راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کره شمالی

هر لحظه میتواند

گاز بگیرد!

روسیه امروز- ترجمه رضا نافعی

 

 

کره جنوبی با انتخاب یک سیاست دموکراتیک خواستار صلح با کره شمالی شد. بنظر می رسید که کره شمالی نیز آماده کنار گذاشتن تهدیدات شده باشد ولی این کشور روز یکشنبه دست به یک آزمایش موشکی زد که بنا به اظهار کارشناسان  نیرومند تر آزمایش ها پیشین  بود.

هفته گذشته در کره جنوبی رئیس جمهور تازه ای انتخاب شد بنام "مون یه این" ، وکیل مدافع حقوق بشر و دموکرات، که خواستار آغاز مناسبات تازه ای در شبه جزیره کره، فراسوی  همه تنش ها در این منطقه است. تنش هائی که منطقه را تا آستانه یک جنگ اتمی پیش برده است. در زمان مبارزات انتخاباتی کره شمالی از مردم کره جنوبی خواست تا به نامزد انتخاباتی محافظه کاران رای ندهند، زیرا آنها  خواستار گفتگو با کره شمالی نیستند. اما روز یکشنبه  آزمایش موشکی کره شمالی، گمانه زنی ها در باره قدرت تخریبی موشک آغاز و  امید به چرخش بسوی دیپلماسی ناپدید شد. در آغاز ناظران در پی کشف این بودند که  اصلا موشک  از کدام نوع بوده است. روز دوشنبه کره شمالی خود اعلام کرد که موشک از نوع میان برُد و دور برُد بوده است. برُد موشک "هواسونگ 12" 787 کیلومتر در ارتفاع 2115 کیلومتری بوده است. دولت پیونگ یانگ آزمایش را موفقیت آمیز خواند. "کیم یونک اون" آن را "موفقیت بزرگ" خواند. "هواسونگ12" قادر به حمل کلاهک اتمی و  نشانه گرفتن امریکاست.

موفقیت نا منتظر این موشک، امریکا و کشورهای همسایه را با مسائل تازه ای مواجه ساخته است.

"جان شیلینگ" کارشناس امور فضائی و پرواز به فضا در تحلیلی  در "وبسایت38 شمال" در باره آزمایش کره شمالی چنین نوشت:" این آزمایش معرف چنان قدرتی است که ما تا کنون در موشک های کره شمالی ندیده بودیم".

قبلا در باره قدرت برُد و صعود راکت های کره شمالی در رسانه های خارجی نیز گمانه زنی هائی صورت گرفته بود. از هفته ها پیش کره شمالی در کانون توجه و اخبار بین المللی قرار دارد. از پایان جنگ کره (1950-1953) تا کنون میان دو کره فقط آتش بس برقرار شده و قرارداد صلحی میان آنها منعقد نشده است. قرارداد چین با کره شمالی هنوز به اعتبار خود باقی است که اگر جنگی درگیر شود چین متعهد به دفاع از کره شمالی است.  امریکا خواستار آنست که چین مناسبات اقتصادی خود را  با کره شمالی قطع کند. چین که تنها کشور منطقه است که با کره شمالی روابط اقتصادی دارد تا کنون حاضر به تمکین از امریکا نشده است.

آزمایش اخیر نشان از دو عنصر دارد: یکی فقدان اعتماد  "کیم یونگ –انوس" و دیگری غیر قابل پیش بینی بودن رفتار او. افزون بر این، آزمودن  رئیس جمهور تازه منتخب کره جنوبی نیز بوده است که با توجه به کثرت مشغله فوری از برگزاری مراسم برای آغاز کار خود بعنوان رئیس جمهور چشم پوشید. "مون" روز چهارشنبه پس از آغاز کارخود اعلام کرد "تحت شرایط مطلوب" حاضر به سفر به " پیونگ یانگ" خواهد بود. "مون" قصد دارد بازی های زمستانی المپیک  سال 2018 که در کره جنوبی برپا خواهد شد را زمینه ای سازد برای نزدیکی دو بخش کره به یکدیگر.

دیدار با ترامپ در ماه ژوئن

از روز دوشنبه هیاتی از واشنگتن در کره جنوبی بسر میبرد تا مقدمات دیدار ترامپ و "مون یه این" را فراهم   و رئیس جمهور کره جنوبی را برای همکاری با امریکا آماده سازد. قرار است دیدار رسمی میان ترامپ و رئیس جمهور کره جنوبی در ماه ژوئن انجام شود.

"مون یه این" در زمان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که در باره استقرار سامانه امریکائی مورد مناقشه در کره جنوبی بنام THAAD از نو گفتگو خواهد کرد. این سامانه ضد موشکی  پیش از انتخابات اخیر کره و در دوران دولت موقت در کره جنوبی به آن کشور منتقل شده است.  از آن زمان مردم کره جنوبی احساس می کنند که  بی اعتنا به خواست آنان برایشان تصمیم گرفته شده است. "مون یه این" قصد داشت "نه گفتن " به امریکا را به مردم بیاموزد.

برای آن که یک راکت اتمی بتواند با موشک به امریکا برسد باید بتواند فاصله ای  بیش از 8 هزار کیلومتر را طی کند . تکنیک باید آنقدر پیشرفته باشد که بتواند دوباره از فضا به اتمسفر بازگردد. قدرت اتمی کره شمالی برای آن کشور تضمینی است برای پیشگیری حمله امریکا به  آن کشور. "کیم یونگ اون" نمی خواهد به سرنوشت لیبی دچار شود. اما این واقعیت که آزمایش موشکی جدید کره شمالی پس از آن صورت گرفت که در کره جنوبی از ضرورت نزدیکی دو کره صحبت بود موید این پیشداوری چینی است که کره شمالی می تواند هر لحظه گاز بگیرد.

 

https://deutsch.rt.com/asien/50641-korea-krise-hoffnung-auf-frieden-schwindet/

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 597  راه توده -  28 اردیبهشت  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت