راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

داعش

به شمال افغانستان

کوچ کرده است!

سایت روزنامه پراودا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

بموجب گزارش های بدست آمده هزاران نفر از نیروهای تروریستی، با جدید ترین سلاح های پیشرفته و وسائل تخریبی در مناطق شمالی افغانستان با مرزهای تاجیکستان در حال آمد و شد هستند. بر همین اساس در روزهای پایانی ماه گذشته ارتش های روسیه و تاجیکستان در این مناطق مانور نظامی مشترکی را اجرا کردند.

اواخر ماه ژانویه، وزیر کشور تاجیکستان "رمضان رحیم زاده" در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

 "بین  10 تا 15 هزار نفر نیروی مسلح از گروه های مختلف تروریستی در سر مرزهای افغانستان و تاجیکستان استقرار دارند. متاسفانه در صفوف گروه های تروریستی عده ای از شهروندان تاجیکستان و دیگر جمهوری های آسیای میانه فعال هستند. فعالیت این نیروها، برای کشورهای منطقه خطرهای جدی را به وجود آورده است".

دولت افغانستان ادعا می کند که نیروهای امنیتی این کشور توانسته اند تا حد زیادی بر مرزها کنترل داشته باشند اما برخی از مناطق شمال آن کشور مانند، قلعه زال، امام صاحب، دشت ارچی ( قندوز) و دشتی قلعه (ولایت تخار) در کنترل دولت افغانستان نیست. این مناطق قبلا در اختیار طالبان قرار داشت اما در شرایط فعلی دیگر گروه های تروریستی توانسته اند با پرچم داعش و چند دسته دیگر، گروه طالبان را از این مناطق بیرون رانده و در آنجا استقرار پیدا کنند.

وجود اختلافات و کشتارهای درونی "اسلام گراها" این امید را در بین نیروهای امنیتی افغانستان به وجود آورده است که در آینده بتوانند بر مرزهای شمال این کشور کنترل کامل داشته باشند.

مقامات کابل با خوش بینی از اختلافات درونی نیرو های تروریستی بر این باور هستند که این گروه ها بتدریج تضعیف خواهند شد و دولت توانایی آن را خواهد داشت تا بر مناطق شمالی کشور اعمال حاکمیت کند اما تجربه سال های گذشته نشان داد که به علت ساختار چند وجهی حکومت و قدرت در افغانستان دولت نمی تواند به طور موثر با گروه های افراطی مقابله کند و جای پای محکمی در شمال کشور به دست بیاورد.

عدم ثبات سیاسی در افغانستان خواه ناخواه برای جمهوری تاجیکستان خطر آفرین است.

بنا بر اظهارات "رمضان رحیم زاده" وزیر کشور تاجیکستان، در اواخر سال گذشته بیش از 400 نفر به اتهام عملیات تروریستی در این کشور بازداشت شده اند. تعدادی از این افراد، زمانی بازداشت شده اند که از ماموریت در کشورهای خاورمیانه و افغانستان به تاجیکستان باز گشته بودند. بیش از 36 نفر از آن ها به ظن عملیات تروریستی و 50 نفر، قبل از انجام هر گونه عملیات ضد مردمی و تخریبی باز داشت شدند.

با شروع ماه فوریه، به منظور مقابله با نیروهای تروریستی داعش و دیگر گروه های "اسلام گرا" مستقر در مرزهای شمالی افغانستان، ارتش تاجیکستان همراه با واحدهایی از ارتش 201 روسیه مستقر در تاجیکستان، به تقویت نیروهای نظامی در ایستگاه های مرزی این کشور دست زده است.

 روزهای آخر ماه ژانویه گذشته، نیروهای نظامی تاجیکستان و روسیه، تمرینات مشترکی را جهت نابود کردن مقر تروریست ها و آزاد سازی پاسگاه های مرزی انجام دادند.

 چند روز قبل از تمرینات نظامی دو کشور در این مناطق، نیروهای مشترک تاجیکستان و روسیه موفق شدند تروریست هایی را که توانسته بودند با گذر از مرز به خاک تاجیکستان نفوذ کنند با گلوله های توپ و خودروهای زرهی و هواپیما های بدون سرنشین نابود کنند.

مقامات در شهر دوشنبه بر این باور هستند که با وجود خطرات جدی، مرزها محافظت می شوند و تحت کنترل قرار دارند اما باید توجه داشت که بی ثباتی سیاسی در افغانستان و ناتوانی دولت آن کشور، تهدیدی برای امنیت همه همسایگان این کشور، خصوصا امنیت کشور تاجیکستان است!

 

http://gazeta-pravda.ru/archive/issue/11-30508-2-fevralya-2017-goda/ekstremizm-na-eksport/

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 587  راه توده -  21 بهمن ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت