راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عمق بحران

در امریکا

فراتر از خبرهاست

"راشا تودی" -  ترجمه رضا نافعی

 

 

 

درامریکا تحولاتی جریان دارد که بازتابی است از عمق بحرانی که دراین کشور بوده و هست. مقاله زیر بخش کوچکی از بحران را بازتاب میدهد:

 

ثروتمندان امریکا خود را آماده فروپاشی احتمالی امریکا و انقلاب تهیدستان می کنند و برای همین منظور در آنسوی دنیا، یعنی در "زلاند نو" خانه و زمین می خرند. مجله "نیویورکر" می نویسد:

مردم بومی از خرید زمین و مستغلات توسط ثروتمندان زلاند نو خرسند نیستند. اما امریکائی های ثروتمند گوششان بدهکار این مخالفت ها نیست و خود را برای زمان "سقوط " آماده می سازند.

به گفته مدیر صندوق های پوشش ریسک (هج فوندز)  که دو خانه در زلاندنو خریده، احتمالا امریکا با یک شورش سیاسی روبرو خواهد شد. یکی از پایه گذاران PayPal  و از سرمایه گذاران در فیسبوک نیز که در زلاندنو صاحب املاک شده و این کشور را "رویا" (بهشت گمشده) لقب داده می گوید:

دقیقا روشن نیست کدام یک از ثروتمندان آمریکائی از ترس سقوط دست به خرید ملک و زمین در زلاند نو می زنند و کدام یک فقط خانه ای برای تعطیلات  می خواهند. اما  مقدار زمینی که آنها در سال های اخیر خریده اند، بگونه ای حیرت انگیز چند برابر شده است.

آمار نشان می دهند که تنها در ده ماهه اول سال 2016 بیش از 3500 کیلومتر مربع زمین در زلاند نو خریداری شده است، که چهار برابر مقدار زمینی است که در همین مدت زمان در سال 2010 خریداری شده است.

یکی از پایه گذاران پورتال اینترنتی LinkedIN  به نشریه نیویورکر گفته است:

زلاند نو موضوع تازه و داغ  گفتگومیان مدیران "سیلیکون والی" است. این جمله به سبک فراماسونی و تغییر نام املاک به "سیلو" و خطر شورش و سقوط به "فرار اتمی" گفته می شود: "میدونی من یک دلال معاملات ملکی می شناسم که سیلوی های قدیمی موشک می فروشه، این ها پناهگاه های اتمی هستند و یه جوری بنظر میاد که زندگی کردن تو اونا جالبه ". (املاک و خانه های فروشی در زلاند نو)

بنا به تخمین "هوفمان" بیشتر ازنیمی از "خودی ها" در"سیلیکون والی" در فکر تغییر دادن کانون زندگی خود هستند- بویژه در سال های اخیر یک احساس ضدیت با ثروتمندان رشد کرده است. او در ادامه سخنان خود گفت این احساس با "برکزیت" خروج انگستان از اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ تشدید شده است.

بنا به مطالب مندرج در مقاله "نیویورکر" در هفت روزی که از انتخاب ترامپ گذشته 13401 امریکائی از مقامات مهاجرت زلاند نو تقاضای ثبت نام کرده اند، که نخستین گام برای دریافت اجازه اقامت و خرید املاک است. "این رقم 17 بار بیشتر از تقاضای نام نویسی در مواقع معمولی است."

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 586  راه توده -  14 بهمن ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت