راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فاجعه آفرینان

می خواهند سکان

ریاست جمهوری را

در دست بگیرند!

 

 

تا دو هفته دیگر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. دولتی بر سر کار می‌آید که باید به مصاف دشواری‌ها و چالش‌های چهار سال آینده کشور برود. مهمترین این دشواری‌ها عبارتند از :

-1  روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده که ماجراجویی در حول و حوش ایران و ناامن کردن خلیج فارس و اختلال در صدور نفت و گاز به اروپا و چین جایگاه مهمی در سیاست خارجی او دارد.

 2- دشواری‌های مربوط به مناسبات ایران با همسایگان و کشورهای عرب منطقه؛ نحوه اجرای برجام و توافق اتمی و کارشکنی‌هایی که از داخل و خارج در برابر آن می‌شود.

 3- انباشته شدن دشواری‌های اقتصادی و زیست محیطی نظیر بیکاری، تورم، مشکل مسکن؛ کمبود آب، محیط زیست، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت و ...

 4- آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی حاصل از گسترش فساد اقتصادی و سیاسی و اداری، فقر، حاشیه نشینی، اختلاف طبقاتی؛ و انحطاط اخلاق اجتماعی ناشی از مسابقه حکومتی برای کسب سود و ثروت به هر بها و از هر طریق.

5- بالاخره مشکل حصر و ممنوع التصویری که باید در چهار سال آینده به این یا آن شکل تکلیف ان روشن شود.

 

رویاریی با این مشکلات نیاز به دولتی پاکدست، شفاف، کارآمد و مورد اعتمام مردم دارد. یعنی عزمی راسخ برای برقراری وحدت ملی را می‌طلبد. متاسفانه نامزدهایی که جناح راست و "اصولگرا" برای ریاست جمهوری معرفی کرده است هیچکدام کوچکترین برنامه‌ای برای حل این مشکلات ندارند. نه تنها برنامه‌ای ندارند بلکه خود جزیی از مشکل هستند. همه آنها مخالف تفاهم اتمی و برجام هستند و در گذشته خواهان پاره کردن آن بودند. بنابراین معلوم نیست اینان چگونه می‌توانند از برجام دربرابر ماجراجویی‌های دولت جدید امریکا دفاع کنند. همه با سیاست منطقه‌ای دولت روحانی در جهت کاهش تنش‌ها با همسایگان ایران مخالف بوده‌اند. همه آنها مخالف وحدت ملی و طرفدار ادامه حصر و ممنوع التصویری هستند و از آن تا به امروز دفاع کرده‌اند و در آینده نیز خواهند کرد. همه راه حل مشکلات اقتصادی کشور را تا به امروز در فروش نفت و تجارت و واردات و دادن صدقه تحت عنوان یارانه به مردم معرفی کرده‌اند. همه انها مشکلات اجتماعی کشور را به مسئله اخلاق فردی تنزل داده‌اند و مخالف گشایش فرهنگی، آزادی مطبوعات، شادی ملی، برگزاری کنسرت، آزادی‌های عمومی و اجتماعی و حقوق مدنی مردم هستند.

بنابراین جناح راست حکومتی که خود بخشی از مشکل و فراتر از آن سرمنشا همه مشکلات کشور است چگونه می‌تواند برای حل این مشکلات راه حل و برنامه‌ای داشته باشد؟ دادن وعده‌های توخالی به معنای داشتن برنامه برای تحقق آنها نیست. جناح راست برنامه‌ای برای حل این مشکلات ندارد، اگر داشت آن را در هشت سال نکبتی احمدی نژاد که آقای خامنه‌ای دولت او را نماد "حاکمیت یگانه" و "بی نظیرترین دولت ایران از صدر مشروطه بدینسو" لقب داده بود اجرا می‌کرد. مناظره‌های تلویزیونی از این نظر بسیار روشنگر و گویا بود. آنها همه توش و توان خود را بر تکرار و بازگویی مشکلاتی قرار دادند که خود عامل ایجاد آن بوده‌اند و با تمرکز حمله به روحانی می‌کوشند بر نقش مخرب خود در ایجاد وضع کنونی و نداشتن برنامه برای آینده کشور سرپوش بگذارند.

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 596  راه توده -  14 اردیبهشت  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت