راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مهندسی دقیق

انتخابات در فرانسه

"آذرنگ"

 

 

یکشنبه آینده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار می شود. دو نامزد باقی مانده این دور انتخابات عبارتند از آقای مانوئل ماکرون نماینده سرمایه مالی و راست حاکم اروپایی و خانم مارین لوپن دارای گرایش راست ناسیونالیست. ژان لوک ملانشون نامزد کمونیست ها و جبهه چپ با اختلاف ناچیز 2 درصد آرا یعنی 600 هزار رای نتوانست به دور دوم راه یابد. در حالیکه حزب سوسیالیست فرانسه و نامزد آن بنو آمون با کمتر از 6 درصد آرا شکستی بزرگ را متحمل شد، شکستی که همسو با موج انشعاب و به حاشیه رانده شدن احزاب سوسیالیست در سراسر اروپاست. پیروزی بزرگ جبهه چپ فرانسه در شرایطی بدست آمد که از ماه ها پیش رسانه های گروهی فرانسه و جهان بر روی بخت مارین لوپن و آنچه آنان "پوپولیسم" می نامند سرمایه گذاری وسیعی کرده و عملا وی را تقویت می کردند. البته نه با هدف پیروزی وی بلکه با این هدف که نامزد مورد نظر خود را در برابر وی قرار دهند؛ با این یقین و محاسبه که هرکس دربرابر او قرار گیرد پیروز خواهد شد.

تا این لحظه نظرسنجی ها از پیروزی امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات خبر می دهند ولی آنچه از هم اکنون معلوم است آن است که پیروز انتخابات هر که باشد فرانسه و اروپا به دوران پیش از این انتخابات فرانسه باز نخواهد گشت. اروپا هم در سیاست خارجی روسیه ستیزی خود شکست خورده است و هم در سیاست داخلی اولترالیبرال و نابود کردن زیرساخت صنعتی و فشارهای اجتماعی به مردم و قشرهای پائین اروپایی. به همین دلیل است که در آستانه دور دوم انتخابات، ماکرون اعلام کرده که در سمتگیری اروپا باید تغییر داده شود و حتی به خطر خروج فرانسه از این اتحادیه اشاره کرده است. در واقع وی همان خواست جبهه چپ و کمونیست ها درباره مذاکره مجدد معاهدات اروپایی را به شکلی پوشیده و ناگفته مطرح کرده است، خواستی که بابت آن جبهه چپ به تلاش برای فروپاشاندن اتحادیه اروپا متهم شده بود.

بلافاصله پس از اعلام نتایج آرا دور اول انتخابات حزب کمونیست فرانسه خواهان جلوگیری از پیروزی لوپن در انتخابات گردید و البته اعلام کرد که رای به ماکرون به معنای پشتیبانی از سیاست های داخلی و خارجی او نیست و مبارزه با این سیاست ها بلافاصله پس از پیروزی وی آغاز خواهد شد. برخی از نیروهای چپ فرانسه به اعلام پشتیبانی از ماکرون در برابر لوپن اعتراض دارند و معتقدند که حزب کمونیست فرانسه سیاست را بصورت انتخاب میان بد و بدتر تعریف می کند چنانکه در انتخابات ریاست جمهوری چند دوره پیش نیز از ژاک شیراک نماینده راست ها در برابر پدر خانم لوپن حمایت کرد. بنظر آنان ماکرون نماینده سرمایه‌داری مالی فرانسه و رسما مدافع سیاست های اولترالیبرال است و بنابراین چپ ها نمی توانند از وی پشتیبانی کنند. بنظر آنان ماکرون از نظر سیاست داخلی با لوپن تفاوتی ندارد و از نظر سیاست خارجی از وی ارتجاعی تر است.  

البته حزب کمونیست فرانسه به این نکات توجه دارد ولی این را پنهان نکرده و نمی کند که سیاست از نظر آنان معنای دیگری جز پشتیبانی از یک جریان دربرابر دیگری ندارد. در پیروزی ها و تحولات کوچک یا جلوگیری از تحولات منفی تر است که زمینه تحولات مثبت و بزرگتر فراهم می شود. با اینحال مسئله تنها این نیست. مسئله عبارت از آن است که پیروزی مارین لوپن یک دوران سردرگمی و ابهام را در عرصه سیاسی داخلی فرانسه بوجود خواهد آورد. چرا که هم سیاست های مارین لوپن دارای تناقض و ابهام است و هم جبهه ای که در برابر او تحت عنوان "جمهوریخواه" شکل خواهد گرفت نفی کننده همه مرزبندی های چپ و راست است که کمونیست های فرانسه برای روشن شدن آن تلاش می کنند. در حالیکه پیروزی ماکرون که با پشتیبانی راست ها و سوسیالیست ها بر سر کار می آید برعکس روشن کننده مرزبندی هاست. پیروزی ماکرون به تجزیه حزب سوسیالیست خواهد انجامید و عملا انتخابات بعدی ریاست جمهوری فرانسه را به انتخاب میان جبهه چپ از یکسو و راست ناسیونالیست از سوی دیگر تبدیل خواهد کرد.

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 596  راه توده -  14 اردیبهشت  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت