راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنان رئیس مجلس

به معنای آغاز

واقع بینی است؟

 

  

علی لاریجانی رئیس مجلس شورا در مراسم تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی سخنرانی کرد. ایشان در این سخنرانی نکاتی را مطرح کرد که اگر حاصل بحث های درون حکومتی باشد می توان امیدوار بود که شرایط برای تجدید نظر در سیاست های ویرانگر چند دهه اخیر در حال فراهم شدن باشد. لاریجانی گفت:

"مشخص است واگذاری یک نیروگاه به وزارت دفاع یا بنیاد شهید یا دستگاهی که هیچ تعریفی برای آن وجود ندارد کار اشتباهی است. لذا باید بررسی شود که از چه رخنه‌ای استفاده و این اقدامات صورت گرفته است، باید این ایرادات بررسی شود که آیا این واگذاری‌ها صد درصد غیرقانونی بوده و یا برای رد دیون واگذار شده است. لذا مشخص است که رخنه‌ای وجود داشته که از آن سوء استفاده شده است و باید این رخنه بسته شود."

اینکه بالاخره بعد از سه دهه تا همین مقدار جلو آمده ایم که بپذیریم که می شود به واگذاری های انجام شده تحت عنوان خصوصی سازی انتقاد کرد و حتی آنها را غیرقانونی تلقی کرد یک گام بزرگ به جلو محسوب می شود.

آقای لاریجانی با بیان اینکه باید در حوزه واردات و صادرات کار انقلابی صورت گیرد، یادآور شد:

"چرا باید اجازه داده شود که کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند از خارج از کشور وارد شوند. ایران کشوری نیست که سیستم آن باز باشد و تولید آن مرحله به مرحله در حال حرکت رو به جلو است."

پذیرفتن این موضوع که هیچ اجباری وجود ندارد که سیستم ایران بر روی کالاهای وارداتی باز باشد خود باز یک گام به جلو دربرابر سرمایه داران و تجار و جناحی از بخش خصوصی و غیرخصوصی است که می خواهند بازار داخلی ایران را برای فروش کالاهای خارجی در اختیار خود بگیرند.  

رئیس مجلس در ادامه می گوید:

"اگر نعمت‌زاده (وزیر سابق صنعت) گفته که حدود 800 قلم کالا نیازی به واردات ندارد باید به دولت گفته شود که یا ممنوعیت واردات این 800 کالا را تصویب کند یا خود مجلس در این باره تصمیم‌گیری کند."

ممنوعیت واردات کالاهایی که در داخل تولید می شوند و نیازی به واردات آن نیست نیز گامی است که باید از سی سال پیش برداشته می شد و به هر حال امروز هم برداشته شود بهتر از فرداست. ولی مسئله تنها بر سر کالاهایی که ما به آن نیاز نداریم نیست. اتفاقا باید کالاهایی را که ما به آن نیاز داریم شناسایی کرد و بخش های مختلف دانشگاهی، فنی، صنعت و معدن را در جهت ایجاد امکان تولید آنها فعال کرد. آن کاری را که سرمایه‌داران تجاری کردند باید به شکل معکوس دنبال کرد. آنها نیازهای کشور را شناسایی و تمام صنایعی که می توانست در تولید این نیازها فعال باشد یا فعال بشود به طور منظم مورد حمله قرار داده و به تعطیلی و ویرانی کشاندند. هم باید از این صنایع حفاظت و دفاع کرد و آنها را فعال کرد و هم باید کل ظرفیت علمی و فنی کشور را در جهت تولید کالاهای واقعا مورد نیاز وارداتی بکار گرفت. 

تا زمانی که واردات "راه حل" هر مشکل و هر کمبودی است؛ تا زمانی که حکومت ما تسلیم خواست واردکنندگان و سرمایه‌داران تجاری است و حاضر نیست بپذیرد که در برخی زمینه ها ناگزیریم کمبودهای موقت را تحمل کنیم تا ظرفیت های علمی و فنی داخلی را برای برآورده کردن آنها شناسایی و فعال کنیم؛ کشور ما از این چرخه عقب ماندگی، بحران مزمن اقتصادی و اجتماعی، ناتوانی در ایجاد اشتغال، ناتوانی در تولید ثروت و … نمی تواند بیرون آید.

لاریجانی با بیان اینکه باید به وزیر اقتصاد گفته شود که تا حدود یک ماه دیگر درباره ممنوعیت این کالاها تصمیم بگیرد یادآور شد: اگر این موضوع در دولت تصویب نشد مجلس درباره آن تصمیم می گیرد البته باید همزمان با ممنوعیت واردات برخی کالاها درباره قاچاق کالا نیز فکر کرد اما باید تعرفه ها متوازن شود که بخش خصوصی بتواند کالا تولید کند. وی افزود:

"باید از تولیدکنندگان حمایت شود و اگر وزارت صنعت قبول دارد که باید ورود حدود 800 کالا ممنوع شود در دولت درباره آن تصمیم‌گیری شود اما اگر در این باره تصمیم‌گیری نکند با توجه به اینکه بار مالی نداشته مجلس می‌تواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به مسئله قاچاق کالا توجه شود، ادامه داد:

"وزارت اطلاعات گزارشی درباره قاچاق کالا به بنده ارائه کرد که گزارشی در 3 تا 4 مقطع 5 ساله است و وضعیت نفوذ‌هایی که در مرزهای داخل به بیرون از کشور است را نشان می‌دهد.  در 20 سال پیش حدود 8 مکان بود که در آن تبادل قاچاق صورت می‌گرفت و 5 سال بعد این موضوع 5 برابر شده و 5 سال پس از آن نیز 10 برابر شده و اکنون در تمامی مرزهای کشور ورود و خروج‌ صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت باید با یکدیگر درباره ورود و خروج کالا تصمیم بگیرند، افزود:

"باید بررسی شود که آیا در مرزهای سایر کشورها به این میزان ورود و خروج کالا صورت می گیرد؟ به نظر می‌رسد که با تساهل و رفتارهای نادرست اوضاع مرزها اینگونه شده و این سبب شده که کنترل مرزی کشور با مشکل مواجه شود.رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای چرخیدن چرخ تولید باید 20 موضوع همزمان با یکدیگر حرکت کند، موضوع قاچاق، تعرفه و مسائل بخش خصوصی باید با یکدیگر دیده شود و اگر با یکدیگر دیده نشود مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. اولویت قرار دادن بخش اشتغال اقدام بسیار درستی است که کمیسیون ویژه باید روی آن بررسی‌های لازم را انجام دهد تا مشخص شود که در چه بخش‌هایی می‌توان کمک کرد. "

لاریجانی با اشاره به تهیه گزارش‌هایی درباره اجرای اصل 44 و حمایت از تولید از سوی کمیسیون ویژه تولید ملی برای قرائت در صحن علنی مجلس افزود:

"زمانی که این گزارش‌ها به صحن علنی ارائه می‌شود باید پیشنهادات برای اصلاح قانون همراه آن ارسال شود تا با استفاده از تبصره (1) ماده 49 نمایندگان نظرات خود را بیان کنند و در ریل کمیسیون قرار گیرد.  باید سخت‌گیری ها درباره قوانینی که تصویب شده و اجرا نمی شود، بیشتر شود. هر 6 ماه باید از دستگاه‌ها گزارش گرفته شود که چرا کار جلو نرفته است و براساس ماده 236 آیین نامه داخلی می‌توان متخلفان را به مجلس معرفی کرد و اگر دستگاهی قانون را روی زمین گذاشته معرفی شود.

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 613  راه توده -  9 شهریور ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت