راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کدام هدف

پشت قتل عام

مسلمانان میانمار

پنهان است؟

روزنامه آلمانی یونگه ولت

ترجمه- الناز گرجی

 

 

 

 

کشتار اقلیت روهینگیا در میانمار انتقادات بین‌المللی را در جهان برانگیخته است. سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی از "بی‌تفاوتی" آنگ سان سوچی مشاور دولتی میانمار در قبال این مسئله انتقاد کرده و برخی وی را در کشتار مسلمانان در میانمار مسئول عنوان کردند.

به گزارش منابع خبری، آنگ سان سوچی اتهام پاکسازی قومی روهینگیا را رد کرده و اصطلاح پاکسازی قومی را واژه‌ای بسیار تند و زننده در قبال وضعیت فعلی دانست.

به گفته وی مشکلاتی وجود دارد اما استفاده از اصطلاح پاکسازی قومی را بیش از اندازه تند و بی مورد است.

مشاور دولت میانمار گفت، در روهینگیا درگیری‌های زیادی صورت گرفته و در حال حاضر اگر خود مسلمان‌ها نیز بدانند که کسی از آن‌ها در حکومت حضور دارد او را خواهند کشت.

این در حالی است که گزارش‌های بسیاری از خشونت‌های مانند قتل و تجاوزهای گروهی توسط ارتش میانمار مخابره شده است.

یانگی لی، گزارشگر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در میانمار نیز از آنگ سان سوچی مشاور دولت این کشور انتقاد کرد و گفت که سوچی از مسلمانان روهینگیا حمایت نکرده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است که تنها طی 10 روز 90 هزار تن از مسلمانان روهینگیا برای نجات  به مرزهای بنگلادش فرار کرده‌اند.

آنگ سان سوچی که دیپلمات، نویسنده و مدافع حقوق بشر میانمار است هم اکنون به عنوان نخستین مشاور دولتی میانمار و رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی در این کشور فعالیت می‌کند او همچنان برنده جایزه صلح نوبل است.

آنگ سان سوچی رهبر کشور، جنایت صورت گرفته و همچنین اقدامات ارتش علیه  اقلیت مسلمان روهینگیا را محکوم نکرده است!

در همین راستا ، در سفارت میانمار در جاکارتا پایتخت اندونزی، جلسه ایی تشکیل شد که شرکت کنندگان خواهان پس گرفتن جایزه صلح نوبل از خانم سوچی شدند. این جایزه در سال 1991 به وی اعطا شد.

در حال حاضر کمیسیون ویژه‌ای برای حل بحران مسلمانان میانمار  توسط کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد تشکیل شده است. او هشدار داده که تنها راه حل برون رفت از این بحران به رسمیت شناختن حق شهروندی مسلمانان روهینگیا است .حقی که دهه ها از ایشان گرفته شده است.

همه خبرگزاری ها سکوت خانم سوچی که خود قربانی خشونت  و بیش از یک دهه و نیم در زندان و حصر خانگی بوده  و به عنوان نماد جنبش دموکراسی خواهی در دوران دیکتاتوری نظامی شناخته می شود را تعجب آور ارزیابی کرده اند.

  از پنج سال پیش برای اولین بار خشونت در بخش غربی آرکان بالا گرفت و روهینگیا  بارها هدف حملات بی رحمانه قرار گرفت. رابطه بین جامعه بودایی و جامعه مذهبی مسلمانی که اجداد بنگالی شان از پنج نسل پیش به روهینگیا  مهاجرت کرده اند، آسان و بی دغدغه نبوده، اما در چند سال گذشته زندگی مشترک اقلیت مسلمان با بوداییان به شدت خراب شده است و بارها طی حملات وحشیانه، اهالی مسلمان روهینگیا مورد قتل و آزار و اذیت قرار گرفته اند و مساجد و مدارس آنها تخریب شده است.

نتیجه حملات ارتش تا به حال، نزدیک 400 قربانی و 90.000 بی خانمان بر جای گذاشته است.

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 614  راه توده -  16 شهریور ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت