راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چاله ای که

اردوغان، زیر

پای ایران کنده

بهزاد دولت آبادی

 

 

 

حدود یک سال پیش "دولت باغچه لی" دبیر اول حزبی که گرایشات فاشیستی دارد، بنام"گرگ های خاکستری" موسوم به "حرکت ملی گرا" که بدنبال کودتای انتخاباتی دسامبر 2015  فقط صاحب 40 کرسی از 550 کرسی پارلمان ترکیه شد طرحی را به مجلس پیشنهاد کرد که بر اساس آن همه پرسی تغییر قانون اساسی 16 آوریل 2017 برگزار شد. نتیجه پر شائبه این همه پرسی تبدیل نظام ترکیه از سیستم پارلمانی به سیستم ریاستی شد. تقریبا همان چیزی که حالا در جمهوری اسلامی با حذف انتخابات ریاست جمهوری می خواهند از آن تقلید کنند.

با همه پرسی ترکیه قدرت سیاسی به قبضۀ رئیس جمهور - اردوغان- درآمد. مخالفت با خواسته های قانونی کردهای ترکیه و خصوصا تلاشاین حزب در سلب مصونیت سیاسی نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها و بازداشت رهبرانش، محور اصلی موجودیت سیاسی این حزب می باشد. اشتباه بزرگی که عملا موجب تقویت جدائی ملی و استقلال خواهی می شود و روند زندگی مشترک کرد و ترک و ترکمن و دیگر اقوام در کشور را بر اساس نظام پارلمانی و حضور نمایندگان اقوام و اقلیت ها در مجلس و گردش امور بدست خود مردم مناطق متوقف کرد و می کند.

 برخی از اعضای کادر مرکزی و نمایندگان این حزب در مجلس که این خطر را می بینند، در مخالفت با سیاست نزدیکی "دولت باغچه لی" با اردوغان از این حزب جدا شدند.

در ترکیه رسم احزاب پارلمانی این است که هر سه شنبه رهبر این احزاب طی نشستی خطاب به گروه پارلمانی شان نقطه نظرها و سیاست های حزبی شان را بیان می کنند. از آنجایی که رهبران حزب دمکراتیک خلق ها در بازداشت دولتی هستند، "عثمان بای دمیر" به عنوان سخنگوی پارلمانی این حزب تشکیل جلسه داد و هم سو با بیانات رهبری حزب جمهوریت خلق (کمال قلیچدار اوغلو) ضمن انتقاد از سیاست خارجی دولت اردوغان در عراق و کردستان آن کشور خواهان کاهش تنش بین دو کشور شد.  در آستانه سفر رجب اردوغان به ایران، دولت باغچه لی در ادامۀ مخالفتش با همه پرسی در کردستان عراق، با زبانی تند و با تهدید مسعود بارزانی، خطاب به گروه پارلمانی اش با تهدیدی فاشیستی گفت: "ترکیه هم اکنون شامل 81 استان است و در صورت لزوم این مردم و نیروهای نظامی اش با تصرف و الحاق کرکوک و موصل به خاک ترکیه، یک شبه تعداد استان ها را 83 خواهد کرد. کرکوک استان 82 و موصل استان 83 خواهد شد."

رجب طیب اردوغان نیز، که هم اکنون علاوه بر پست ریاست جمهوری رهبر حزب عدالت- توسعه نیز هست، در نشست گروه پارلمانی اش دقیقا به همین موضوع یعنی تصرف این دو شهر اشاره نمود و رهبری اقلیم کردستان عراق را به تحریم های اقتصادی و حملۀ نظامی تهدید کرد. این در حالی است که هم اکنون اقلیم کردستان عراق پس از آلمان دومین مرکز صادرات ترکیه با رقمی سالانه 8 میلیارد دلار می باشد و خصوصا سود حاصل از واردات نفتی ترکیه، که یک سومش از این اقلیم می باشد، مستقیما به جیب خاندان اردوغان و خصوصا دامادش "برات آل بایراک" (که وزیر انرژی ترکیه است) سرازیر می شود. دامادی که تا همین یک سال پیش نفت استخراجی داعش از سوریه را به قیمتی ارزان و تانکر تانکر می خرید و در بازار جهانی نفت می فروخت. سال گذشته شرح این داد و ستد با تصاویر ماهواره ای روسیه از شمال سوریه اثبات شد. بر اساس تقویم انتخاباتی، قرار است انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ترکیه در نیمۀ دوم سال 2019 برگزار شود. ولی با توجه به حضور روز افزون اردوغان و نزدیکان سیاسی اش در نشست ها و میتینگ ها، و از آنجایی که اردوغان از سیاست خارجی  جهت فتح سنگر و پیروزی در سیاست داخلی استفاده می کند، برگزاری یک انتخابات زودرس هم بسیار محتمل است. مانورهای سیاسی وی شاهد منویاتش است. تا دیروز با ادعای خرید سیستم بسیار پیشرفتۀ دفاعی اس-400 از روسیه به ایالات متحده و ناتو شاخ نشان می داد، هر چند بنا به ادعای منابع رسمی ترکیه پیش پرداخت این معامله را به روسیه پرداخت کرده و از جانب ترکیه خریداری خواهد شد، ولی در آستانۀ ورود این سیستم به ترکیه (که حتی مکان استقرارش از جانب ترکیه تعیین و گویا در پادگان هوایی موسوم به "آکینجی" در آنکارا که گویا مرکز فرماندهی حادثۀ شبهه کودتای 15 جولای 2016 بود.) دولت ترکیه خواهان رمز کُد و مکانیزم عملکرد این سامانه از روسیه شده و مقامات روسی با این خواستۀ ترکیه مخالفت کرده اند. 

بدنبال سفر رئیس جمهور روسیه به ترکیه و دیدار و مذاکرات طولانی و دو به دوئی که آنها با هم داشتند، ناگهان چرخش تازه اردوغان آغاز شد و مانند بوقلمونی که رنگ عوض می کند لحن و کلامش خطاب به رهبران کردستان عراق و کردهای سوریه تغییر کرد. همه این اشاره برای آن است که درایران بدانند با چه مار خوش خط و خالی روبرو هستند و در دام او برای جنگ با کردهای عراق نیفتند. زیرا اردوغان از روی سر چنین لشگر کشی هم معامله بین المللی خواهد کرد و سر ایران بی کلاه خواهد ماند. برخورد منطقی با مسئله کردهای عراق، کشوری که از هم پاشیده، گفتگو و نزدیکی با دولت کردستان عراق است و نه جنگ با آنها و یا محاصره اقتصادی آنها.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 618  راه توده -  13 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت