راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بموجب اسناد منتشر شده "سیا"

امریکا

37 سال نقشه

تغییر حکومت

در سوریه را داشت

  

بموجب اسناد سازمان اطلاعات مرکزی امریکا مشهور به "CIA" این کشور از دهه ۱۹۸۰ در پی‌ سقوط رژیم در سوریه و بر سر کار آوردن یک دولت دست نشانده بوده است.

این اسناد که به تازگی از حالت محرمانه بودن خارج شده نشان میدهد که سازمان اطلاعات مرکزی امریکا در زمانی‌ که دولت حافظ اسد درگیر جنگ با اسرائیل (برای دفاع از لبنان) بود مشغول برنامه ریزی برای سناریو‌های مختلف بوده است که از طریق آن دولت سوریه را سرنگون کند. اسناد نشان میدهند که این برنامه ریزی در دوران رونالد ریگان رئیس جمهور وقت امریکا مورد بحث قرار گرفته است. یکی‌ از این سناریو‌ها "قیام" سنی‌ها بر ضد دولت بود که نمونه آن شورش ۱۹۸۲ در شهر حماه بود. بموجب همین اسناد سازمان اطلاعات مرکزی امریکا اعتقاد داشت اگر تعداد شورش ها زیادتر شود دولت علیرغم سرکوب شورشیان، درگیر "افزایش خشونت می شود و در نهایت این احتمال قوی است که افسران و سربازان سنی صفوف ارتش را ترک کنند." این همان چیزی بود که یکبار در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد.

مطابق این اسناد "سازمان اطلاعات مرکزی امریکا معتقد بود که خشونت گروهی بین سنی‌ها و علوی‌ها میتواند سنی‌های ارتش را بر ضد دولت بشوراند." سند همچنین میگوید که شاخه سوری اخوان المسلمین میتواند نقش اصلی‌ را بازی کند. [در آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ این اتفاق روی داد اما نه در وسعتی که سیا پیش بینی کرده بود.]. اسناد همچنین می‌گویند، "معتقدیم که منافع غرب در سوریه توسط یک رژیم سنی تأمین میشود"

این اسناد در ۱۹۸۶ تسلیم دولت ریگان شد. در آنسال وقایع چندی اتفاق افتاد که هدف همه آنها منزوی کردن دولت حافظ اسد بود. بعنوان مثال یک هواپیمای مسافری شرکت اسراییلی ال‌ ال، ربوده شد که سردسته ربایندگان، نظر هیندوی، مشکوک به جاسوس دوجانبه (برای اسرائیل) بود. در همان سال چندین بمب در دمشق منفجر شد که ۲۰۰ نفر را کشت، و وقایع دیگر.

(نقل مطلب از فیسبوک محمد سهیمی).

 

لینک به اصل اسناد در زیر قرار دارد-

https://www.libertarianinstitute.org/2017/02/cia-memo-scenarios-of-syrian-regime-collapse/

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 588  راه توده -  28 بهمن ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت