راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ یمن

و بی تفاوتی

ایرانی ها

گرد آوری و ترجمه از منابع روسی

آزاده اسفندیاری

 

در یمن جنگ نابرابر بی وقفه جان مردم این کشور را می گیرد. اکثریت ایرانیان به آن دلیل که جمهوری اسلامی را حامی 35 در صد شیعیان حوثی از جمعیت 26 میلیونی یمن میدانند، کمتر نسبت به جنایاتی که در یمن روی میدهد حساسیت نشان میدهند. این واقعیت است که جمهوری اسلامی کمک نظامی به حوثی های یمن میرساند و حتی مشاوران نظامی نیز در میان آنها دارد، اما اختلاف با رهبران جمهوری اسلامی نباید مانع از دیدن جنایاتی شود که عربستان و متحدان آن در یمن مرتکب می شوند و امریکا از آن حمایت می کند. جنگ یمن، جنگ مذهبی نیست بلکه جنگ استقلال و جنگ تسلط بر تنگه باب المندب برای در اختیار داشتن راه عبور و انتقال و صادرات نفت خلیج فارس است.

خبر گزاری تاس به نقل از شبکه خبر گزاری صبا، گزارش داد هواپیما های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی شهر صعده در شمال یمن را بمباران کردند. این حمله شب هفدهم ژوئن – ماه جاری- رخ داد که  بیست و چهارنفر از مردم عادی کشته شدند و تعدادی نیز زخمی گردیدند. فاجعه زمانی اتفاق افتاد که مردم در بازار شهر مشغول رفت و آمد برای خرید مایحتاج خود بودند.

" شرایط امروز یمن نمادی از فاجعه است". این گفته و قضاوت یکی از مفسران سیاسی خاورمیانه است که بدون تردید نمی توان آن را اغراق آمیز دانست.

با گذشت بیش از دوسال از تهاجم نظامی عربستان و نیرو های ائتلاف با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا به جمهوری یمن، این کشور در آستانه فاجعه انسانی و در هم ریختگی قرار گرفته است.

با وجود بمباران های هوایی  وپرتاب راکت و گلوله ها از دریا به مناطق مختلف یمن و تشدید محاصره اقتصادی، ائتلاف هنوز نتوانسته اند پیروزی نظامی قطعی به دست بیاورد و"منصور هادی" رئیس جمهور فراری سابق را به کرسی ریاست جمهوری این کشور بنشانند.

سازمان های بین المللی که در یمن فعالیت دارند معترف هستند که بیش از دومیلیون نفر از شهروندان این کشور، از جمله 400 هزار کودک در گرسنگی به سر می برند.

بمب افکن های عربستان سعودی و نیروهای ائتلاف دائما و هدفمندانه زیر ساخت های صنعتی، مراکز برق، تاسیسات آب رسانی و مراکز بیمارستانی و بهداشتی یمن را بمباران می کنند. مقامات بیمارستانی، نیمه ماه اکتبر سال گذشته اعلام کردند، تا به حال 4 هزار نفر به بیماری وبا مبتلا شده اند که دهها نفر از آن ها جان داده اند. در چنین وضعیتی تعداد زیادی از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی به علت وضعیت اضطراری و کمبود کارکنان تعطیل گردیده و کمبود دارو نیز مزید بر علت شده است.

"اسماعیل اولد شیخ احمد" نماینده ویژه سازمان ملل متحد اخیرا بدون نام بردن از کشوری انگشت اشاره خود را به سمت ریاض گرفت و اظهار داشت: مسئولیت فاجعه سرزمین یمن بر عهده کشور هایی است که تحت عنوان ممانعت از ورود اسلحه به یمن از رسیدن کمک های انسان دوستانه توسط مراجع بین المللی و نهاد های انسان دوستانه جلو گیری می کنند. شیخ احمد تاکید کرد که برای جلو گیری از مرگ و بیماری مردم یمن، لازم است تا با ارسال کمک های فوری از طریق هواپیماهای غیر نظامی راه فضایی آن کشور باز شود.

سازمان پزشگان بدون مرز نیز اخیرا اعلام کرده است که به علت بمباران دائمی مناطق حساس یمن توسط دولت های ریاض و ائتلاف، فعالیت خود را به حد اقل رسانده اند.

بنا بر گزارش سازمان های غربی" دیده بان حقوق بشر" و" عفو بین الملل" هواپیما های ائتلاف کلیه  قرار دادهای جهانی در مورد جنایات جنگی را تا به حال 152 بار نقض کرده اند. روز 29 اکتبرسال گذشته، هواپیما های جنگی سعودی به یک زندان در شهر"حدیده" حمله کردند که منجر به کشته شدن 60 نفر گردید. دو هفته بعد ترمینال نفتی در شهرستان" یارمین" بمباران شد که 16 نفر کشته غیر نظامی در پی داشت.

فجیع ترین بمباران روز 8 همان ماه اتفاق افتاد. حمله هواپیما های سعودی به شهر صنعا پایخت یمن به یک مراسم عزا داری بود که به روایتی 140 و به بیانی دیگر 213 نفر کشته شدند. از جمله جان باختگان شهردار شهر صنعا پایتخت این کشور بود.

بازی چند جانبه آمریکا، کمک به ائتلاف ریاض و بازی های دیپلماتیک نشان از آن دارد که این کشور تلاش می کند تا موقعیت خود را در منطقه هر چه بیشتر مستحکم کند. برای آمریکا اهمیت ندارد که عربستان در تنگنا های جنگ، تضعیف گشته و یا حتی دستخوش جنگ های داخلی شود.

تنگه باب المندب نقطه گرهی استراتژیک منطقه است که 20 درصد نفت جهان از آن عبور میکند، از یک طرف به اقیانوس هند مرتبط است و از طرفی دیگر راه دستیابی به جزیره عربستان و شرق آفریقا می باشد. از جانب دیگر منطقه ای است که بخشی از استراتژی چین مبنی بر دست یابی به راه  های کمر بندی است.

 بنا بر مجموعه دلایل ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که خواهان کنترل بر کشور یمن به هر قیمتی می باشد.

به هر ترتیب تلاش خارجی برای در هم شکستن اراده مردم یمن و تجزیه این کشور با وجود تلفات و آسیب های جبران ناپذیر هنوز جامه عمل نپوشیده است.

حمله نظامی نیروهای ائتلاف به کشور یمن به سرکردگی عربستان از ماه مارس 2015 تحت عنوان دفاع از "منصور هادی" رئیس جمهوری فراری این کشور انجام گرفته است و همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش مرکز توسعه انسانییمن، از بهار سال 2015 تا به حال بیش از ده هزار نفر در اثر بمباران های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی کشته و حدود نوزده هزار نفر زخمی شده اند.

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 603  راه توده -  اول تیرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت