی حزب دست نخورده مانده و با وجود تلفاتی که داده این حزب سازمان یافته ترین و موثرترین حزب کمونیست در خاور نزدیک است. در صورت بقدرت رسیدن حزب توده در ایران، موضع کمونیست ها در همه ی کشورهای همجوار تقویت و موقعیت قدرتهای غربی را در منطقه تهدید خواهد کرد. ایالات متحده به کمک دفاترش، اتخاذ موضعی قاطع در برابر اپوزیسیون را به دولت (زاهدی) توصیه کرده و دولت هم علیه حزب توده با شدت برخورد میکند. از 28 مرداد تا کنون محافل "کمونیست و ضد ملی" کشف و تنها در تهران بیش از 842 تن دستگیر شده اند. طبق اطلاعیه ی رسمی وزارت کشور، طی مهر ماه در سراسر ایران مجموعا 1375 عضو حزب توده دستگیر شده اند.            نشانه هایی هست مبنی بر اینکه شاه و دولت مشوق رشد گروههای شبه نظامی (لباس شخصی ها و باصطلاح گروه های خودسر) راستگرا بوده اند تا در صورت اعتراضات خیابانی بیشتر از آنها برای مقابله با حزب توده بهره گیری شود."

این اسناد یکبار دیگر نشان میدهد که تمام اتهاماتی که به حزب توده ایران چه در زمان شاه و چه در جمهوری اسلامی در توجیه یورش به حزب توده ایران مطرح شد و می شود، پوششی بوده و هست برای پنهان ساختن دلیل اصلی یورش و سرکوب حزب توده ایران تا حد جنایت تاریخی و فراموش نشدنی اعدام رهبران و کادرهای حزب توده ایران در جریان قتل عام سال 1367 در زندان های جمهوری اسلامی.

ترجمه این بخش ها از اسناد تازه انتشار یافته در امریکا، در مطبوعات و رسانه های ایران ممنوع است تا بویژه نسل بعد از انقلاب که زیر بمباران تبلیغاتی جمهوری اسلامی قرار داشته و دارند، به عمق رویدادها و دلائل و انگیزه ها راه نیابند و به همین دلیل است که ما شاهد اظهار نظرهای پوچ و متاثر از همین تبلیغات از دهان این نسل هستیم. آنها را بی خبر از عمق حوادث نگه داشته اند و به همین دلیل از هیچ کوششی برای آگاهی این نسل از واقعیات تاریخی نباید غفلت کرد. از جمله واقعیات پنهان مانده در پشت یورش و سرکوب خونین حزب توده ایران. حزبی که مانند مردم ایران امید بسیاری به انقلاب 57 داشت و در سالهای پس از انقلاب، عملا به بلندگوی راستین این انقلاب در داخل کشور تبدیل شده بود و در باره کج روی ها و ماجراجوئی های برخی سازمان های سیاسی مانند مجاهدین خلق و حکومتیانی از نوع حجتیه و موتلفه اسلامی بی وقفه هشدار می داد و با نامه های خصوصی خود به شخص آیت الله خمینی ضعف هائی را یاد آور می شد که پس از او به فاجعه تبدیل خواهند شد. فاجعه ای که در دو سال پایانی عمر آیت الله خمینی و افتادن کار بدست احمد خمینی و هاشمی رفسنجانی و خامنه ای و چند تنی دیگر در اطراف آقای خمینی عملا آغاز شده بود.

در همین اسناد تازه انتشار یافته از کودتای 28 مرداد می خوانیم که چگونه امریکا طرح های خود را بر پایه تقویت روحانیون مرتجع و سازمان دادن گروه های فشار و باصطلاح خودسر تدوین و تنظیم کرده و دولت کودتا را در حمایت از آنها تشویق می کرد.

بدین ترتیب است که نمی توان اسناد کودتای 28 مرداد را اسنادی مربوط به گذشته ای که پشت سر مانده و تمام شده تلقی کرد، چرا که تمام انگیزه های آن کودتا و شیوه و اشکالی که برای اجرا و تثبیت کودتا امریکا و انگلیس بدان متوسل شدند همچنان استوار و پا بر جا هستند و البته طبیعی است که از تمام تجربه و تکنولوژی و تاکتیک ها برای به روز کردن آنها بهره می گیرند. همین فضای بسته سیاسی در جمهوری اسلامی و جلوگیری از بهره مندی از کوچکترین امکان فعالیت سیاسی حزب توده ایران و حتی دیگر احزاب ملی و مذهبی ایران توسط حکومت نیز خود گویای اجرای همان اهداف و طرح هائی است که امریکا و انگلیس در جلوگیری از آگاهی مردم ایران، نفوذ در حکومت، به ورطه عمیق تر گمراهی ها و به خاک و خون کشیدن ایران و تکه تکه کردن آنست. اسناد تازه انتشار یافته کودتای 28 مرداد را حکومتیان ایران باید بارها و بارها بخوانند و آنها که سلامت سیاسی خود را حفظ کرده اند درباره مشابهت خواست ها و طرح امریکا با آنچه در جمهوری اسلامی پیش برده می شود از خود سئوال کنند.

بخش پایانی اسناد کودتای 28 مرداد که به همت یکی از همکاران راه توده ترجمه شده را در همین شماره راه توده می خوانید. نه یکبار که بارها باید این اسناد را بعنوان اسنادی بالینی خواند!

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 611  راه توده -  26 مرداد ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت