راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترامپ مجری است

امریکا را

سیاستی دیگر

پیش آمده است!

دونالد ترامپ همانطوريكه قبل از رياست جمهوريش وعده داده بود در روز نخست ورودش به كاخ سفيد قراردادهاي تجارت آزاد موسوم به "ترانس پاسیفیک" با ساير كشورها را لغو کرد. اين قرارداد كه پس از هفت سال مذاكره و تنظيم مدارك سرانجام در اكتبر ٢٠١٥ بين دوازده كشور استراليا، برونئي، كانادا، شيلي، ژاپن، مالزي، مكزيك، نيوزيلند، پرو، سنگاپور، ويتنام و ايالات متحده امضا شده و رسميت يافته بود با خروج امريكا در هاله اي از الهام قرار گرفت.

بانك جهاني يكي از موسسات مهم پولی بود كه از اين قرارداد استقبال كرده و آنرا براي كشورهاي عضو سودمند مي دانست. اگرچه اين قرارداد نسبت به ساير قردادهاي منطقه اي و بين المللي ديگر داراي اهميت كمتري است ولي نشان از مصمم بودن ترامپ در اجراي وعده هايش مبني بر خروج از قراردادها و پيمان هاي تجارت آزاد است. ترامپ پس از دستور خروج ايالات متحده از قرارداد همكاري ترانس پاسيفيك در اشاره اي كوتاه به قرارداد "نفتا" اعلام كرد كه اين قرارداد نيز در حال بررسي است. قرارداد نفتا قرارداد مهمي بين كشورهاي امريكاي شمالي، امريكا، كانادا و مكزيك است كه تجارت آزاد اين كشورها با هم بر اساس اين قرارداد صورت ميگيرد و براي مكزيك و كانادا بسيار حائز اهميت است.

"برني سندرز" كانديد پيشرو حزب دمكرات در انتخابات ریاست جمهوری كه نتوانست بعنوان نامزد اين حزب با ترامپ رقابت كند از تصميم ترامپ مبني بر خروج از قرارداد همكاري ترانس پاسيفيك پشتيباني كرده است.

 

در دوران تبلیغات انتخاباتی امریکا، جنجالی را ترامپ موجب شد که رسانه ها عمدتا روی آن متمرکز شدند و حرف های مهمی که او زد در سایه قرار گرفت و مردم از آن بی خبر ماندند. این درحالی است که این حرف ها تنها حرف و وعده نبود و عزمی که می خواست ترامپ را به کاخ سفید بفرستد میدانست در پی چیست و به همین دلیل به محض ورود به کاخ سفید اقداماتی را آغاز کرد که دربالا بخشی از آن را خواندید.

ترامپ خواهان پشت سر گذاشتن آن سياستهائى است كه در گذشته در جهت تغيير نظام كشورها و إيجاد بى ثباتى در ديگر كشورها پيش مى رفت و تیرگی روابط امریکا با روسیه حاصل این سیاست بود.

به اين بخش از سخنان دوران تبلیغات انتخاباتی امریکا توجه کنید که هرگز از رسانه های تصویری پخش نشد. او در اول دسامبر در شهر سينسيناتى گفت:

ما يك سياست خارجى تازه اى را بر مبناى اشتباهات گذشته دنبال مى كنيم. ما در جهت بى ثبات كردن دولت های ديگر و إيجاد اغتشاش در كشور ها نخواهیم بود! زيرا می خواهیم امريكا را بار ديگر بسازیم.  ما با هر دولتی که هدفش از بين بردن داعش و نابودى تروريسم باشد همكارى خواهيم كرد . (یعنی بخش مهمی از سیاست دولت اوبامای دمکرات که فاجعه لیبی و سوریه را موجب شد و در حقیقت ادامه سیاست بوش جمهوریخواه بود که فاجعه عراق را موجب شد و به افغانستان لشگر کشی کرد! بنابراین فرقی بین دمکرات و جمهوریخواه نیست و به همین دلیل باید چنین نتیجه گرفت که ترامپ کارگزار سیاست نوینی است که سیستم در امریکا مصمم به اجرای آن شده و مخالفان درونی خود را حذف خواهد کرد و یا به حاشیه خواهد راند و یا با خود همسو خواهد ساخت.)

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 585  راه توده -  7 بهمن ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت