راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زمان فشار جهانی

به اسرائیل فرا رسیده!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 

 

اگر مردم فلسطین را به حال خود رها کنیم چه آینده ای خواهند داشت؟

این جمله ایست که سردبیر روزنامه اومانیته در کنفرانس بین‌المللی برای قطعنامه 2334 شورای سازمان ملل  در 15 ژانویه نوشته و افزوده است:

فرانسه باید مانند 137 کشور جهان کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. دوستان فلسطینی ما بسیار امیدوار به نتایج این کنفرانس بین المللی هستند، بویژه اینکه در این کنفرانس بین‌المللی کشورهای بیشتری نسبت به کنفرانس گذشته که در ماه ژوئن برگزار شد حضور دارند. این نور امید در میان این همه در گیری توفانی در منطقه خاورمیانه می تابد. با رأی مثبت فرانسه به قعطنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل متحد، فرانسه حمایت خود را از نیروهای دمکراتیک و اومانیست زنان ومردانی که از برنامه "دوکشور در صلح وامنیت" و شهر بیت المقدس پایتخت مشترک که در سال 1967 برای آزادی فلسطین تنطیم شد مبارزه کرده اند اعلام میکند. اگر کشورهای جهان و به ویژه دولت فرانسه مردم فلسطین را به حال خود رها کنند و واکنشی مثبت از خود در سطح بین‌المللی نشان ندهند و سکوت کنند هر روز بر شمار قربانیان و سرقت زمین ها و آب ها و مسکن سازی در سرزمین فلسطینی ها تشدید می‌شود و کنترل اورشلیم و محاصره غزه توسط دولت ارتجاعی و افراطی مستقر در تل آویو افزایش می‌یابد. تل آویو در کار کنفرانس پاریس در هفته اخیر علناً کارشکنی کرد. قعطنامه  2334 و 226 شورای امنیت روی احترام به حقوق مردم هر دو کشور اسرائیل ــ فلسطین و امنیت هر دوکشور و محکومیت استعمار سرزمین فلسطین توسط دولت اسرائیل تاکید می کند. با این وجود اشغال سرزمین فلسطین همچنان در منطقه غربی رو به افزایش است و تعداد مهاجران به رقم  430000 نفر رسیده است. پارلمان اسرائیل در حال حاضر مشغول بحث بر سر تعداد پنجاه پایگاه پیش پست در منطقه است. محتوای قعطنامه 2234 که در زمان اوباما تنظیم شد روشن است. یعنی ادامه شهرک سازی  در سرزمین فلسطین نقض آشکار قوانین بین‌المللی و یک مانع عمده برای یافتن راه حل دو دولت و استقرار صلح جامع و پایدار در منطقه است. مقامات اسرائیل بطور کامل باید تمام فعالیت‌های شهرک سازی در سرزمین اشغالی و فلسطین و از جمله شرق بیت المقدس را متوقف کنند و به تمام تعهدات قانونی خود در منطقه احترام بگذارند. همه شرایط نشان میدهد که اجرای قطعنامه شورای امنیت بدون فشار بین‌المللی و جنبش مردمی گسترده  بین‌المللی غیر ممکن است. دولت اسرائیل با حمایت برخی از کشورهای غربی مطمئن از مصونیت و مجازات است و هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست. حضور مقامات تل آویو در  این کنفرانس ها فقط برای تزویر و تاکید بر بی اعتنائی نسبت به قوانین بین‌المللی است. دولت اسرائیل در سایه تراژدی بحران شرق میانه، سوریه، عراق، یمن و کشورهایی که حضور گروههای اسلام گرای افراطی بویژه القاعده و دولت اسلامی سیاست اسرائیل را برای سرکوب مردم و فلسطین در سطح بین‌المللی توجیه میکند. بدین ترتیب عدم شناسائی کشور فلسطین علل خشم مردم جهان عرب و برخی دولت های عرب و غیرعرب اما مسلمان را بر می انگیزد. با توجه به دلایل دیپلماتیک بعد از پیروزی ترامپ نگرش ایالات متحده در شورای امنیت بر خلاف گذشته بسیار مثبت است و بویژه سخنرانی جان کری وزیر خارجه اوباما پیش از تمام شدن پایان دوره ریاست جمهوری اگر منجر به عمل نشود بیشتر نوعی اظهار نظر تبلیغاتی است و  معتبر نیست.

هنوز سیل سلاح ها از غرب به سوی اسرائیل روان  است. هنوز اسرائیل بی  پروا  شهروندان غزه را  بمباران میکند. تاکنون چندین قطعنامه در پارلمان اروپا به تصویب رسید و گام های مثبتی در این راه برداشته شده و شورای امنیت قطعنامه ای تازه صادر کرده اما این گام ها هنوز یک گام عملی برای پذیرش جهانی دو دولت نیست!

http://www.humanite.fr/1947-1967-2017-maintenant-la-palestine-630322

تلگرام راه توده:

https://telegra.me/rahetudeh

 

 

.

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 584  راه توده -  30 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت