راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جزایر مالدیو

تخته پرش داعش

بسوی چین و هند

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

 

کشور «مالدیو» متشکل از مجمع الجزایری رویایی با سواحل سفید و آب دریائی زلال، سالیانه بیش از یک میلیون گردشگر را به خود جذب می کند. این کشور متشکل از هزار و صد جزیره در اقیانوس هند با 328 هزار جمعیت کوچکترین کشور آسیا از نظر جمعیت و وسعت است. عمده جمعیت این کشور مسلمان سنی مذهب هستند. درچند سال اخیر بویژه پس از تارومار شدن تروریست های داعش در سوریه و عراق، به دستور دولت های صحنه گردان و بنیانگذار این ارتش تروریستی (مراجعه شود به کتاب خاطرات هیلاری کلینتون: «ما داعش را بنیانگذاری کردیم») برنامه استقرارتدریجی نیروهای این ارتش در جزایر «مالدیو» البته دور افتاده و دور از چشم افکار عمومی و رسانه های همگانی در دست اجراست. به همین دلیل نیز روزانه به تعداد وارد شوندگان تروریست به این کشور افزوده میشود. به گزارش شبکه اول تلویزیون آلمان ساکنان این جزایر به تدریج به افکار سلفی آلوده می شوند. نفوذ روزافزون عربستان سعودی در مالدیو و کمک های مالی این کشور تحت عنوان های مختلف حتی به دولت دست نشانده این کشور، نشان دهنده اهداف بلند مدت قدرت های بزرگ برای در «آب نمک خواباندن» تروریست ها بمنظور بازی های جدید تجاوزکارانه در منطقه آسیا و آسیای جنوب شرقی می باشد. بویژه اینکه با توجه به رشد اقتصادی برق آسای چین، منطقه آقیانوس هند و آسیای جنوب شرقی روز بروز به منطقه ای با اهمیت تر از نظر سوق الجیشی تبدیل می شود. اتحاد سیاسی ـ اقتصادی ـ نظامی روسیه با چین به اهمیت این موضوع باز هم می افزاید. هند نیز یکی از متحدان چین و حتی روسیه محسوب می شود. استقرار رانده شدگان داعش از سوریه و عراق در مناطقی از افغانستان بخش دیگری از سناریو آلوده کردن منطقه به ویروس داعش است.

مقامات امنیتی هند با نگرانی از افزایش نفوذ گروه تروریستی داعش در مالدیو اعلام کرده اند، احتمال حمله داعش از این کشور به هند زیاد است. مسئولین دولتی هند حضور داعش در مالدیو را باعث ایجاد عواقب امنیتی زیادی برای هند می دانند بویژه اینکه هند یکی از مقاصد شهروندان مالدیو برای تحصیل و تجارت است. به گفته مقامات امنیتی و پلیس هند، تاکنون 150 تن ازمسلمانان هند تحت تاثیر افکار افراطی داعش قرار گرفته اند که 24 تن ازآنها در سوریه و عراق درحال جنگ هستند. گزارش هفته نامه اشپیگل حاکی است که بیش از 200 شهروند مالدیو نیز در سوریه و عراق در صفوف داعش به ترور و آدمکشی مشغولند و این در حالی است که کشور مالدیو کمتر از 350 هزار تن جمعیت دارد. به همین دلیل و با توجه به چنین جمعیتی است که می توان گفت مالدیو بیشترین در صد تروریست را در مقایسه جمعیت این کشور در میان اعضاء داعش دارد. البته تاکنون بیش از ده تروریست مالدیوی در عراق و سوریه به هلاکت رسیده اند. فقر و بیکاری گسترده ای در این جزایر حاکم است. به گفته مقامات امنیتی هند، گروه تروریستی داعش با استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت و اعزام نیروهای خود به مالدیو، با سوء استفاده از فقر گسترده و سکوت کامل دولت این کشور، تاکنون موفق شده است بیش از 500 تن را به خود جذب کند. گزارش شبکه اول تلویزیون آلمان حاکی است که داعش با تشکیل مدارس قرآن کودکان و نوجوانان را با پرداخت مبلغ 400 دلار در ماه به این مرکز کشانده و آنها را برای یک جنگ نیابتی دیگری که می تواند در منطقه اقیانوس هند و آسیای جنوب شرقی و آسیا باشد، آماده می کند. از جمله جزیره هائی که به تسلط کامل داعش در آمده است، جزیره «ماندوو» می باشد. مقام های دولتی از فیلمبرداری و تهیه گزارش توسط خبرنگار کانال تلویزیونی یک آلمان از مرکز استقرار داعش در این جزیره خودداری به عمل آورده اند. گزارشگر این کانال توانسته است با زنی طرفدار داعش کوتاه مدت گفتگوئی داشته باشد، او می گوید: «من خودم برادرم را برای رفتن به سوریه آماده کردم.»

«احمد نسیم» وزیر اسبق امور خارجه مالدیو گفته است:«افراط گرایی مذهبی در این کشور در حال رشد است. وی می گوید: تاکنون بیش از 300 تن از این کشور در عراق و سوریه به گروه تروریستی داعش پیوسته اند که این تعداد با تناسب به جمعیت این کشور، بیشترین تعداد در جهان است. او به عنوان عضو حزب مخالف دولت مالدیو با انتقاد شدید از «عبدالله یمین» رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده است که رئیس جمهوری توجهی به گسترش افراط گرایی دراین کشور ندارد.

 «محمد نشی» رئیس جمهور پیشین مالدیو نیز پیش از این «عبدالله یمین» رئیس جمهوری این کشور را به حمایت از گروههای افراطی متهم کرده است. وی می گوید که رئیس جمهوری و دولت مالدیو از داعش حمایت پنهانی می کنند.

در همین رابطه سایت فردا که در ایران منتشر می شود، می نویسد: روزنامه سعودی "سبق" اعلام کرده "سلمان بن عبدالعزیز" که علاوه بر تصدی سمت ولیعهدی، به صورت همزمان نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی می باشد، به جزایر مالدیو سفر کرده است. این روزنامه تأکید کرد که سلمان «با پرداخت یک میلیون دلار به اداره اوقاف مرکز اسلامی مالدیو، هزینه ساخت 10 مسجد را تقبل کرد؛ و این کار تلاشی از سوی عربستان سعودی برای حفظ هویت سنی این جزایر است» این روزنامه سعودی درسایت اینترنتی خود تأکید کرد که عربستان سرمایه گذاری عظیمی را در مالدیو انجام داده که بارزترین آنها بر عهده یک شرکت سعودی در جزیره "وادینولهو" با هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیون دلار است. روزنامه‌های مالدیو نیز از تصمیم عربستان برای اعطای وام 300 میلیون دلاری برای «حمایت از بودجه» این کشور و «تأمین نیازهای مسلمانان» آن خبر دادند. پایگاه خبری «نباء» نیز گزارش کرده است که « محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان برای گذراندن ماه عسل ازدواج با همسر دوم خود برای دومین بار در جزایر مالدیو بوده است. این ماه عسل 30 میلیون ریال سعودی هزینه داشته است. همچنین یکی از شاهزادگان عربستان جشنی در یکی از جزایر این کشور برپا کرده است که هزینه آن 8 میلیون دلار بر آورد شده است. این شاهزاده سعودی از خوانندگان معروف غربی برای اجرای برنامه های عظیم جشن خود دعوت کرده است.

آلمان کشوری است که بیشترین تعداد گردشگران به مالدیو را دارد. وزارت خارجه آلمان به اتباع این کشور سفارش می کند اگر به هر دلیل به مالدیو سفر کردند ازمنطقه معینی خارج نشوند و فقط در شهر ماله پایتخت این کشور بمانند. سالیانه به طور متوسط حدود 100هزار آلمانی به منظور گذراندن ایام تعطیلات خود به این کشور سفر می کنند.

هفته نامه اشپیگل در این رابطه می نویسد: تظاهرات طرفداران داعش در جزایر مختلف این کشور ادامه دارد وآنها توانسته اند تعداد قابل توجهی مدارس قرآن در این جزایر تشکیل دهند. دولت و پلیس این کشور از این تظاهرات به هیچوجه جلوگیری نمی کنند.

شبکه اول تلویزیون آلمان در این رابطه گزارشی تهیه کرده است که لینک فیلم آن را در بخش پایانی این مطلب مشاهده می کنید.

 گروه گزارش شبکه تلویزیونی اول آلمان که توسط پلیس و ماموران امنیتی مالدیو از ادامه تهیه گزارش بازداشته شده اند، پس از دریافت پاسپورت های خود به هنگام اخراج از مالدیو مشاهده کرده اند که به مدت 10 سال به این کشور ممنوع الورود شده اند. شبکه اول تلویزیون آلمان وضعیت این جزایر را شبیه «بشکه باروت» ارزیابی می کنند!

فیلم گزارش کانال اول تلویزیون آلمان:

http://www.daserste.de/information/politik-weltgeschehen/weltspiegel/videos/malediven-urlaubsparadies-als-terroristenheimat-100.html

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 588  راه توده -  28 بهمن ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت