راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اشک تمساح

 امریکا

از اعتراضات

مردم ایران!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 

 

پس از پنج روز تظاهرات وسیع (28 دسامبر تا اول ژانویه ) در شهرستانهای ایران عملا آرامش نسبی با هزینه های سنگین از طرف مردم و نیروهای امنیتی (دولت ) برقرار شد. گرچه تظاهرات محدود مردم ایران براساس فیلم هائی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده ادامه دارد.

مقامات می گویند این یک فتنه بود، اما حتی اگر این ادعا را هم بپذیریم آنگاه باید قبول کنیم که این فتنه از شهر بزرگ مشهد و با ابتکار روحانیون مخالف دولت روحانی شروع شد.

در ابتدا با انگیزه اعتراض به هزینه های سرسام آور زندگی و نارضایتی از دولت تظاهراتی در مشهد سازمان داده شد اما بتدریج  به شورش  کور علیه کل قدرت حاکم تبدیل شد.  

مردم شهرستانها نسبت به تهران هزینه سنگینی در این تظاهرات پرداختند.  21 معترض در درگیرها کشته و صدها نفر از معترضان زخمی و دستگیر شدند. تخریب دارائی عمومی مردم از جمله نتایج این شورش ها بود.  

آیا اعتراضات مردم ایران دهن کجی به رهبر جمهوری اسلامی بود و یا به روحانی؟ قدرت حاکم  در   پاسخ به شورش مردم علیه بی عدالتی، بی اعتمادی و فساد جاری، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تظاهرات حکومتی را با کمک گرفتن از واحد شبه نظامی بسیج با شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل و منافقین سازمان داد اما واقعیت اینست که در این تظاهرات مردم حضور نداشتند. روزنامه اومانیته در این مورد نوشت:

ایالات متحده سریعا سعی کرد از این وضعیت برای منافع خود  بهره برداری کند و حتی شرایط خود را به مقامات ایران تحمیل کند و اگر بتواند حکومت را درایران تغییر بدهد. سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد "نیکی هالی" خواستار ماموریت های اضطراری در ایران شد. ایران به نوبه خود دخالت ایالات متحده امریکا را در امور داخلی خود محکوم کرد.

روسیه از شورای امنیت در خواست کرد تا دلیل و انگیزه امریکا برای طرح موضوع داخلی ایران به شورای امنیت سازمان ملل را بررسی کند. سرگئی ریا بکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت  «ایالات متحده آشکار و مخفیانه و پنهان در امور کشورهای دیگر جهان  دخالت میکند. از این منظر  است که باید درمورد ابتکارعمل امریکا برای متحد کردن شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران تحقیق کرد. وی واشنگتن را متهم به حمله مستقیم به حاکمیت کشورهای دیگر به بهانه نگرانی در مورد دمکراسی و حقوق بشر کرد.

دولت امریکا به خوبی میداند چگونه عمل کند. دونالد ترامپ در توئیتر خود روند تفکرخطرناک و استراتژی جدید امریکا در مورد ایران و خاورمیانه را منعکس میکند. خطوط اصلی این استراتژی عبارتند از: اول روابط نزدیک میان اسرائیل و برخی از کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی  برای مقابله با دشمن مشترک یعنی ایران برقرار کند. دوم لغو توافق اتمی با ایران و سوم ارائه تضمین هایی برای اسرائیل با به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت ان کشور و در نهایت تضعیف و نابودی فلسطین که برای مقاومت در برابر تحمیلات ایالات متحده  تلاش می کند. دونالد ترامپ در توئیتر خود مینویسد: (ما به فلسطینی ها میلیونها دلار در سال کمک میکنیم بدون هیچ گونه  قدردانی و احترام از طرف مقامات این کشور، فلسطینی ها تمایلی برای مذاکرات  صلح با اسرائیل ندارند چرا ما باید در آینده به آنها میلیونها دلار کمک کنیم ). همزمان با حوادث ایران، دونالد ترامپ همین استدلالها را علیه پاکستان بیان کرد و پاکستان را با اشاره به کمک های مالی ایالات متحده امریکا ناسپاس خواند. البته بدون آنکه در مورد ناتو و سازمان ملل و یونسکو سخنی بگوید.

استراتژی ایالات متحده همیشه اینگونه بوده که به شما کمک میکنم اما شما همیشه مدیون ما باید باقی بمانید.

محمودعباس رهبر فلسطین با اشاره به همین استراتژی امریکا، در پاسخ به ترامپ برای اعلام اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل گفت: ما بیت المقدس را نمی فروشیم.

کمک های ایالات متحده به فلسطین کمتر از آن مقداری است که اتحادیه اروپا در اختیار فلسطین می گذارد.

حمایت ترامپ از اعتراضات در ایران چه معنایی دارد؟ آنها فراموش کرده اند که در چند هفته گذشته اقدامات پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از ورود اتباع ایرانی به خاک ایالات متحده  صادر کردند. در کنگره امریکا اکثریت جمهوری خواهان توافقنامه هسته ای ایران را که در سال 2015 به تصویب دولت سابق رسید محکوم کردند و اکنون شاهین های محافظه کار امریکایی همراه با ترامپ در خط مقدم علیه ایران قرار گرفته اند.

تد کروز سناتور تگزاس گفت: "تظاهرات در ایران به جهان نشان داد که رژیم ایران ترجیح میدهد از تروریسم فراتر از مرزهای خود بویژه متحدان تروریست در سوریه، غزه، عراق، لبنان و یمن حمایت مالی کند. رژیم ایران نیازهای جامعه خود را فراموش کرده است."

شاهین های کنگره امریکا محافظه کاران تلاش میکنند از رویدادهای جاری در ایران برای اهداف خود بهره برداری کنند. از جمله برای لغو تواقفنامه اتمی با ایران و در گام نخست بلافاصله طرح تحریم های بیشتر و از جمله علیه برنامه موشک های بین قاره ای ایران را شروع کرد!

 

.https://humanite.fr/moyen-orient-de-la-palestine-liran-la-coherente-strategie-de-trump-648273

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 631  راه توده -  21 دیماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت