راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترامپ

خاورمیانه را

به روسیه واگذار کرد

ریا نووستی- ترجمه نعمت بوستانی

 

با فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس (اورشلیم)، مشخص شد که او با حمایت  چه نیروهایی به  ریاست جمهوری رسیده است.

حتی اگر جمله بالا، جدی تلقی نشود اما فرمان ترامپ منطقه را دستخوش التهاب کرده است. ازسویی، خوشحالی اسرائیل و از سوی دیگر باز شدن میدان وسیع تری برای بازیگران سیاسی خاورمیانه، جهت بهره گیری از موقعیتی که در منطقه به وجود آمده است.

در این میان آشکار ترین واکنش از طرف مقامات ترکیه خصوصا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور مشاهده شد. فرمان ترامپ، بهانه ای شد تا اردوغان خود را وکیل مسلمانان قلمداد کند و بتواند در سیاست داخلی و خارجی خود جولان بیشتری بدهد.

ولادیمیر تونکوف، مدیر مرکز مطالعات شرق و روابط بین الملل در مصاحبه با ریانووستی گفت: "تغییر فضای سیاسی خاورمیانه به اردوغان مجال می دهد تا لایه های قشری و محافظه کار ترکیه را به سمت خود جلب کند و شمار طرفداران غرب را کاهش دهد. برای رهبر ترکیه، ماندن بر سر قدرت اهمیت دارد، به ویژه که از کودتای غربی ها علیه خود دستمایه ای هم ساخته است. اردوغان با دستاویز فرمان ترامپ، تلاش دارد تا ثابت کند برآیند غرب برای" ترکیه بزرگ" امر محالی است. رئیس جمهور ترکیه با موج سواری بر احساسات مذهبی مردم کشور خود، بر آن است تا بر خود کامگی خود بیافزاید و نشان دهد روابط با غرب، به معنای  پذیرفتن "ستون پنجم" در ترکیه است. رئیس جمهور ترکیه با خود بزرگ بینی می گوید: "هیچ کس حق ندارد بیش از یک میلیارد مسلمان را تحقیر کند. ما عزت را به مسلمانان جهان باز خواهیم گرداند".

در عین حال رجب طیب اردوغان، در نظر دارد تا اجلاسیه کنفرانس سازمان کشورهای اسلامی را در استانبول تشکیل دهد و به عنوان میزبان، با اظهارات ضد اسرائیلی، تا حد قطع روابط دیپلماتیک با این کشور بر دیگر حریفان غالب گردد.

دوستی با اعراب برای رئیس جمهور ترکیه با حضور ایران در منطقه، چنذان ساده نخواهد بود. رقیبی که سال ها در مقابل اسرائیل ایستاده است. چه بسا رقابت بین ایران و ترکیه منجر به دوری جستن از یک دیگر گردد.

واقعیت این است که ایران سعی می کند از موج ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی بوجود آمده در خاورمیانه بهره گیری کند. حسن روحانی رئیس جمهور و دیگر مقامات بلند پایه ایران از انتفاضه سوم فلسطینی ها علیه اسرائیل صحبت به میان می آورند و بر خلاف اردوغان که تا به حال به سخنرانی های" پر شور" بسنده کرده است ایران طی سال های متمادی از ارسال اسلحه و کمک های مالی به حزب الله لبنان و جنبش حماس در فلسطین دریغ نکرده است. بین مقامات ایرانی این امیدواری وجود دارد که حزب الله و مبارزان فلسطینی جنگی را علیه اسرائیل شروع کنند. ایران بر این تصور است، مردمی که این روزها در خیابان ها، آمریکا و اسرائیل را نشانه گرفته اند مهم ترین پشتوانه حزب الله برای جنگ با اسرائیل می باشند.

از طرفی دیگر، نمایش های خیابانی در کشورهای منطقه موضع عربستان سعودی را که خواهان حذف ایران از تصمیم گیری های سیاسی در خاورمیانه است، بسیار ضعیف خواهد کرد. راز پنهانی نیست که عربستان برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه حاضر شده است حتی با شیطان- اسرائیل- دست برادری بدهد. موضوعی که از دید میلیون ها نفر در منطقه خاورمیانه مخفی نمانده است.

در هر صورت فرمان دونالد ترامپ آواری بود که بر سر همکاری سعودی ها و اسرائیل فرود آمد. ریاض باید بین عقد اخوت با تل آویو و افکار عمومی مردم منطقه، یکی را انتخاب کند.

فرمان رئیس جمهور آمریکا دال بر انتقال سفارت این کشور به اورشلیم، مناسب ترین شرایط را برای حضور روسیه در منطقه فراهم کرده است. البته اگر روسیه بتواند از یک دیپلماسی بسیار ظریف و راه رفتن بر لبه تیغ بهره بگیرد.

فرمان ترامپ عملا نقش آمریکا، در حل و فصل اختلاف بین کشورهای عربی با اسرائیل را در چشم انداز کوتاه مدت محو کرد. بر عکس با سرخوردگی رهبران عرب از سیاست های آمریکا دریچه حضور روسیه در منطقه را باز تر و باز تر کرده است. ( مسافرت روز های اخیر ولادیمیر پوتین به سه کشور ترکیه، سوریه و مصر را باید در این ارتباط دید.م)

روند حساس و ظریف دیپلماسی امروز، میدان را برای روسیه با پشتوانه ورود به جنگ سوریه به مراتب هموار تر کرد. در این رابطه، با وجود خلاء قدرت در منطقه، ترکیه به خاطر روابط پیچیده و نا روشن خود با اسرائیل و وضعیت بغرنج این کشور با غرب و کردهای این کشور، چشم انداز روشنی ندارد. مصر نیز از" بهار عربی" توانسته خود را تثبیت کند. بدین ترتیب میدان برای دیپلماسی و همکاری روسیه با کشور های خاور میانه به مراتب وسیع تر شده است!

 

 

https://ria.ru/analytics/20171208/1510472465.html?referrer_block=index_authors_3

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 627  راه توده -  23 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت