راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چهره عریان

و غیر هالیوودی

ایالات متحده

راشا تودی- ترجمه رضا نافعی

 

 

 

فقر فزاینده، بیکاری زیاد: کشوری افتراق زده میان فقر و ثروت و اختلافات اجتماعی میراثی است که به دونالد ترامپ رسیده است. در برخی از شهر های امریکا ، مثلا در»فلینت» » میشیگان» تقریبا 40 درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند.

این ها ارقام  هشدار دهنده ای هستند. طبق گزارشی که در این اواخر منتشر شده، در امریکا 564708 هزار نفر بی خانمان هستند. این ها شب را در خیابان ها و درون اتومبیل ها می خوابند و یا در کنار بی خانمان ها (کارتن خواب ها) شب را صبح می کنند.

206286 هزار نفر همراه با خانواده خود هستند. 358422 هزار نفر تنها هستند و 25 درصد آنها کودک هستند.

تعداد بی خانمان های دائمی 83170 نفر است، یعنی 15 درصد. کسانی بیخانمان های دائمی بشمار می آیند که به علت نقص عضو خیابان نشین هستند.

رقم مهمی از افراد بی خانمان نظامیان سالخورده هستند که به آنها لقب «پیشکسوتان» داده اند. تعداد آنها بالغ بر 47725، یعنی 8 درصد از بی خانمان هاست. افزون بر این 1،4 میلیون نفر از ارتشیان قدیمی یا پیشکسوتان را خطر بی خانمانی تهدید می کند. در گزارش تصریح شده که این خطر ناشی از نارسائی حمایت از آنها، نقص عضو یا «اختلال عصبی پس از  ضایعه روانی» (PTSD) است. بیشترین تعداد این نوع بیخانمان ها در شهر واشنگتن، پایتخت امریکا و مرکز فرماندهی پنتاگون زندگی می کنند. طبق گزارش مذکور پانصد و پنجاه هزار نفر از جوانان تنها و یا بزرگسالان جوان زیر 24 سال بیش از یک هفته بیخانمان هستند. حدود 380 هزار نفر از آنان کمتر از 18 سال دارند. تشخیص دقیق تعداد کودکان بیخانمان دشوار است. طبق توضیح سازمان «ناشنال آلیانس هوملس»  جوانان بی خانمان به مناطقی که دیگر بی خانمان ها زندگی می کنند نمی روند.

ثروت 8 میلیارد بیش از ثروت 3،6 میلیارد از مردم کره زمین است

اکثر جوانان بیخانمان نمیخواهند کسی از بیخانمانی آنها با خبر شود. اغلب آنها تلاش می کنند تا با کارهای موقت و زودگذر گذران کنند.افزون بر این 110 هزار نفر از این جوانان دگرباش هستند. بنا به گزارش این گروه، آنها آسیب پذیرترین گروه ها هستند زیرا پیوسته مورد حمله و تجاوز قرار می گیرند. میزان خود کشی میان این جوانان بیش از گروههای چند جنسیتی است.

اما میزان خودکشی میان سالمندان نیز بالاست. سن بیش از 50 درصد از بیخانمان ها بالای 50 سال است. این گروه افزون بر بیخانمانی با بیماری و ناتوانی جسمانی نیز درگیر است. از آنجا که آنها بیشتر در معرض افتادن و زمین خوردن قرار می گیرند بیشتر مجروح و مصدوم می شوند و می توانند از اختلالاتی چون از دست دادن شنوائی، ضعف بینائی، افسردگی شدید و بیماری های مزمنی چون دیابت و ورم مفاصل نیز در رنج باشند.

بویژه در فصل زمستان بسیاری از این ابتلائات به مرگ می انجامند. در همین اواخر در پورتلاند واقعه غم انگیزی  رخ داد و کودکی که تازه 24 ساعت قبل در خیابان به دنیا آمده بود از سرما یخ زد. بالاترین تعداد بی خانمان ها ساکن شهر نیویورک هستند که سابقه آن به بحران اقتصادی 1929باز می گردد. لوس آنجلس در سپتامبر 2016 به علت افزایش بی خانمانی اعلام وضع اضطراری کرد.

اما مناطقی که اقتصادی شکوفا دارند  مانند «سیلیکون والی» در کالیفورنیا  نیز بکرات بدلیل فراوانی تعداد بیخانمان ها  با نگرانی روبرو شده است. مناطقی که محل استقرار کنسرن های ثروتمند و نیرومندی چون  گوگل، آپل و غیره هستند دارای بالاترین میزان بیخانمان ها نیز هستند.

---------------------

1- در آلمان آخرین رقم بیخانمان ها 335 هزار نفر بود و تخمین زده می شود که این تعداد تا سال2018 به نیم میلیون نفر برسد. آن هم در کشوری که جمعیتش یک چهارم جمعیت امریکاست! و صدراعظم آلمان "مرکل" می گوید وضع مردم آلمان هیچ وقت به این خوبی نبوده است.

2- در امریکا بسیاری از مردم در اتومبیل یا در "کاروان" ها زندگی می کنند و یا در کانال ها زندگی می کنند. از جمله در "لاس وگاس".

 

https://deutsch.rt.com/nordamerika/45565-500000-obdachlose-usa-armut-trump-kalifornien-sillicon-valley/

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 585  راه توده -  7 بهمن ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت