راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

16میلیارد دلار

هفته گذشته

به جیب ملت رفت!

 

 

می گویند زمانی از راکفلر، سرمایه‌دار مشهور امریکایی، پرسیدند چگونه میلیاردر شده است. او پاسخ داد: پدرم به من یک دلار داد و من با آن چهار پرتقال خریدم و این چهار پرتقال را به یک دلار و بیست سنت فروختم و با آن پنج پرتقال خریدم و همینطور ادامه دادم تا دارای چند کیلو پرتقال شدم تا … خبر رسید که پدرم مرد و چند صد میلیون دلار ارث برایم بر جای گذاشت! این البته روایت مردمی از ثروتمند شدن راکفلر است و خود راکفلرها معمولا چنین چیزهایی نمی‌گویند. در روایت راکفلرها همیشه از روشن بینی، استقامت، شهامت، ریسک پذیری، برنامه ریزی و … مشابه آن سخن می‌رود. ولی در اینجا همیشه یک حلقه مفقوده وجود دارد و آن هم این است که چگونه می‌توان از فروش چند کیلو پرتقال ناگهان میلیاردر شد و جای این حلقه مفقوده را مردم با طنز و تجربه و آگاهی خود پر کرده‌اند.

اخیرا در ایران با "میلیاردرهای جوان" که هر روز از این طرف و آن طرف سبز می‌شوند این ماجرای "چگونه میلیاردر شدن؟" خیلی رواج پیدا کرده است. کتابهای رابرت کیوساکی که راه‌های موفقیت و میلیارد شدن را آموزش می‌دهد امروز در زمره پرفروشترین کتاب‌ها در این بازار کساد کتابخوانی در ایران است. سرنوشت همه این میلیارد‌رها مانند آن اوباش رئیس پدیده شاندیز یا کلاشی مانند بابک زنجانی نیست. اوباش‌ها و کلاش‌های زرنگ تر یا پشت پرده‌ای وجود دارند که هنوز به دام نیفتاده‌اند و شمار آنها در اتاق بازرگانی ایران رو به افزایش است.

اخیرا و با تب میلیاردر شدن یک شبه - که در ایران به هیچ عنوان ناممکن نیست- آقائی بنام پدرام سلطانی که خود از همین گروه میلیاردرهای یک شبه است تحت عنوان "میلیاردر جوان" این طرف و آن طرف مصاحبه می‌کند و در آن درس چگونه میلیاردر شدن می‌دهد. ایشان هم راز میلیاردر شدن را در سعی و کوشش، داشتن استراتژی، قدرت ریسک پذیری، موقع شناسی، نظم، پیگیری و مداومت و غیره می‌داند. اگر میلیاردر شدن حاصل سعی و کوشش و مدامت و نظم و اینها باشد که در کشور ما آموزگاران دبستان از همه بیشتر شامل این گروه می‌شوند که هر روز و طی سی سال باید 6 صبح بیدار شوند و 9 شب بخوابند و ظهر و بعد از ظهر در خانه مواظب بچه‌های خود باشند و شب تکلیف بچه‌های مدارس را حل کنند و … کسی هم ندیده که اینها بعد از 30 سال زندگی منظم و مداوم میلیاردر شده باشند. اگر ریسک پذیری هم باشد که باید اول پولی وجود داشته باشد که با آن ریسک کرد. با جیب خالی که نمی‌شود ریسک کرد. بنابراین مسئله باز همان حلقه مفقوده میلیاردر شدن یک شبه است که این حلقه را آقای زنگنه وزیر نفت این هفته در مجلس باز کرد.

ماجرا این است که هفته گذشته مجلس مصوبه‌ای درباره بهای خوراک پتروشیمی‌ها تصویب کرد که آقای زنگنه وزیر نفت به مجلس رفت تا لغو آن را خواستار شود. آقای زنگنه توضیح داد که براساس تخفیفی که در این مصوبه درباره چند سنت نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها داده شده 16 میلیارد دلار به جیب صاحبان شرکت‌های پتروشیمی ریخته می‌شود. ایشان در مجلس گفت: "بنده هیچ ‌وقت اقدامی نمی‌کنم که بخش پتروشیمی دچار اختلال شود، اما نباید 16 میلیارد دلار از مردم گرفته شده و به جیب یک عده سرازیر شود". البته با توضیحات ایشان این مصوبه با ١٦١ رای موافق، ٣٠ رای مخالف و ٣ رای ممتنع از مجموع ٢١٤ نماینده حاضر در جلسه لغو شد. یعنی 50 تن در همین مجلس طرفدار این بودند که 16 میلیارد دلار از جیب ملت به حساب چند نفر ریخته شود.

اکنون یک لحظه تصور کنید که اگر آقای وزیر نفت به مجلس نمی‌رفت و علیه این مصوبه سخن نمی‌گفت و آن را لغو نمی‌کرد. یا بدتر، دست ایشان هم با غارت کنندگان نفت و گاز کشور در یک کاسه بود و سهم و پورسانتی قرار بود بگیرد یا به حسابش در بانک‌هایی که غارتگران ثروت ملی می‌دانند درکجاست واریز شود و موضوع را به سکوت می‌گذراند. نتیجه چه بود؟ بدون آنکه مردم و هیچکس دیگر بفهمد 16 میلیارد دلار مستقیما به حساب امثال آقای پدرام سلطانی، مدرس چگونه با صبر و تلاش میلیاردر شویم، و همپالکی‌های ایشان در اتاق بازرگانی و غیربازرگانی و خصولتی ریخته می‌شد. 16 میلیارد دلار یعنی 64 هزار میلیارد تومان، حداقل پنج برابر رقمی که بابک زنجانی بدهکار است و بابت آن دارد اعدام می‌شود با یک مصوبه داشت می رفت به جیب این آقایان! این 16 میلیارد دلار البته غیر از سود خالص 50 درصدی است که همین الان به گفته وزیر نفت این شرکت‌ها با نرخ فعلی و غیرتخفیف دار سود می‌کردند و می‌کنند.

حالا راز چگونه میلیاردر شویم معلوم شد؟ با خواندن کتاب‌های رابرت کیوساکی و گوش دادن به درس‌های آقای پدرام سلطانی، با کار و تلاش و کوشش و صبر و روشن بینی و … کسی میلیاردر نمی‌شود. این رانت، ثروت متعلق به ملت ایران است که به جیب یک عده سرازیر می‌شود و آنها را میلیاردر جوان و نوجوان و میانسال کرده است و می‌کند. بجای گرفتن وقت مصاحبه باید گریبان این رانت خواران جوان و غیرجوان را گرفت تا منشا میلیاردهای آنها و همدستان آنها روشن شود. همانگونه که بجای آنکه همه دنبال توهم میلیاردر شدن باشند باید سرچشمه‌های این رانت‌ها را بست و نه جیب خود، که کشور را ثروتمند کرد!

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 583  راه توده -  23 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت