راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

باز خوانی

لغو "برجام"

در کاخ سفید

ماهنامه چپگرای «پس زمینه» چاپ آلمان

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

 

 

درگیری بخاطر آنچه «برنامه اتمی» ایران نامیده شده، اخیرا ابعاد تازه ای به خود گرفته است. هشتم ماه مه ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که کشورش یک جانبه از قراردادی بین المللی که در دولت «باراک اوباما» شش کشور با ج. اسلامی بسته بودند (برجاتم) خارج می شود. بدین ترتیب ایران تحت شدیدترین تحریم اقتصادی قرار گرفته و زمینه بروز درگیری نظامی نیز در منطقه افزایش یافته است. روسیه، فرانسه، آلمان، و بریتانیا با تصمیم ترامپ موافق نیستند و کوشش دارند تا راه های ارتباط های سیاسی ـ اقتصادی خود با ایران را جداگانه حفظ کنند. ترامپ مدعی است: «قرارداد ایران و شش کشور که در دولت «اوباما» امضاء شد اشتباهی از طرف آمریکا بیش نیست و نباید بسته می شد. این قرارداد باعث می شود تا ایران در موقعیتی قرار گیرد که بتواند بدون هیچ مزاحمتی به ارتقاء برنامه های اتمی خود ادامه دهد.» در این میان دولت اسرائیل نیز آتش معرکه ایجاد اختلاف بین دو طرفه را فراهم می آورد. «نتانیاهو» در این رابطه مدعی است: «ما مدارکی داریم که ایران برخلاف ادعا های مندرج در توافق نامه با اوباما برعکس عمل می کند» دولت ترامپ نیز مدعی است «مدارکی قطعی» در این رابطه موجود است که تهران همچنان پس از توافق سال 2015 به فعالیت های اتمی خود ادامه داده و در حال کار بر روی موشک های دور پرواز اتمی است. «فولکر پرتس» مسئول «مرکز علوم و سیاست آمریکا» در مخالفت با ترامپ می گوید: ادعا های دولت ترامپ غیر قابل باور است»، همچنین روسای سازمان های اطلاعاتی آمریکا بارها از جمله در مجلس آمریکا گفته اند که هیچگونه مدرکی دال بر فعالیت های خلاف توافق موجود نیست.

گفته می شود: طبق اظهارات یکی از اعضاء کابینه ترامپ، وزیر دفاع آمریکا مامور شده است تا برای خنثی کردن آنچه « تهاجم علیه آمریکا و متحدانش» عنوان شده است، آمادگی های لازم را فراهم آورد.

بدیهی است که تحریم های دولت ترامپ فقط در اقتصاد تولید کنندگان در امریکا و ایران تاثیر منفی ندارد بلکه تولید کنندگان و اقتصاد کشورهای دارای مناسبات اقتصادی با ایران را نیز به تلاطم دچار می کند. دولت های اروپائی یا باید ارتباطات اقتصادی خود را با تهران قطع کنند و یا باید خود را برای پرداخت جریمه های سنگین آماده کنند. آلمان در اروپا اصلی ترین روابط اقتصادی را با ایران دارد. «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان از دولت آلمان می خواهد تا به تولید کنندگان آلمانی فشار وارد کند تا آنها روابط تجاری خود را با ایران قطع کنند.

سخنگوی «اتاق بازرگانی و صنایع آلمان» می گوید با توجه به تصمیم ترامپ به تحریم ایران روابط تجاری آلمان با ایران دچار بحران شده و خسارت های زیادی به تولید کنندگان و اقتصاد آلمان وارد می شود. به همین دلیل لازم است تا دولت آلمان و اتحادیه اروپا خود راه حل های لازم برای جلوگیری از قطع ارتباط های تجاری با ایران را بررسی و ممکن کنند. باید حس عدم اعتماد متقابل ایجاد شده بر طرف شود.

با تصمیم ترامپ برای ابطال یک جانبه توافق بین المللی سرنوشت میلیارد ها دلار و یورو به عنوان سرمایه و تولید در اروپا به بازی گرفته شده و ریسک افزایش بحران های جانبی حاصل از ابطال یک جانبه توافق بین دو کشور حتی دربخش غیر اقتصادی نیز هر روز نسبت به روز دیگر در حال افزایش است. در مجموع تحریم مورد نظر آمریکا علیه ایران عملا ارتباط تجاری اروپا را با 80 میلیون مشتری دچار اخلال می کند اتحادیه اروپا بر این باور است که تا زمانی که ایران از مفاد توافق عدول نکرده است، بر توافق وفادار باشد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز می گوید: «ما به صلاحیت و عدم وابستگی هیئت نظارت بر اجرای توافق مسئولین بین المللی انرژی هسته ای باور داریم. آنها تاکنون ده مورد گزارش در رابطه با اجرای مواد توافق توسط ایران را گزارش کرده اند.»

«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران بارها در تلویزیون این کشور اعلام کرده است «ایران بنا به اقرار مسئولین بین المللی ناظر بر توافق بر آن وفادار است و هیچگونه تخطئی در این رابطه مرتکب نشده است»، روحانی همچنین اعلام کرده است که تصمیم ترامپ بر انصراف یکجانبه از یک توافق بین المللی خللی در تصمیم ایران به ادامه اجرای آن توافق وارد نمی کند. ما نه فقط با دولت «اوباما» بلکه در مجموع با شش کشور جهان به این توافق رسیده ایم.»

همزمان با اعلام انصراف ترامپ از این توافق بین المللی دولت های اسرائیل و عربستان سعودی در این رابطه اعلام همدلی و مسرت کرده اند. «نتانیاهو» با گذاشتن هندوانه زیر بغل ترامپ این انصراف را «عملی درست و داهیانه» اعلام کرده است.

او از چهار کشور دیگر امضاء کننده توافق نیز می خواهد تا مفاد ذکر شده در توافق را زیر پا بگذارند. عربستان سعودی نیز با شادمانی انصراف ترامپ از توافق را موفقیتی در جلوگیری از گسترش نفود سیاسی ایران در منطقه ارزیابی می کند.

روزنامه منتقد با برخی سیاست های امریکا و اسرائیل بنام «هاآرتص» چاپ اسرائیل با انتقاد از سیاست ترامپ در قبال ایران می نویسد: دیدگاه تند ترامپ در رابطه با این توافق بین المللی با ایران زمینه یک مواجهه نظامی را در منطقه افزایش می دهد. «نتانیاهو» می کوشد تا ترامپ را تشویق کند تا سخنان تند و تیزی بر علیه ایران بیان کند. بهتر است «نتانیاهو» و «آویگدور لیبرمن» وزیر دفاع دولت ایشان از مچ اندازی و نشان دادن سرو گردن به عنوان یک قدرت جنگی دست بردارند و منطقه را بیش از این به بحران نکشانند. گزارش ها حاکی است که اسرائیل به طور دائم مناطقی را در خاک سوریه بمباران می کند. بمباران ها بویژه پس از اعلام انصراف ترامپ از توافق شدت گرفته است.

روزنامه «واشنگتن پست» چاپ آمریکا در این رابطه نوشت که ترامپ با انصراف از این توافق باعث بالا رفتن ریسک درگیری نظامی در منطقه شده است. با وجود اینکه ایشان اعلام می کند که موافق بروز جنگی در خاورمیانه نیست اما در عملا به این موضوع دامن زده است. رئیس جمهور قبلی آمریکا «باراک اوباما» از عملکرد ترامپ در این رابطه انتقاد می کند: «بدون این توافق آمریکا می توانست شاهد یکی از دو پدیده باشد، یا شاهد داشتن بمب اتم توسط ایران و یا شاهد بروز یک جنگ خانمان برانداز در تمامی منطقه خاورمیانه.»

 دولت چین نیز دیدگاه ترامپ را محکوم می کند. «لی کینگ»سخنگوی وزارت امور خارجه چین می گوید: توافق مذکور یک توافق بین المللی است که توسط شورای امنیت سازمان ملل تائید شده است در نتیجه تمامی طرفین امضاء کننده موظف به اجرای آن هستند. روزنامه «چینا دیلی» انصراف ترامپ از توافق اعلام شده را «تهدیدی بر علیه نظم موجود بین اللملی» ارزیابی کرده است . وزارت خارجه نیزبا نکوهش انصراف یکجانبه آمریکا اعلام کرده است که این عمل دیدگاه دیگر کشور های موافق توافق نیست و حقوق مرسوم بین المللی را نقض می کند. روسیه آماده همکاری با دیگر کشورهای امضاء کننده توافق برای ادامه ارتباط با ایران است.

 «کمپین بین المللی حذف سلاحهای هسته ای» موسوم به «آیکن» که برندۀ جایزه صلح نوبل سال برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۷ میلادی شد، اعلام کرده است «ترامپ توافقی را متلاشی می کند که در عالم سیاست یک ضربه تهاجمی محسوب می شود. او باید بداند که این یک تصمیم گیری پر مسئولیت و پاسخگویانه است»

در رابطه با توطئه تهاجم نظامی به ایران توسط دولت «دونالد ترامپ» در رسانه ها فیلمی توسط «لورتس ویلکرسون» معاون وقت وزیر خارجه آمریکا در دولت «جرج .دبلیو. بوش» یعنی «کالین پاول»  منتشر شده است. «لورنس ویلکرسون» در این فیلم اعتراف گونه با اعلام پشیمانی و اشتباه خود در انجام توطئه ای که بهانه تهاجم به عراق را فراهم کرد، اعتراف می کند که آمریکا «داعش » را نیز بوجود آورده است. او اعلام می کند که دولت ترامپ می خواهد صحنه سازی جدیدی شبیه صحنه سازی علیه صدام حسین را به نمایش بگذارد تا به  بهانه داشتن سلاح اتمی تهاجم نظامی به ایران را میسر سازد. او در این فیلم از جمله می گوید:« اطلاعاتی که از آن برای اقناع افکار عمومی برای حمله به عراق استفاده شده بود، دروغ بود، به همان اندازه که گفتم هرج و مرج را ما درست کردیم، داعش را هم ما به وجود آوردیم. درست همین کاری که در مورد ایران در حال انجام است. معتقدم ایران از سال ۲۰۰۰ تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را متوقف کرده و این در حالی است که اسرائیل روی ۲۰۰ تا ۳۰۰ بمب هسته‌ای خوابیده. »

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 675  راه توده -  13  دیماه  1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت