راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر به گذشته

در کشور کوبا

سایت روسیه امروز

ترجمه –  آزاده اسفندیاری

 

 هر چند سال های زیادی از فروپاشی اتحاد شوروی سوسیالیستی گذشته است اما هنوز روح سیستم اجتماعی اتحاد شوروی در برخی از کشور ها زنده است. کوبا یکی از این کشور ها است که هنوز در خیابان های این کشور ماشین های" لادا" و یا دیگر خودروهای ساخت دهه های 70و 80  زمان اتحاد شوروی در رفت و آمد هستند. پذیرش و درمان کودکان آسیب دیده در اثر انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در این کشور. دانش آموزان و دانشجویان این کشور که در مراکز آموزشی بی نظیر و سطح بالای جهانی اتحاد شوروی تحصیل کرده و به کشور خود – کوبا - باز گشتند.

 در عین حال کوبا نزدیک ترین پایگاه اتحاد شوروی در مجاورت ایالات متحده آمریکا بود.

 با وجود این که چند دهه است که نام اتحاد شوروی از نقشه جهان محو شده است اما یاد کشور شوراها در قلب میلیون ها کوبایی همچنان زنده است. در جای جای جزیره آزادی روح سیستم انسان ساز شوروی سوسیالیستی حاکم است و نوستالژی رابطه گذشته پر افتخار دوستی مسکو و هاوانا دیده می شود.

در حال حاضر، هنوز هزاران نفر که اغلب این تعداد را زنان تشکیل می دهند، زمان اتحاد شوروی از روسیه، اکراین، بلاروس، قزاقستان و دیگر جمهوری ها به کوبا رفته و همراه خانواده خود زندگی می کنند. این افراد یا به دلیل ازدواج با کوبایی هایی که در اتحاد شوروی تحصیل می کردند به کشور کوبا رفته اند و یا به عنوان نیروهای متخصص برای اشتغال و آموزش به مردم کوبا به این کشور سفر کردند و در آن جا ماندگار شده اند. نقش زنان در حفظ یگانگی خانواده، عشق به میهن و پایبندی به فرهنگ و سنت های اجتماعی اتحاد شوروی در کوبا چشمگیر است. هر کدام از این خانواده ها از تلاش خود برای آمیخته شدن با جامعه و به دست آوردن موفقیت، تجربه شخصی خود را دارند اما به طور کلی در یک چیز مشترک هستند رضایت زندگی و قدردانی از مردم کوبا.

" نینا آگیلار" در گفتگوی خود با خبر نگاران می گوید: "هر کدام از ما با تخصص و تلاش اجتماعی خود در کوبا موفق شدیم مورد احترام مردم این کشور قرار بگیریم و همزمان خود را روس- کوبایی بدانیم و به همین مناسبت در زندگی خود احساس  خوبی داریم".

یکی از نکات قابل توجه، پایبندی برخی از این خانواده ها به سنت ها و فرهنگ خود و اعتقاد به سنت های مذهب ارتدوکس روس ها است. سال 2008 دولت کوبا اجازه داد تا کلیسایی با رسم و رسومات روس ها در این کشور ساخته شود. علاقمندان می توانند بدون هیچ مشکلی برای نیایش و اجرای مراسم مذهبی به کلیسا بروند.

در کوبا رستوران هایی را می بینیم که شهروندان اتحاد شوروی ساکن کوبا، آن را اداره می کنند که سالاد و غذا های مورد علاقه مردم روسیه را سرو می کنند. در این رستوران ضمن صرف غذا می توان پیمانه ای ودکا نوشید و ترانه های آن زمان را زمزمه کرد. با آمدن دانش آموختگان و متخصصین کوبایی که در اتحاد شوروی زندگی کرده و آموزش دیده اند به این مکان، جدا از نوستالژی جوانی خود، فضای دوستی خلق ها را در کشور شورا ها تداعی می کند.

این ها گوشه های کوچکی از گذشته های دو کشور، با ایده های کمونیستی بود که تعدادی از شهروندان سابق اتحاد شوروی مقیم کوبا نقل کرده اند.

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 607  راه توده -  29 تیرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت