راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنفرانس صلح در سوریه

پیش و یا پس از

ورود ترامپ به کاخ سفید؟

ترجمه و تدوین از اومانیته- آذرنگ

 

 

 

بزودی قرار است یک کنفرانس سه جانبه میان سران روسیه- ترکیه- ایران در جمهوری قزاقستان برپا شود که از هم اکنون گفته می شود احتمال شرکت بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در آن محتمل است که اگر چنین شود، کنفرانس سران چهار کشور خواهد بود و نه کنفرانس سران سه کشور.

مقدمات این کنفرانس، پس از بازپس گرفتن شهر حلب از داعش و دیگر واحدهای نظامی وابسته به داعش مانند جبهه النصره در مسکو و میان وزرای خارجه روسیه و ایران و ترکیه فراهم شد. این دیدار همزمان بود با ترور سفیر روسیه در ترکیه و یک روز پیش از انتقال جسد وی از ترکیه به مسکو. دستور کار کنفرانس قزاقستان که در شهر زیبای "آستانه" این جمهوری برگزار می شود، آتش بس سراسری و خاتمه جنگ در سوریه و یافتن راه حلی برای انجام انتخاباتی است که در آن اپوزیسیون طرفدار خاتمه جنگ شرکت داشته باشد. این شرکت و حضور شامل داعش و گروه های وابسته به آن نخواهد بود.

به نوشته روزنامه اومانیته شکست داعش و جبهه النصره در شهر حلب و بازپس گیری آن توسط ارتش سوریه نقش کلیدی در حل مسئله سوریه و خاتمه جنگ در این کشور داشت و نگرش نسبت به موقعیت دولت مرکزی سوریه و چشم انداز صلح دراین کشور را تغییر داد.

اومانیته می افزاید: شتاب برای صلح در سوریه روز به روز بیشتر می شود و در دیدار سه جانیه وزرای خارجه روسی، ترکیه و ایران در مسکو راه حل های نوینی برای صلح در سوریه طرح و بررسی شد که در راس آنها پایان مداخله خارجی و جلوگیری از کمک رسانی نظامی به سازمان ها و گروه های مسلح بود. اکنون این مسئله مطرح است که کنفرانس قزاقستان پیش و یا پس از مراسم سوگند و تحلیف ترامپ بعنوان رئیس جمهور جدید امریکا برپا می شود و یا پس از آن؟ آیا مسکو تمایل دارد در زمان ریاست جمهوری ترامپ این کنفرانس را برگزار کند تا به نوعی او را نیز شریک کنفرانس کند و یا پیش از آن که ترامپ رسما کار خود را شروع کند کار سوریه را تمام و قرار داد صلح را میان دولت سوریه و متحدان آن از یکسو و سازمان های اپوزیسیون از سوی دیگر منعقد کند؟

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پایان دیدار وزرای خارجه ایران ترکیه و روسیه در مسکو گفت که در آن دیدار توافق بر سر بیانیه صلح (اعلامیه مسکو) تا حدود زیادی حاصل شده است و حتی آن را هر سه وزیر خارجه امضاء نیز کرده اند.

"ایگور دانو" مدیر مرکز تحقیقات سیاسی فرانسه- روسیه می گوید:

پس از بازپس گیری حلب این دومین شهر بزرگ سوریه و قعطنامه سازمان ملل متحد درباره ضرورت صلح در سوریه، روسیه به دیپلماسی خود سرعت بخشیده است. شواهد نشان میدهد که تا زمان ورود ترامپ به کاخ سفید دیپلماسی روسیه بدقت زمانبندی شده و براساس آن عمل می شود. بارک اوباما با اقدام به اخراج 35 دیپلمات و کارمند سفارت روسیه در امریکا تلاش کرد تا در طرح زمانبدی شده سیاست خارجی روسیه خلل وارد آورد اما واکنش روسیه و شخص پوتین خلاف انتظار او بود زیرا روسیه مطابق طرح زمانبدی شده خود تا ورود ترامپ به کاخ سفید پایبند است و تسلیم اقدامات خصمانه و تکراری کاخ سفید و اوباما نمی شود.

روسیه سیاست خود را برای مذاکرات صلح بین رژیم سوریه و مخالفان  بدون استفاده از  زور و جنگ و مداخله نیروهای زمینی در منطقه به اجراء گذارد. بویژه که اکنون ارتش سوریه برای مبارزه علیه مخالفان رژیم که از طرف غرب و ترکیه و کشورهای خلیج فارس حمایت می‌شوند از قدرت مطلوبی برخوردار است.

جهان اکنون در انتظار واکنش های امریکا و اروپا در منطقه خاورمیانه است. روسیه به سهم خود دیپلماسی صلح را پیش می برد. پس از تصمیم روسیه برای مداخله نظامی در سوریه در 30 سپتامبر  این کشور تبدیل به یکی از ارکان مهم و غیر قابل انکار حل بحران سوریه تبدیل شد.

متخصص امور خاور میانه "فاریس بلانش" در مصاحبه با روزنامه فیگارو گفت: روسیه میخواهد در صحنه بین‌المللی جای گذشته خود را که در دوران اتحاد جماهیر شوروی در خارج از مرزهای خود داشت  باز یابد. ایجاد توازن در روابط بین‌المللی و مقابله با رهبری بلامنازع ایالات متحده از سیاستهای روسیه است. البته، دیپلماسی صلحی که پوتین پیش می برد نشان میدهد که روسیه تمایلی به چالش در منطقه خاورمیانه ندارد. و می خواهد بحران ها بدون جنگ حل شوند. بازگشت روسیه به صحنه بین‌المللی تا حدود زیادی در دوران پوتین آغاز شد. پوتین بعنوان معمار این سیاست طبق قانون تا سال 2018 می تواند رئیس جمهور باشد. آیا دیپلماسی بازگشت روسیه بعنوان یک قدرت به عرصه جهانی که از سال 2014 آغاز شده در سال 2018 خاتمه می یابد؟ (پوتین در آخرین کنفرانس خبری خود که بمناسبت پایان سال 2016 در مسکو و با شرکت  بیش از 1400 خبرنگار برگزار شد، در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران خارجی که درباره منع قانونی ادامه ریاست جمهوری او برای یک دوره چهارساله دیگر سئوال کرد گفت:«هنوز صحبت دراین باره زود است، اما همیشه راه های قانونی وجود دارند!»)

به هر ترتیب جهان اکنون شاهد آتش بس در سوریه است. آتش بسی که تا کنفرانس قزاقستان باید ادامه یابد. به گفته پوتین 3 سند بین طرفین برای آتش بس به امضاد رسیده است. ابتدا توافقنامه آتش بس.  دوم احترام به شرایط آتش بس و سوم پیش بردن روند مذاکرات صلح. 

امضاء این توافقنامه به معنای قطع مطلق مبارزه در خاک سوریه نیست. ارتش سوریه اعلام کرد که نیروهای داعش و جبهه النصره و گروه های وابسته به آن هیچ تعهدی در این مورد نداده‌اند و آتش بس شامل حال آنها نمی شود. از جمله مسائلی که ترکیه روی آن پافشاری می کند خروج همه نیروهای خارجی از سوریه است. این پافشاری شامل نیروهای نظامی ایران و بویژه حزب الله لبنان می شود.

...http://www.humanite.fr/syrie-dans-lapres-alep-la-russie-dicte-le-tempo-diplomatique-629072

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 582  راه توده -  16 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت