راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کمدی ثبت نام

داوطلبان ریاست جمهوری

 

 

کمدی ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سیمای جمهوری اسلامی و رسانه‌های دست راستی پایان یافت. بیش از 1000 دواطلب ریاست جمهوری در این کمدی ملی- رسانه‌ای شرکت و نقش خود را ایفا کردند. در واقع از چند دوره پیش که شورای نگهبان زیر فشار افکار عمومی برای رد صلاحیت‌ها قرار گرفته بود این کمدی ثبت نام را سازمان داد تا با رسانه‌ای کردن وسیع آن وجود خود و سیاست رد صلاحیت‌ها را توجیه ‌کند. شورای نگهبان بدینوسیله همه منتقدین، شخصیت‌های مستقل غیرحکومتی، نمایندگان احزاب سیاسی، طرفداران اصلاحات و تحولات را به استناد مشتی دلقک که به عنوان نامزد انتخابات در تلویزیون نشان می داد رد صلاحیت می‌کرد.

اکنون این سیاست هم در حال روبرو شدن با بن بست است چرا که از یکسو رد صلاحیت طرفداران اصلاحات و تحولات دشوار شده است. از سوی دیگر شمار زیادی داوطلب که در چارچوب نمایش شورای نگهبان قرار ندارند به ابتکار خود وارد صحنه نامزدی انتخابات شده‌اند. این وضع، این بار بیش از آنکه تایید یا رد صلاحیت شورای نگهبان را توجیه کند بیش از هر چیز بی‌ضابطگی در جمهوری اسلامی و نبود قانون در ثبت نام و تایید و رد صلاحیت ها را به مردم نشان داد.

در واقع اساس مشکل هم در همینجاست. شورای نگهبان تن به ضابطه نمی‌خواهد بدهد. این همان نکته‌ای است که علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در انتقاد از شورای نگهبان مطرح کرد و گفت شورای نگهبان قانون انتخابات مجلس را رد کرد و خود هم هیچ طرحی ارائه نداد. تبدیل شدن ثبت نام نامزدهای انتخاباتی به یک کمدی ریشه اش در اینجاست که شورای نگهبان و احمد جنتی نمی‌خواهد تن به قانون و ضابطه در ثبت نام و تعیین صلاحیت نامزدها بدهد. آنها با هر قانونی مخالفند مگر قانونی که بگوید اول و آخر انتخابات باید دست شورای نگهبان باشد و اصلا خود احمد جنتی – نماد "جوانگرایی" در جمهوری اسلامی – سرنوشت انتخابات را بدست گیرد. نمونه این اقدامات خودسرانه و بی‌ضابطه رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یا حسن خمینی در انتخابات خبرگان در سال گذشته است.

نامه مضحک و خطرناک احمد جنتی برای رد صلاحیت اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها که در روزهای اخیر به هیئت‌های نظارت ابلاغ شده نیز نمونه دیگری از این وضع آشفته و ضد ملی است. این نامه علاوه بر آنکه اقدامی خلاف مصالح کشور و همبستگی ملی است نمونه‌ای است از اینکه شورای نگهبان نمی‌خوهد به هیچ ضابطه قانونی درباره انتخابات تن بدهد.

البته خواست شورای نگهبان یک چیز است، خواست مردم و افکار عمومی چیزی دیگر. اگر فقط به خواست آقای جنتی بود صلاحیت حسن روحانی و جهانگیری و بقیه را هم رد می‌کرد و خود از بین رئیسی و قالیباف یکی را بر تخت می‌نشاند. در حالیکه این مردم هستند که سرانجام و به هر حال خواست خود را به شورای نگهبان و امثال آقای جنتی به این یا آن شکل تحمیل می‌کنند. ولی خواست مردم باید بصورت قانون در آید تا سرنوشت کشور تابع بوالهوسی‌های یک فرد که معلوم نیست مغز منجمد او تا چه اندازه کار می‌کند و صلاح و غیرصلاح خود و دیگران را چگونه تشخیص می‌دهد در نیاید.

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 594  راه توده -  31 فروردین 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت