راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روزشمار اخبار مطبوعات وقت(1)

سقوط نظام مقتدر و استبدادی

رضاشاه در چهار هفته

 

باید تاریخ را خواند. نه مردم، که حکومتیان کنونی، که روحانیون حکومتی، که فرماندهان سپاهی و... بلکه بتوان و بتوانند آینده را در آینه تاریخ ببینند و نه در آینه قدی اتاقشان و از فراز صدا و سیما و تریبون های نماز جمعه و منبر حسینيه رهبری! چه بسا که اگر حتی همین کتاب دکتر عاقلی را هم شب ها بر بالین خود می گذاشتند و هر شب چند برگی از آن را می خواندند و به آن فکر می کردند، مسیری را نمی رفتند که مملکت و انقلاب و زندگی مردم را به وضع بحرانی کنونی رسانده اند.

 

 

دوران دولت محمد خاتمی را، شاید بعد از سه سال اول انقلاب 57، بتوان دوران شکوفايي آگاهی و انتشار کتاب و روزنامه و مجله دانست. کتاب های ماندگاری در 4 سال اول دولت خاتمی منتشر شد که دراین میان نمی توان نقش مثبت "مهاجرانی" وزیر ارشاد او را نادیده گرفت. 4 سال دوم ریاست جمهوری خاتمی نیز تقریبا بر همین منوال گذشت، گرچه، آنها که در جمهوری اسلامی از آگاهی مردم وحشت دارند روزنامه ها را قلع و قمع کردند. بگذریم که زیاده روی های نا همخوان با شرایط چندگانه حکومتی از جانب روزنامه نگاران را نیز نباید از یاد برد! درباره این دوران قضاوت ها را در آینده، تاریخ خواهد کرد و هدف ما از این اشاره کوتاه، ورود به انتشار دو جلد کتاب "روز شمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی" به همت دکتر باقر عاقلی است که در سال 1387 در ایران منتشر شد و ما به همه آنها که دوران شاه را به یاد ندارند و آگاه نیستند که چگونه استبداد شاهنشاهی به انقلاب 57 انجامید و امروز زیر فشار همه جانبه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی تصور می کنند دوران شاه یک دوران طلايي بود، توصیه موکد می کنیم این کتاب را ورق بزنند. همچنان که امیدواریم همت دکتر عاقلی را افراد دیگری در جمهوری اسلامی به خرج داده و به همین سبک و سیاق، روزشمار جمهوری اسلامی را فراهم آورند.

کتاب دکتر عاقلی در ایران هشت بار تجدید چاپ شد و این نشان میدهد که بر خلاف تصورات برخی ها، حداقل روشنفکران مذهبی و غیر مذهبی ایران اهل مرور تاریخ هستند.

زحمت جمع آوری و تنظیم اخبار این کتاب که از روی روزنامه های رسمی کشور بر حسب تاریخ انتشار جمع آوری شده را دکتر باقر عاقلی کشیده است. دکتر عاقلی چند سال پس از انتشار این کتاب، یعنی در سال 1392 زندگی را بدرود گفت و در قطعه "نامداران" بهشت زهرا در خاک شد.او روزنامه نگاری چیره دست نیز بود. ناشر کتاب نیز "نشر نامک" در تهران است.

ما سعی می کنیم بخش هايي از اخبار این کتاب را بتدریج و بر حسب ضرورت مرور رویدادهای مهم در راه توده منتشر کنیم. از جمله برای این شماره، دو ماه مرداد و شهریور 1320 و اشغال ایران و سقوط رضا شاه را برگزیده ایم که می خوانید.در فاصله 30 روز 20 مرداد تا 20 شهریور 1320، نظام دیکتاتوری رضا شاه در 38 خبر خلاصه شده است که همه آنها در روزنامه های وقت منتشر شده است. سیاست ماجراجویانه نزدیک به هیتلر و آلمان نازی و ایتالیای فاشیست ایران را به کام جنگ دوم جهانی کشید.با اولین حمله نظامی به ایران، فروپاشی قوای نظامی، شورش در زندان ها، قیام قبايل و بانگ تجزیه قومی در ایران بلند شد و این همه در طول سلطنت استبدادی رضاشاه وجود داشت و منتظر فرصت بروز بود.در همین اخبار درباره ثروت رضا شاه رسما مطبوعات وقت می نویسند. قزاقی که در اطراف قزوین پرسه می زد و ماتم حقوق عقب افتاده اش را داشت، وقتی می رفت مطبوعات وقت از املاک و جواهراتش نوشتند. آنها را از کجا آورده بود؟ آن جنون کتک زدن نظامی ها، اوج آن جنونی نبود که وزیر و وکیل و همراهانش را دم به دم زندانی کرد و امثال سرپاسبان مختاری را به جان مردم انداخت؟

بخوانيد:

مرداد 1320:

 

1- سفیر ایران در مسکو به وزارت امور خارجه تاکید کرد که شوروی تحت تاثیر دولت انگلستان خواهان اخراج آلمانی های مقیم ایران میباشد.

2-  ستاد ارتش انگلیس به ژنرال ویول فرمانده قوای نظامی هندوستان دستور داد برای حمله به اهداف نظامی تهران نیروهای نظامی لازم را به عراق منتقل کند.

3-  خبرگزاری فرانسه اعلام نمود ستون پنجم آلمان در ایران و افغانستان تشکیل یافته و قریبا به جمهوری های قفقاز و هندوستان حمله خواهد کرد.

4- بخشی از نیروهای لشکر نهم هندی برای تجاوز به ایران وارد بصره شد.

5-  آنتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلیس در مجلس مبعوثان نطقی ایراد کرد و درباره سیاست بین المللی و ایران گفت عده زیادی متخصص آلمانی در ایران خطر بزرگی برای آن کشور ایجاد کرده است.

6-- شوروی و انگستان مجددا از دولت ایران اخراج اتباع آلمان را خواستار شدند.

-          7- رادیو لندن اعلام کرد 2500 تا 2700 نفر آلمانی در ایران امنیت همسایگان را بهم می زنند و در اوضاع فعلی، ایران مرکز عمده جنگ در آسیا است.

8- مراسم فارغ التحصیلی بیش از یک هزار افسر در اردوگاه اقدسیه به عمل آمد. افسران این دوره از مرخصی یک ماهه محروم شدند. رضا شاه طی نطقی کوتاه اشاره به حوادث قریب الوقوع نمود.

رضا شاه دستور داد کلیه اتباع آلمانی که بوجودشان احتیاج نیست از ایران اخراج شوند.

 

شهریور1320

 

-          1- سپیده دم امروز قوای شوروی از شمال و مشرق و قوای انگلستان از جنوب کشور،ایران را مورد حمله زمینی, هوایی و دریایی قرار دادند. در همان لحظات اول, سفیر کبیر شوروی و وزیر مختار انگلیس در منزل علی منصور نخست وزیر حضور یافته و طی یادداشتی حمله قوای خود را به کشور ما اعلام نمودند.

2- علی منصور نخست وزیر به اتفاق جواد عامری کفیل وزارت امور خارجه در کاخ سعدآباد حضور یافته و رضا شاه را از حمله دو کشور شوروی و انگلیس به خاک ایران مطلع ساختند و بلافاصله جلسه فوق العاده هيئت وزیران در کاخ سعدآباد با حضور رضا شاه تشکیل شد و موضوع حمله به ایران و نقض بیطرفی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت و راه حل هایی برای جلوگیری از بحران ارائه شد.

3 - شهرهای بی دفاع شمال و جنوب توسط هواپیماهای دشمن بمباران شدند و قسمتی از پادگان های شهرها از هم متلاشی شد.

4 - جواد عامری کفیل وزارت امور خارجه به اتفاق اسمیرنوف سفیر کبیر شوروی و سر ریدرز بولارد وزیر مختار انگلیس در سعدآباد با رضا شاه ملاقات کردند. نمایندگان دو کشور صریحا اعلام نمودند علت حمله به ایران وجود عده زیادی از اتباع آلمانی در ایران می باشد.

5 - در اثر حمله شدید قوای انگلیس به خلیج فارس ظرف چند ساعت نیروی دریایی ایران مضمحل گردید.در این حمله دریادار بایندر فرمانده نیروی دریایی و ناخدا نقدری رئیس ستاد نیرو و عده ای از افسران و صاحب منصبان به درجه شهادت رسیدند, و بيشتر کشتی های ایران طعمه حریق یا غرق شدند.

-6 بعد از ظهر امروز جلسه فوق العاده مجلس شورای ملی تشکیل گردید. علی منصور نخست وزیر گزارش حمله نیروهای خارجی را به ایران به اختصار به اطلاع مجلس رسانید.

به دستور رضا شاه لشکرهای یک و دو پادگان مرکز به خارج از تهران انتقال یافتند و در اطراف تهران حالت دفاعی گرفتند.

7 - رضا شاه طی تلگرافی از فرانکلین روزولت رئیس جمهوری آمریکا درخواست نمود برای تقویت اصول بین المللی و عدالت عمومی و حفظ آزادی ملل با اقدامات موثر نوع پرورانه در رفع تجاوز روس و انگلیس به یک کشور بی طرف و صلح جو اقدام لازم را مبذول نماید.

بعد ازظهر امروز قرارگاه کل بزرگ ارتشتاران و ستاد جنگ به ریاست سرلشکر عزیزالله ضرغامی تشکیل شد. محل ستاد باشگاه افسران تعیین گردید.

8 - چهار دوره از سربازان احتیاط یعنی متولدین 1297 و 1296 و 1295 و 1294 به خدمت احضار شدند.

9 - ستاد جنگ اعلامیه ای صادر نمود و متذکر شد شهرهای تبریز, اردبیل, رضائیه, خوی, اهر, میاندوآب, اهواز و بندر پهلوی مورد حمله هوایی واقع و تلفات وارده بر مردم غیر نظامی زیاد و نسبت به نظامیان کم است.

 -10 بمباران شهرهای بی دفاع و سربازخانه ها ادامه پیدا کرد. قزوین و رشت و تبریز شدیدا مورد حمله هوایی واقع شدند.

-11 در اثر بمباران و حمله قوای شوروی و انگلستان به ایران لشکرهای تبریز, رضاییه, رشت, مشهد, اردبیل, گرگان متلاشی شدند و فرماندهان محل خدمت خود را ترک نمودند.

مردم تهران و غالب شهرهایی که مورد حمله هوایی قرار گرفتند شهر را تخلیه و به اطراف پناه بردند.

-12 غالب مغازه ها در تهران تعطیل شدند و مردم از لحاظ خوار و بار دچار مضیقه گردیدند.

مذاکرات دولت ایران با نمایندگان شوروی و انگلیس به توافق نرسید و قوای دوکشور به سرعت به سوی پایتخت در حرکت شدند.

-13 جلسه فوق العاده هیئت دولت با حضور رضا شاه تشکیل شد.علی منصور نخست وزیر گزارشی از اقدامات دو روزه خود به دولت داد.و استعفای خود را از نخست وزیری تقدیم نمود.در همان جلسه رضا شاه مجید آهی وزیر دادگستری را به ریاست دولت برگزید. ولی آهی از قبول مسئولیت شانه خالی کرد و متذکر شد در این مواقع بحرانی مرد با تجربه ای لازم است تا امور را در دست بگیرد و در شرایط موجود محمد علی فروغی واجد شرایط می باشد.

-14بعد از ظهر امروز جلسه هیئت وزیران در حضور شاه و ولیعهد تشکیل شد و پس از مذاکرات مقدماتی رضاشاه تصمیم خود را مبنی بر استعفا عنوان نمود و از وزراء نظر خواهی کرد. هیئت وزیران به اتفاق استعفا شاه را صلاح ندانسته او را از این تصمیم برحذر داشتند. ولی شاه قانع نشد و از وزیران خواست تا جلسه دیگری تشکیل داده تصمیم اتخاذ نمایند. هیئت وزیران مجددا با کناره گیری شاه موافقت ننموند ولی رضا شاه همچنان مُصر در استعفا بود.

-15 محمد علی فروغی (ذکاءالملک) که قریب شش سال مغضوب و دور از کارهای سیاسی بسر می برد به کاخ سعدآباد احضار و مقام ریاست دولت به او پیشنهاد شد. فروغی بدون هیج قید و شرطی نخست وزیری را پذیرفت و اولین جلسه هیئت وزیران کابینه قبلی با حضور رضاشاه تشکیل شد و پس از مشورت با شورای عالی نظام چنین تصميمي اتخاذ شد که از هر گونه عملیات مقاومتی خودداری شود و دولت ایران ترک مخاصمه را به اطلاع شوروی و انگلستان برساند.

-16 محمد علی فروغی نخست وزیر جدید در منزل خود با سفیر کبیر شوروی و وزیر مختار انگلیس پیرامون ترک مخاصمه، مذاکرات مفصلی به عمل آورد. در این مذاکرات علی سهیلی هم حضور داشت.

-17در جلسه امروز هیئت وزیران تصمیم دولت مبنی بر ترک مخاصمه تصویب گردید و قرار شد رسما به دو سفارتخانه ابلاغ شود.

-18 بامداد امروز اسمیرنوف سفیر کبیر شوروی و سر ریدرز بولارد وزیر مختار انگلیس در منزل فروغی حضور یافته مذاکرات سابق خود را پیرامون ترک مخاصمه ادامه دادند و شرایط سنگین خود را به اطلاع رئيس دولت رسانیدند.

-19رضاشاه خانواده خود را به استثنای ولیعهد به اصفهان روانه ساخت.محمد جم وزیر دربار و سرپاسبان رکن الدین مختار رئیس شهربانی خانواده سلطنتی را همراهی کردند.

محمد علی فروغی نخست وزیر اعلامیه ای خطاب به مردم انتشار داد و طی آن درخواست نمود که همه متانت و خونسری خود را حفظ نمایند.

20 -از طرف دولت در تهران حکومت نظامی اعلام شد.سپهبد احمد امیر احمدی تنها سپهبد ایران فرماندار نظامی شد و طی اعلامیه ای متذکر گردید عبور و مرور مردم در تهران از ساعت 9 شب به بعد ممنوع است.

-21 رضاشاه کلیه امراء امضا کنندگان طرح مرخصی سربازان وظیفه و استخدام سرباز پیمانی را به کاخ سعدآباد احضار کرد و به آنها نسبت خیانت داد و سرلشکر احمد نخجوان کفیل وزارت جنگ و سرتیپ علی ریاضی رئيس اداره مهندسی ارتش و سرپرست رکن دوم ستاد ارتش را مسبب چنین طرحی تشخیص داد و در نتیجه هر دونفر را به شدت مجروح و مضروب نمود و پس از خلع درجه آنها را زندانی نمود و دستور داد نامبردگان بابت این خیانت در دادگاه زمان جنگ محاکمه شوند.سایر امراء حاضر در جلسه نیز از شاه کتک خوردند.

-22 سرلشکر محمد نخجوان (امیر موثق) از طرف رضاشاه سرپرست وزارت جنگ شد. شاه دستور داد مقدمات محاکمه افسران را هر چه زودتر فراهم نموده تا محاکمه تحت ریاست شاه انجام پذیرد.

شهرداری تهران برای رفع کمبود نان ورود و خروج آرد و روغن را به تهران آزاد اعلام کرد و نرخ رسمی نان و روغن را ملغی نمود.

-23 جلسه علنی مجلس شورای ملی تشکیل شد. نخست وزیر اعلام کرد هنوز مذاکرات با شوروی و انگلستان پایان نیافته است. فروغی در این جلسه از ترس و وحشت مردم اظهار تاسف نمود و از مردم خواست که به اراجیف و جعلیات توجه نکنند.

-24رادیوهای لندن و دهلی حملات شدید خود را متوجه رضاشاه نمودند و از اعمال وی در دوران پادشاهی او سخن گفتند.براي جمع آوری مال و ثروت او را سرزنش کردند.

به خبرنگاران خارجی اجازه داده شد برای کسب خبر وارد تهران شوند.

-25  رادیو برلن در بخش اخبار فارسی خود تلفات بمباران چند روزه ایران را صدها زن و بچه خواند و اعلام نمود رضاشاه پایتخت را ترک و به اصفهان عزیمت نموده است. روزنامه های اطلاعات و ایران, مطالب رادیوی برلن را تکذیب نمودند.

-26 عشایر فارس علیه حکومت مرکزی قیام نموده امنیت منطقه را به خطر انداختند.برحسب امر دولت در استان فارس حکومت نظامی اعلام شد.سرتیپ محمد حسین عمیدی فرمانده لشکر به استانداری نظامی برقرار گردید. مهدی فرخ استاندار به تهران احضار شد.

شکرالله صفوی نماینده مجلس در مورد جواهرات سلطنتی و پشتوانه اسکناس, وزیر دارایی را استیضاح کرد.

-27 بامداد امروز رضاشاه پهلوی از سلطنت کناره گیری کرد و عازم اصفهان شد تا به خانواده خود بپیوندد.

-28محمد علی فروغی نخست وزیر و علی سهیلی وزیر امور خارجه در سفارت شوروی در رزگنده حضور یافته سفیران دو دولت را از استعفای شاه مطلع نمودند.

-29 جلسه فوق العاده مجلس شورای ملی ساعت 11 صبح تشکیل گردید. فروغی استعفا و کناره گیری رضاشاه و برقراری محمد رضاشاه پهلوی را به تخت سلطنت اعلام کرد در این جلسه سید یعقوب انوار و علی دشتی نمایندگان مجلس علیه رضاشاه سخن گفتند مخصوصا برای بازرسی جواهرات سلطنتی تکالیفی برای دولت تعیین کردند.

-30 جلسه فوق العاده مجلس شورای ملی جهت سوگند شاه جدید تشکیل شد. شاه در نطق خود وعده داد شاه قانونی خواهد بود و اصول قانون اساسی راعایت خواهد کرد و افزود اگر در گذشته اجحافی شده باشد برطرف و جبران خواهد شد.

-31 امروز در زندان قصر شورش شد و عده ای از زندانیان با باز کردن درهای زندان قصد خروج داشتند که توسط یک گروهان از واحد حکومت نظامی به مسلسل بسته شدند و ده ها نفر مقتول و مجروح شدند.

-32 سرپاسبان رکن الدین مختار رئیس شهربانی از کار معزول شد.

-33 سرلشكر احمد نخجوان و سرتیپ علی ریاضی که توسط رضا شاه مضروب و زندانی و خلع درجه شده بودند از زندان آزاد و از آنها اعاده حیثیت شد.

34 -قوای نظامی شوروی و انگلستان وارد تهران شدند.

35 -فرمان عفو عمومی زندانیان سیاسی و غیر ساسی صادر شد.

-36 کلیه اتباع آلمان و ایتالیا ایران را ترک کردند.

37  -رضاشاه در اصفهان کلیه اموال خود را اعم از منقول و غیر منقول و نقدینه به محمد رضا پهلوی در مقابل یک سیر نبات هبه کرد. دکتر سجادی وزیر راه و قوام الملک شیرازی مامور اجرای این برنامه بودند. موجودی نقدی رضا شاه در حسابهای بانکی ششصد و هشتاد میلیون ریال و تعداد املاک او متجاوز از 5200 رقبه بود.

-38 رضا شاه و خانواده وی از اصفهان به سوی یزد و کرمان و بندرعباس عزیمت نمودند.

از طرف مجلس شورای ملی هیئتی از نمایندگان برای رسیدگی و معاینه جواهرات سلطنتی تعیین شدند.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 624  راه توده -  25 آبان ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت