راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خوش بینی ها و بد بینی ها

روابط چین

با کره شمالی

اومانیته- جعفر پویا

 

ایالات متحده دولت کره شمالی را در لیست "دولتهای حامی تروریسم" ثبت کرده است . تحریم های جدید بر علیه کره شمالی صادر خواهد شد .

به نظر میرسد فریاد خشم جنگ کره بلند شده است ،9 سال پس از آنکه  کره شمالی بازرسی غرب از تاسیسات هسته ای خود را پذیرفت، ایالات متحده جمهوری دمکراتیک کره شمالی را "دولتی برای حمایت از تروریست" معرفی کرد و بار دیگر در لیست سیاه ثبت نام کرد . در ماه سپتامبر دونالد ترامپ  پس از ششمین آزمایش هسته ای جمهوری  دمکراتیک کره  را "دولت سرکش" خواند. مستاجر جدید کاخ سفید گفت "ما باید سالها پیش کره شمالی را در لیست سیاه ثبت میکردیم.  این کشور جهان را به تخریب هسته ای تهدید میکند و بارها از اقدامات تروریستی بین المللی، از جمله ترورهای  در خارج از خاک کره شمالی حمایت کرده است. ما باید تحریم های شدیدتری اتخاذ کنیم و به اجرائ گذاریم". طبق گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده، از تحریم های شدید تری علیه کره شمالی آغاز میشود.  در ماه اوت  اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد  به تحریم های ویژه  شدیدی  علیه کره شمالی  رای دادند. روبرت مانینگ یکی از نمایندگان  شورای آتلانتیک امریکا گفت "این تحریم ها باعث خواهد شد که کره شمالی دلیل دیگری برای دفاع داشته باشد زیرا ما یک سیاست خصمانه  داریمگ.

بطور معمول وزیر امور خارجه امریکا "تیلرسون" بعد از سنجیدن بحران، با کنایه گفت "واشنگتن همیشه امیدوار است که مسائل از طریق دیپلماتیک حل شود، اما در این زمان موضع امریکا سخت تر خواهد  شد تا زمانی که کره شمالی تمایلی به بحث و گفتگو نداشته باشد". اعلامیه ای که تقریبا یک هفته پس از سفر آسیائی رئیس جمهور ایالات متحده درست در روز باز گشت فرستاده ویژه چین به منظور تجدید گفتگو با کره شمالی صادر شد نیز همین مضمون را داشت.

"سانگ تائو" فرستاده ویژه چین از "توقف دو طرفه" آزمایشات هسته ای و بالستیک کره شمالی و تمرینات نظامی واشنگتن حمایت کرد. چین پس از تصمیمات جدید ایالات متحده (تشدید تحریم ها) اختلاف نظر خود را توضیح داد . سخنگوی وزارت امور خارجه چین "لو گنگ" گفت "ما امیدواریم طرفین تلاش های لازم را برای کاهش تنشن ها و بازگشت به مذاکرات صلح آغاز کنند و بدانند که راه صحیح حل بحران در شبه جزیره کره گفتگو و مذاکرات است ".

پکن مخالفت خود را با اتهامات دونالد ترامپ که گفت "دومین قدرت جهانی (چین) از مواضع ایالات متحده در افزایش فشار بر کره شمالی  حمایت میکند" را رسما اعلام کرد. روزنامه چینی  "گلوبال تایمز" نیز در همین ارتباط نوشت "رابطه پکن و کره آنچنان خوب نیست که برخی از خوشبینان تصور میکنند. همچنین این روابط انچنان بد نیست که برخی از بدبینان به آن باور دارند. باید قبول کرد که ارتباط حزب کمونیست چین و حزب کمونیست کره شمالی عادی است. حتی اگر دو کشور هنوز درمورد مسئله هسته ای اختلاف نظر داشته باشند.

 . https://www.humanite.fr/trump-place-de-nouveau-la-coree-du-nord-sur-la-liste-des-etats-voyous-645855


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 625  راه توده -  2 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت