راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آشتی تاریخی

چین و ژاپن

آغاز شده!

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

چه اتفاقی خواهد افتاد زمانی که دو کشور چین و ژاپن تصمیم بگیرند از درگیری های گذشته خلاص شوند؟ انگیزه های نامرئی بین دو کشور و رقابتهای ارضی آیا قدرتمند تر از سرنوشت انسانها و منطقه است؟

در اواسط ماه دسامبر2018 روابط فرهنگی چین و ژاپن با اجازه پخش فیلم ژاپنی انیمیشن کلاسیک به نام "توتو رو" ترمیم شد. چهار روز قبل از انتشار این خبر در چین بیش از 137000 نفر جای خود را برای دیدن این شاهکار رزرو کردند «بیننده به روستاهای فراموش شده ژاپن بازمیگردد و خسارات و نابودی اثر جنگ را می بیند.»

به این طریق ژاپن و چین تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را که از پائیز سال گذشته آغاز شده بود گسترش بدهند. در اواخر ماه اکتبر که روابط چین و ژاپن در نتیجه سیاستهای اتخاذ شده به توسط دونالد ترامپ بهبود یافت. رئیس جمهور ژاپن «شینزو آبه» ملی گرا که درحین تلاش برای برقراری روابط با جمهوری چین، ناگهان تصمیم گرفت برای یک دیدار سه روزه  به همراه 500 بازرگان به چین سفر کند. شش سال قبل او جزایر «سنکالو» را ملی کرد، جزایری که چین مدعی آنها بود و همچنین در جهت نظامی سازی دریای چین شرقی پیشقدم بود. مسائلی که روابط دو کشور را تیره تر کرده بود. با این وجود از زمانی ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید  توکیو با فاصله گیری از نگرش متحد قدرتمندش دست به دگرگونی روابط ژاپن با چین زد.

به عنوان مثال ژاپن در پیشبرد پیمان ترانزیت اقیانوس آرام  قرار بود چین را منزوی کند، اما بعد از خروج ایالات متحده از پیمان ترانزیت اقیانوس آرام ژاپن در صحنه باقی ماند. ایالات متحده همچنین ژاپن را وادار به حفظ «کسری تجاری بسیار بزرگ» میکند و میخواهد تعرفه های گمرکی خودرو های ژاپنی را از 2.5 درصد به 25 درصد افزایش دهد.

دونالد ترامپ در جبهه دیپلماتیک نیز در مذاکرات با کره شمالی ژاپن را نادیده گرفت. اکنون «شینزو آبه» به منظور دستیابی به مانور بهتر در جنگ تجاری با غول امریکائی از چین خواسته است «نقش سازنده ای را در حمایت از رفاه و صلح» در منطقه ایفا کند. به این منظور نخست وزیر ژاپن برای ثبات صلح در منطقه باید از سیاست های گذشته خود صرفه نظر کند. در نهایت «شینزو آبه» برای پایان دادن به گذشته تلخ سیاست های ژاپن نسبت به همسایگان خود در جنگهای تجاوزکارانه و جنایاتی که به نام امپریالیسم اعمال کرد باید عذر خواهی کند. یک محقق دانشگاه کیوتو بنام «نسیم کادوش اوتمزگین» بر این باور است که «علیرغم محبوبیت فرهنگی ژاپن، هنوز جوانان کره ای و چینی جنایات مجمع الجزایر ژاپن را فراموش نکرده اند»

 .https://www.humanite.fr/chine-japon-totoro-kami-en-mission-diplomatique-665802

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 675  راه توده -  13  دیماه  1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت