راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چینی ها

از اروپا به خانه

باز میگردند

منبع روز نامه ژین مین ژیبائو

سایت روزنامه پراودا

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

هر سال دهها هزار دانشجوی چینی برای تحصیل و دستیابی به تخصص و آموزش برتر، راهی دیگر کشورهای جهان می شوند. تعداد زیادی از این دانش آموختگان و متخصصین، پس از کسب مدرک و آمادگی علمی لازم، برای کار به کشور خود باز می گردند.

بر اساس آمار وزارت آموزش عالی جمهوری خلق چین، تا پایان سال 2015 تعداد دانش آموختگانی که در خارج تحصیل کرده و به کشور باز گشته اند، بیش از پنحاه درصد بوده اند.

"چوژان چوژایا" مدیر بخش منابع انسانی یک شرکت در شانگهای می گوید: اگر تا چهار سال پیش از صدها متقاضی کار دانش آموخته و متخصص خارج از کشور، پنج الی شش نفر انتخاب می شدند، در شرایط امروز از صد نفر بیش از بیست نفر صاحب شغل می شوند.

در سال 2007 از مجموع 144 هزار دانشجوی چینی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند 44 هزار نفر به کشور خود باز گشته اند. در سال 2011 رقم فارغ التحصیلان باز گشته به میهن پنجاه و یک درصد بوده است.

سال گذشته مجموعا 523 هزار و 700 نفر دانشجوی چینی در خارج از کشور مشغول تحصیل بودند که از این تعداد 409 هزار نفر با دریافت پایان نامه تحصیلی به کشور باز گشته اند، یعنی هفتاد و یک در صد.

نمونه ای دیگر از به وجود آمدن فرصت و امید به زندگی در جمهوری خلق چین:

"هو آنه" سی ساله پس از پنج سال کار و تحصیل در کشور سوئد در حالی که امکان گرفتن حق اقامت و شهروندی این کشور را داشت، سال 2015 ترجیح داد به زاد گاه خود شهر" چندو" در استان" سیچوان" برگشته و در یک شرکت اینترنتی تهیه و پخش مواد غذایی مشغول به کار شود. او یادآور می شود که زندگی در کشورهای غربی ده ها سال با آرامش و نظم گذشته است اما در شرایط امروز در این کشور، حتی تغییر نام یک تابلو می تواند تبدیل به خبری غیر مترقبه باشد. "هو آنه" بعد از بازگشت به شهر زادگاه خود با تغییرات مهمی در آن جا مواجه شده است. او می گوید اکثر همکلاسی های او که در خارج تحصیل کرده اند به زادگاه خویش برگشته اند، زیرا شرایط به دست آوردن کار و زندگی برای آن ها نسبت به سال های قبل به مراتب بهبود یافته است.

این هیچ راز پنهانی نیست که شرایط کار در برخی از کشورهای اروپایی نسبت به سال های دور بسیار سخت تر شده است. "چوژو ایتسین" سه سال پس از اتمام تحصیلات در فرانسه نتوانسته است برای امرار معاش خود و ادامه زندگی در این کشور کار پیدا کند. او می گوید حتی با دادن تقاضای پناهندگی امکان دستیابی به کار در رشته خود و یا کار در خوری را نخواهد داشت. نه تنها فرانسه بلکه انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی که با بحران های مالی وسیعی دست به گریبان می باشند، قادر به جذب درصد کمی از نیروی کار جدید هستند. این کشورها نه تنها عرصه را برای نیروی کار خارجی ها تنگ کرده اند بلکه شهروندان خودی نیز برای دستیابی به کار، دچار مشکل های بی شماری هستند. او می گوید، ده ها دانشجوی چینی در شرایط مشابهی قرار دارند، حتی دختر چینی را می شناسد که با یکی از شهروندان فرانسوی ازدواج کرده است اما تغییری در شرایط زندگی او فراهم نگردید و ترجیح داد به میهن خود برگردد. به همین مناسبت با فراهم بودن امکان دستیابی به کار و زندگی شرافتمندانه، ما ترجیح می دهیم تا به کشور خود برگردیم.

بر اساس اظهارات وزیر آموزش عالی جمهوری خلق چین، از شروع اصلاحات در این کشور تا سال 2007 یک میلیون و دویست و دوازده هزار دانشجو در خارج مشغول تحصیل بوده اند که از این تعداد سیصد و بیست هزار نفر به کشور باز گشته اند یعنی بیست شش و چهار درصد از این تعداد. در پایان سال 2015 تعداد دانشجویان چینی مشغول به تحصیل خارج از کشور، چهار میلیون و چهل و دو هزار نفر بودند که تعداد دو میلیون و دویست و دوازده نفر به کشور خود مراجعت کرده اند. یعنی در مقایسه با سال 2007 این رقم به پنجاه و هشت در صد رسیده است.

وزیر آموزش عالی چین در ادامه خاطر نشان کرد، که بیشترین تعداد دانش آموختگان خارج از کشور چین، شهرهای پکن، شانگهای و گوانژو را برای کار، زندگی و تامین زندگی خود ترجیح می دهند. از بین این شهرها، بیش از 49 درصد آنها شهرهای پکن، شانگهای، گوانژو و شن ژن  را انتخاب می کنند.

بنا بر ارزیابی کارشناسان دولتی جمهوری خلق چین، دانش جویانی که برای تحصیل به خارج از کشور می روند مهم ترین رشته های مورد علاقه آنان رشته های، تجارت، امور مالی و رشته های نوین و تکنولوژي عالی است. رشته هایی که برای جذب نیروی کار در مناطق پیش رفته صنعتی و اقتصادی چین هستند و دارای فرصت های شغلی مناسب تری برای دانش آموختگان باز گشته به میهن می باشند. باید توجه داشت که تامین مالی دانشجویانی که خارج از جمهوری خلق چین تحصیل کرده و یا در حال تحصیل هستند را خود و یا خانواده آن ها به عهده داشته اند و الزاما موسسات و شهرهایی که حقوق بیشتری را پرداخت می کنند مد نظر متخصصین و دانش آموختگانی که در خارج  تحصیل کرده اند خواهد بود.

 

http://gazeta-pravda.ru/archive/issue/144-30495-23-26-dekabrya-2016-goda/kitayskie-vypuskniki-zarubezhnykh-vuzov-aktivno-vozvrashchayutsya-na-rodinu-v-poiskakh-luchshego-pro

 

تلگرام راه توده :

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 582  راه توده -  16 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت