راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 586

در جدال اروپا و امریکا

کلاه ایران را محکم نگهداریم!

 

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، طی فرمانی در هفته گذشته ورود اتباع هفت کشور مسلمان را به امریکا برای یک دوره زمانی ممنوع کرد. ترامپ همچنین اعلام کرد که در سیاست مهاجرپذیری امریکا تجدید نظر خواهد کرد و ورود پناهندگان به آن کشور را فعلا متوقف می کند. این سیاست‌ها با انتقاد شدید محافل حاکمه و رسانه‌های اروپایی روبرو شده که آن را نشانه "نژادپرستی" ترامپ و عدم احترام وی به "ارزش‌های اروپایی و غربی" و "حقوق بشر" می‌دانند. اما در واقع ماجرا چیزی دیگراست.

یکی از ابعاد مسئله آنست که با این اقدام ترامپ، اروپایی‌ها در برابر دورویی خود قرار گرفته‌اند. همه می‌دانند و شاهدند که تا همین چند ماه پیش و قبل از روی کار آمدن ترامپ تمام رسانه‌های اروپایی شبانه روز علیه مسلمانان تبلیغ می‌کردند، آنها را تروریست معرفی می‌کردند، مهاجران و پناهندگان را عامل ناامنی و بحران اقتصادی اعلام می‌کردند. روز و شبی نبود که رسانه‌ها و تلویزیون‌ها و مطبوعات اروپا علیه مسلمانان و مهاجران ننویسند و برنامه پخش نکنند و جلسه و میزگرد تشکیل ندهند و تبلیغ نکنند. بخشی از قدرت گیری احزابی که به آنها لقب راست افرطی داده اند ناشی از حجم افسارگسیخته همین تبلیغات ضد مسلمانان و مهاجران در اروپای سال ها و ماه های اخیر است. می توان گفت فشارها به حد تحمل ناپذیری رسیده بود که در بسیاری موارد می‌توانست با شورش‌ توام شود، چنانکه در سال‌های اخیر این شورش‌ها به طور مداوم در برخی کشورهای اروپایی روی داد. این در حالیست که حجم تبلیغات ضد مسلمانان و مهاجران در امریکا در مجموع کمتر از اروپا بود. اکنون چگونه شد که ترامپ که همان سخنان رسانه‌های اروپایی را با شدت کمتری می‌گوید ناگهان فاشیست شد و رهبران اروپایی همگی طرفدار مسلمانان و حقوق بشرشدند؟

اکنون مسئله اینست که اگر اروپایی‌ها درباره ادعاهای خود در حقوق بشر صداقت دارند باید به تبلیغات ضد مسلمان خاتمه دهند و پناهندگانی را که امریکا نپذیرفته به کشور خود راه دهند! یکی از ابعاد وحشت اروپا در همینجاست که ترامپ با عدم پذیرش پناهندگان و مهاجران آنها را به سمت اروپا سوق دهد و اروپایی‌ها در بن بست تبلیغات وحشتناک ضد مسلمان و ضد مهاجر سال‌های اخیر خود، از یکسو، و ریاکاری حامی ناگهانی حقوق بشر شدن، از سوی دیگر، قرار گیرند.

البته هدف ترامپ از فرمان‌های اخیر خود درباره مهاجرت و پناهندگان را نمی‌توان در این چارچوب محدود کرد. بنظر می‌رسد او بیشتر بدنبال خرید زمان و یافتن فرصتی برای پاکسازی سازمان سیا و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی امریکاست و احتمالا نگران است که آنها تدارک یک عملیات تروریستی بزرگ را ببینند و آن را به گردن مسلمانان بیاندازند تا به اعتبار او و سیاست‌هایش لطمه وارد کنند، یا آنها را عملا ناممکن کنند. همان کاری که اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود انجام داد و تا آنجا که می‌توانست کوشید به هر ماجراجویی دست بزند تا جلوی امکان تنش زدایی با روسیه را بگیرد یا همان کاری که الان ناتو در اروپا و در مرزهای روسیه و اوکراین انجام می‌دهد و بدنبال ایجاد یک درگیری نظامی قبل از ملاقات پوتین و ترامپ است. ترامپ هم اکنون با این فرمان و تبلیغات و جنجالی که در حول و حوش آن به راه افتاد بازی را برده است و حتی اگر چنین عملیات تروریستی هم در امریکا اتفاق افتد تایید کننده سیاست‌ها و نگرانی‌های او خواهد بود.

ما توجه میدهیم خوانندگان خود را به مقاله راه توده 580 که در آن دلیل حضور نظامی ها در کابینه ترامپ را شرح دادیم و تاکید کردیم که این کابینه از بیم مقاومت های درون امریکاست و نه برای ادامه درگیری های نظامی 20 سال اخیر ناتو و امریکا.

http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/desamr/580/kabine.html

 

در ایران هم کسانی می‌خواهند از این آب گل آلود علیه دولت حسن روحانی ماهی صید کنند و دولت را به واکنش‌های ماجراجویانه بکشانند. سخنان رئیس قوه قضاییه که بجای ایفای نقش بی‌طرف و رسیدگی به مسائل قضایی و فساد وحشتناک در این قوه و روشن کردن وضعیت حساب‌های شخصی خود به سخنرانی‌های سیاسی و دخالت در امور دیگر قوا و درخواست از دولت برای واکنش نسبت به ترامپ مشغول است نمونه‌ای از این تلاش‌های غیرملی است. دولت ترامپ یک امکان برای ایران به منظور تنش زدایی و برقراری رابطه عادی با امریکاست، به همان اندازه که می‌تواند به یک خطر و تهدید بسیار بزرگ نیز تبدیل شود. دولت روحانی نباید تسلیم فشارها شود و بدنبال ماجراجویی‌های عناصری که فقط به جناح و قدرت و ثروت می‌اندیشند کشیده شود! ما یکبار دیگر، برای درک آنچه در امریکا جریان دارد از خوانندگان خود می خواهیم تا مقالات زیر را با دقت بخوانند:

 

http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/desamr/charkhesh.html

http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/desamr/579/sar579.html

http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/desamr/580/kabine.html

http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/janvye/582/stalin.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 586  راه توده -  14 بهمن ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت