راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترس مشترک
ایران و طالبان
از حکومت داعش
در افغانستان

اشپیگل آنلاین- ترجمه رضا نافعی

 

 

 

ایران در خاور نزدیک و میانه پیوسته بر دامنه نفوذ خود می افزاید. اما در افغانستان که همسایه شرقی ایران است دشمنی دیرین پیوسته نیرومند تر می شود: طالبان.

 آیا تهران با آنها همدست می شود؟

روز 31ماه مه،  چند ساعت پس از آن که یک بمبگذار انتحاری یک  تانکر فاضلاب  را مقابل سفارت آلمان در کابل منفجر کرد، شایعه ای میان دیپلمات های کشورهای اسلامی دهان به دهان گشت که این تانکر آب که  حامل یک تن و نیم مواد منفجر بوده شب قبل از انفجار در محوطه سفارت ایران پارک بوده است. بعبارت دیگر صرفنظر از این که  عامل انفجار که بوده ، احتمالا عضو شبکه حقانی بوده ، شبکه حقانی یکی از گروههای رادیکال طالبان است- که ایران از آن حمایت می کند .

دیپلمات های ایرانی این ادعا را » دروغ» خواندند و با عصبانیت آن را رد کردند . اما واقعیت این است که برای اثبات این ادعا که بیش از همه از سوی  نمایندگان عربستان سعودی و پاکستان پخش می شود، سندی در دست نیست. محافل اطلاعاتی آلمان نیز می گویند احتمالا تانکر مذکور  مدتی نزدیک سفارت ایران پارک کرده بوده.

درعین حال، این ظن که ممکن است طالبان با ایران همکاری کند» نمی تواند کاملا بی اساس باشد».

یک مامور اطلاعاتی غربی گفت » میتوان  این طور فرض کرد که  ایران با برخی از فراکسیون های طالبان تماس هائی دارد».

«از تبادل اطلاعات گرفته تا کمک های مالی و در اختیار گذاشتن اسلحه.» در حملاتی که در افغانستان رخ داده در میان بمب انداز ها شهروندان ایرانی نیز بوده اند..

این حدس ها غریب بنظر می رسند چون ایران خود را حامی شیعیان می داند ، در حالی که طالبان سنی های تندرو هستند. در سال 2001 که امریکا به افغانستان حمله کرد ایران ابراز شادمانی کرد..

ولی امریکائی ها نتوانستند در جنگ موفق شوند و طالبان افغانستان را گام به گام پس گرفتند.

از قرار معلوم رهبری ایران اینک به این نتیجه رسیده که بخواهی نخواهی باید با تندروان اسلامی کنار آمد، دست کم برای مدتی..

تا کنون ایران از شیعیان کشور همسایه که در اقلیت هستند حمایت می کرد. سپاه پاسداران جوانان رزمنده شیعی را بعنوان شبه نظامی برای مقابله با داعشی ها به سوریه و عراق  می فرستاد.

نزدیک شدن ایران به طالبان به این معنی هم هست که به هر قیمت که شده باید جلوی قوی شدن داعش در افغانستان گرفته شود، چون جهادگرایان (داعشی ها) از چند سال پیش تلاش می کنند تا در افغانستان جا بیفتند و رزمندگان طالبان را بسوی خود جلب کنند.. افزون بر این به نظر ناظران غربی ایران از حضور امریکائی ها در منطقه راضی نیست و   مبارزات طالبان با نیروهای امریکا را مثبت می داند.

تلاطم های پانزده سال گذشته در منطقه ایران را نیرومندتر ساخته است. اشغال عراق در سال 2003 توسط امریکا موجب سقوط صدام، دشمن دیرین ایران شد. نتیجه برانداختن دیکتاتور سنی آن شد که اکثریت شیعی قدرت را در عراق  به دست آورد. منتقدان ادعا می کنند که دولت عراق با حمایت ایران زمام کار را در دست دارد.

بهار عربی» به ایران امکان داد تا نفوذ خود را در چند کشور عربی گسترش دهد و دشمن دیرین خود عربستان سعودی را پس براند. عربستان سعودی که با چالش های متعددی روبروست – یمن، قطر، بحرین- از لحاظ سیاسی در موضع تدافعی قرار دارد.

همه جا نخستین صحنه چشمگیر چالش میان سنی و شیعی است و پیوسته همراه با این پرسش که کدامیک قدرتمند ترین نیروی منطقه هستند.

در سوریه ایران از آغاز جانب بشار اسد را گرفت که به موفقیت انجامید و پرزیدنت اسد در راس قدرت ماند. سوریه برای ایران از این جهت اهمیت دارد که می تواند از این طریق به حزب الله و لبنان کمک کند و نفوذ خود را تا مرز اسرائیل تحکیم کند.

تحت رهبری ایران با عراق،سوریه و لبنان «هلال شیعی» بوجود آمد که عربستان از آن هراس دارد.

داعش از جمله با کمک ایران بشدت پس رانده شده است. به این صورت چنین بنظر می رسد که  خطر پیشروی  افراطگرایان بسوی تهران  برطرف شده است.

درتهران حمله داعش به پارلمان و مقبره آیت الله خمینی رهبر انقلاب که در ماه ژوئن 2017 صورت گرفت بعنوان » آخرین تلاش» ارزیابی می شود.

طبق قرارداد اتمی سال  2015( برجام) تحریم های اقتصادی علیه ایران لغو خواهد شد مشروط به این  که ایران   اجازه    بازرسی و کنترل دقیق به آژانس بین المللی انرژی اتمی بدهد.

برغم  آن که پرزیدنت دونالد ترامپ بارها به ایران حملات لفظی کرده و جانب عربستان سعودی را گرفته است ، ایران امید دارد که در دراز مدت به  بهبود اقتصادی دست یابد.

از منظر ایران فقط افغانستان در شرق ایران هنوز مرز گشوده است. یک دیپلمات ایرانی در تهران گفت » ما خواستار مناسبات دوستانه با همسایه خود هستیم  به هر حال ما نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک داریم، فرهنگ مشابه داریم و در بسیار مناطق حتی زبان مشترک.

تهران علائق مشروع دارد بعنوان مثال پیشگیری از قاچاق مواد مخدر از افغانستان که هر سال هزاران ایرانی در اثر اعتیاد قربانی ان می شوند. با این همه  قطعا کسی از طالبان حمایت نمیکند .

http://www.spiegel.de/politik/ausland/afghanistan-naehert-sich-teheran-den-taliban-an-a-1162245.html

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 613  راه توده -  9 شهریور ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت