راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا میان

دو تیغه قیچی

چین و روسیه

راشا تودی ترجمه رضا نافعی

 

 

 

هنری کیسینجر، وزیرخارجه اسبق امریکا درتازه ترین اظهار نظرش در باره مناسبات چین و امریکا گفته است: مهم ترین مناسبات جهانی برای قرن بیست و یکم مناسبات چین و امریکاست. او هر دو کشور را به حمایت از صلح و پیشرفت بشریت فراخواند.

آنچه در حال حاضر مانع تحقق این امر است چالش های جاری در دریای جنوب چین و ستیزه با کره شمالی است.

کیسینجر در دانشگاه کلمبیا در نیویورک در باره ضرورت وجود حسن روابط بین میان امریکا و چین برای حفظ صلح جهانی اظهار داشت:

همکاری میان دو کشور یک ضرورت است، مناسبات میان دو کشور دربرگیرنده مسائل عملی روزمره تا مسائل نظری است، یعنی ابداع شکل نوینی از رقابت در نظام جهانی که حافظ صلح و پیشرفت بشریت باشد، یعنی آنچه که ما در وضعیت کنونی دست در کار انجام آن هستیم.

او موکدا یادآور شد که چالش میان چین و امریکا عواقب مصیبت باری برای جهان خواهد داشت. کیسینجر با اشاره به سفرهای خود به چین گفت او هر بار که به چین سفر کرده نکته تازه از فرهنگ پیچیده چین را فراگرفته است. تفاهم میان رهبران سیاسی امریکا و چین پس از گذشت دهه ها بهتر شده است.

کیسینجر توانائی چین را برای گسترش رشد خود مورد تایید قرار داد و گفت: اگر در سال 1971 که من برای نخستین بار به چین سفر کردم عکسی از پکن و دیگر کلانشهر های چین امروز به من نشان می داد، آن را خواب و خیال توصیف می کردم – چین رؤیاهای را متحقق خواهد ساخت.

جاده نوین ابریشم  یک فرصت است

ابتکار چین در مورد جاده نوین ابریشم امکانات تازه ای برای انتقال مرکز ثقل از آتلانتیک به پاسیفیک را  فراهم  می آورد. این راه تجاری چین را به آسیای مرکزی و اروپا مرتبط خواهد ساخت. آنگاه انتخاب با فرهنگ های اورسیا خواهد بود که بدانند کدام ارتباط را ترجیح می دهند، امریکا نیز باید تصمیم خود را بگیرد.

پکن و واشنگتن علائق اقتصادی مشترک دارند. اما از سوی دیگر چالش های جاری در دریای جنوبی چین و ستیزه با کره شمالی مشکلاتی هستند که می توانند مناسبات دو کشور را متشنج سازند. واشنگتن برای مجبور ساختن کره شمالی به چشم پوشی از برنامه اتمی خود چین را تحت فشار قرار داده که  در اجرای تحریم های واشنگتن علیه کره شمالی سهیم گردد. اما علائق چین آن کشور را بر آن میدارد که وضعیت کنونی Status quo در کره به همین صورت بماند. سرازیر شدن سیل پناهجویان از کره شمالی بسوی چین ، سبب بر هم خوردن توازن میان مردم و پیدایش ناآرامی میان آنها خواهد گشت. افزون بر این فروپاشی کره شمالی سبب استقرار بلاواسطه  نظامیان امریکا در مرز چین خواهد شد.

هراس  از تسلط اقتصادی چین

  دریای جنوبی چین محل تقاطع علائق چین و ژاپن است. امریکا  خود را حافظ علائق ژاپن می داند. صحبت بر سر مالکیت چند جزیره غیرمسکون در این منطقه، مسیر عبور و مرور کشتی های بازرگانی و نیز منابع و معادن دست نخورده منطقه است. ناوگان امریکا در دریای جنوبی چین گشت زنی می کنند، تا موضع امریکا را در منطقه موکدا نشان دهند، و تصریح کند که جزائر مورد نظر در آبهای بین المللی قرار دارند. دعوی چین بر مالکیت جزایر منطقه متکی بر اسناد تاریخی است.

ارتقاء  چین به نخستین قدرت در فهرست  اقتصادی  جهان و فرو راندن امریکا به مرتبه دوم  کابوسی است که بنا به اعتراف صریح امریکائی ها خواب  از چشم امریکا ربوده است

 

https://deutsch.rt.com/international/58108-kissinger-usa-und-china-wichtigstes/

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 618  راه توده -  13 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت