راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

نتایج سفر ترامپ به ورشو

اتحاد اقتصادی

 امریکا با لهستان

علیه گاز روسیه

سایت روسیه امروز –  ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

چرا اولین سفر اروپایی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا جهت شرکت در اجلاسیه بیست کشور مهم اقتصادی جهان در هامبورگ آلمان، از مسیر لهستان صورت گرفت؟

قبل از سفر ترامپ به ورشو پایتخت لهستان، "آنجیا دودی" رئیس جمهور این کشور اعلام کرد: "در دیدار بین ما و آمریکا، رابطه امنیتی و اقتصادی دو موضوع اساسی مورد مذاکره می باشند. مهمترین خواست ما، حضور نظامی آمریکا در لهستان است زیرا امنیت ما همواره از طرف روسیه "مورد تهدید" می باشد. چه بهتر که آمریکا نیروهای نظامی بیشتری در لهستان متمرکز کند. در عین حال، ترامپ همراه خود پیام عملی شدن فروش گاز مایع آمریکا به اروپا را خواهد  آورد" .

"ویتلد واشیکوفسکی" وزیر خارجه لهستان در باره مسافرت ترامپ به این کشور اظهار داشت: "مهم ترین موضوع، همکاری در زمینه ارتقای صنایع نظامی ما، خرید اسلحه و نوسازی ارتش لهستان می باشد. کشور ما مرز بین اتحادیه اروپا، سازمان نظامی ناتو و مرکز و شرق اروپا با روسیه است. مسئله دیگر مورد گفتگو با رئیس جمهور آمریکا "اقدامات روسیه در اوکرائین" و مانور های نظامی بلاروس و روسیه به نام "غرب 2017 " در مرزهای اوکرائین است. حال باید دید واکنش آمریکا در ارتباط با این مسائل چه خواهد بود".

یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکره رئیس جمهور آمریکا با رهبران لهستان، نشست 12 کشور اروپای شرقی و مرکزی، جهت همکاری در زمینه برنامه "سه دریا" می باشد. در این برنامه لهستان در نظر دارد تا با وارد کردن گاز مایع از آمریکا برای گاز روسیه که از طریق دریای بالتیک و دریای سیاه به شرق و غرب اروپا میرسد جایگزینی ایجاد کند.

خبرگزاری های لهستان به نقل از رئیس دفتر رئیس جمهور این کشور می نویسند: سفر ترامپ به لهستان قبل از شرکت در اجلاسیه 20 کشور مهم اقتصادی جهان در هامبورگ، اقدامی است سمبولیک جهت نشان دادن این که ورشو یکی از مهم ترین مناطق امنیتی اروپا برای آمریکا است.

 کاخ سفید قبل از آغاز سفر دونالد ترامپ به اروپا اعلام کرد: رئیس جمهور آمریکا قصد دارد، قبل از دیدار سنتی با رهبران اصلی اروپا، صدر اعظم آلمان، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلستان جهت مذاکره با رهبران لهستان به ورشو پایتخت این کشور برود. کاخ سفید توضیح داد که لهستان یکی از متحدین قابل اعتماد ایالات متحده آمریکا و سازمان نظامی ناتو است. لهستان با دست و دلبازی دو در صد از درآمد ناخالص ملی خود را به امر دفاعی اختصاص داده است و این مبلغ از نظر دونالد ترامپ اقدامی است درست و نمونه مناسبی است که دیگر کشورهای عضو سازمان ناتو  نیز باید به تعهدات مالی خود عمل کنند.   

"ایگور ماکسیمیچف" از پژوهشگران مرکز تحقیقاتی موسسه اروپا در مصاحبه با "روسیه امروز" گقت: "دلیل اصلی مسافرت ترامپ از طریق ورشو به هامبورگ ناشی از عدم رضایت آلمان و فرانسه در مورد موضع گیری آمریکا با مسئله پناهندگان و معاهده پاریس برای محیط زیست می باشد.

این پژوهشگر بر این عقیده است که سیاست ترامپ دوری جستن از متحدین قدیمی اروپایی آمریکا و دستیابی به متحدین جدیدی در این قاره است و به همین مناسبت راه رسیدن به هامبورگ را از مسیر لهستان انتخاب کرده است." عامل اساسی مذاکرات آمریکا- لهستان بر سر مسئله  انرژی، نزاع گاز روسیه و لهستان می باشد. به یاد بیاوریم که ماه فوریه سال 2016 لهستان برای پائین آوردن نرخ گاز شرکت روسی گاز پروم از سال 1996 تا به امروز شکوائیه ای را به دادگاه ارسال کرده است. شایان ذکر است که قرارداد شرکت گاز پروم روسیه با شرکت انرژی لهستان تا سال 2022 اعتبار دارد.

واشنگتن با توجه به اختلاف لهستان با روسیه بر سر مسئله گاز از فرصت استفاده کرد و برای جایگزین کردن گاز مایع خود به جای واردات گاز از روسیه و برای به سرانجام رساندن پروژه "سه دریا" با ورشو وارد مذاکره شد.  

"ولادیسلاو قولیویچ" کارشناس کشورهای شرق و مرکز اروپا در ژورنال "زندگی جهانی" در مصاحبه با "روسیه امروز" گفت: "پشتیبانی آمریکا از طرح "سه دریا" به لهستان کمک می کند تا این کشور مرکزی شود برای ارسال گاز مایع آمریکا به کشورهای اتریش، بلغارستان، مجارستان، لاتویا، لیتوا، رومانی، اسلواکی، کرواسی، چک و استونی. به این ترتیب آمریکا خواهد توانست حضور خود را در بازار گازی اروپا افزایش دهد. (قابل توجه است که در ماه ژوئن، اولین کشتی حامل گاز مایع آمریکا، از مسیرکریدور شمال- نروژ و دانمارک- به سواحل لهستان رسید).

این کارشناس بر این عقیده است که در صورت تحقق پذیرفتن طرح گازی آمریکا و لهستان، ترانزیت گاز از اوکرائین به اروپا تا حد زیادی پایین خواهد آمد و این کشور به لحاظ اقتصادی ضرر فراوانی خواهد دید".

رئیس جمهور آمریکا در ورشو سعی کرد تا ضمن مانع ایجاد کردن بر سر طرح گازی "نورد استروم 2" روسیه، با ارسال گاز مایع به کشورهای مورد نظر، متحدین خود را از وابستگی گاز روسیه به حداقل برسانند.

کارشناسان سیاسی بر این عقیده هستند که دونالد ترامپ در نظر دارد با برگ برنده اتحادیه ای جدید، روسیه را از نظر اقتصادی و نظامی- سازمان ناتو- تحت فشار بیشتری قرار دهد و در مذاکرات هامبورگ و ملاقات با ولادیمیر پوتین دست پری داشته باشد.

( یاد آوری می شود کشور لهستان برای استقرار سیستم های موشکی" پاتریوت" آمریکایی در خاک خود متعهد شده است 7.8 دهم میلیارد دلار به آمریکا پرداخت کند. م ) 

 

https://russian.rt.com/world/article/406155-tramp-vizit-polsha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 608  راه توده -  22 تیرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت