راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بحران کنونی را

رهبر و بیت رهبری

به جامعه تحمیل کرده!

 

 

آقای خامنه‌ای هفته گذشته در جمع گروهی که به دیدار ایشان برده ‌شدند طبق روال همیشگی به طور یکجانبه سخنرانی کرد. ایشان در این سخنرانی طبق معمول در مقام رهبر اپوزیسیون ظاهر شد و طلبکار مردم و مقامات دولتی و "مسئولان" (که ظاهرا ایشان جز آنها نیست) شد که چرا به "منویات" و رهنمودهای ایشان به اندازه کافی توجه نکرده‌اند یا گویا خوب آن را اجرا نکرده‌اند. همه این سخنرانی در زیر سایه بحران عمیق اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور قرار داشت که ایشان می‌کوشید مسئولیت آن را از دوش خود بردارد و برعهده دیگران بگذارد.

مهمترین و گویا ترین بخش این سخنرانی آنجا بود که آقای خامنه‌ای به نامه اخیر نزدیک به چهل تن از اقتصاددانان اشاره کرد و 20 راهکار مورد نظر آنان را تایید کرد. در بین اقتصاددانان امضاکننده نامه چهره‌هایی مانند دکتر فرشاد مومنی قرار دارند که مشاور ارشد میرحسین موسوی در انتخابات 88 بود و درصورت ریاست جمهوری موسوی ایشان نامزد وزارت اقتصاد و دارایی بود. باید از آقای خامنه‌ای پرسید اگر شما دیروز با این راهکارها موافق بودید پس چرا علیه موسوی کودتا کردید و جلوی ریاست جمهوری او را گرفتید که کشور به فلاکت دوران احمدی نژاد دچار شود؟ چرا گفتید نظر من به احمدی نژاد نزدیکتر است؟ و اگر امروز متوجه اشتباه خود شده اید پس چرا موسوی را در حصر نگه داشته اید و مانع آزادی او هستید؟ چرا اجازه بازگشت به او به عنوان تنها کسی که می‌تواند از راه سه دهه اخیر مورد نظر شما بازگردد و اعتماد مردم برای حل بحران با راه حل‌هایی تازه را جلب کند، نمی‌دهید؟

موسوی به کنار، این تیم اقتصادی دولت را که می‌گویید و همه می‌گویند ناکارآمد هستند مگر خود شما به دولت روحانی تحمیل نکردید؟ مگر آقای روحانی ناگزیر نشد و صلاح را در آن ندید که تک تک وزرا را با تایید شما برگزیند تا هر روز با جنجال‌های نوبتی شما – از نوع سخنرانی نوروز 1395- کار کشور ویرانتر از روز پیش نشود؟ مگر شما نبودید که جلوی ابقای خانم مولاوردی و حضور زنان در کابینه را گرفتید و آقای روحانی ناگزیر شد آنها را مشاور منصوب کند؟ مگر پیام ندادید که نجفی را در مقام شهردار تحمل نمی‌کنم و او را شبانه دستگیر و مجبور به استعفایش کردید؟ شما که چنین قدرتی دارید چرا امثال مومنی و راغفر و رنانی و اقتصاددانان مستقل مشابه آنها را به عنوان وزیر به کابینه معرفی نمی‌کنید؟ فقط با راهکارها در حرف موافقید تا بعدا مسئولیت را از گردن خودتان باز کنید؟

اصلا موسوی به کنار، وزیر و رئیس بانک مرکزی هم  نخواستیم؛ حداقل می‌توانید در کنار این همه نهادهای ریز و درشت و بی‌مصرف و پرخرجی که در جنب بیت رهبری راه انداخته اید، یک شورای مشاوران اقتصادی تشکیل دهید و اقتصاددانان امضاکننده این نامه را در این شورا عضو کنید، اصلا قدرت اجرایی هم نداشته باشند، فقط درباره سیاست‌های کنونی و مثبت و منفی و پیامدهای آنها از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما به مردم به طور متناوب گزارش بدهند و شفافیت ایجاد کنند. اینکه دیگر مشکلی ندارد؟

حرف آقای خامنه‌ای با عمل ایشان در این مورد نیز مثل همه موارد دیگر یکی نیست. می‌گوید با 20 راهکار اقتصاددانان موافق است برای اینکه از خود سلب مسئولیت کند. واگرنه یکی از این 20 راهکار عبارتست از :

"خروج تمامی بنگاه‌ها و نهاد‌های نظامی از فعالیت‌های اقتصادی".

باید از ایشان پرسید با این راهکار موافقید؟ این که دیگر در اختیار مستقیم شماست، نه دولت و نه هیچکس دیگر. چرا دستور سریع و فوری و علنی برای خروج نهادهای نظامی از فعالیت‌های اقتصادی را صادر نمی‌کنید؟

یکی دیگر از 20 راهکاری که شما مدعی هستید قبول دارید :

"تامین هزینه‌های امنیت کشور از طریق اخذ مالیات و انحصار آن در مسیر بودجه عمومی مصوب مجلس".

اگر قبول دارید چرا در جنب بیت رهبری نهاد امنیتی راه انداخته اید؟ چرا جلوی سازمان امنیت موازی سپاه را نمی‌گیرید؟ کدام مجلس بودجه آنها را تصویب کرده و بر کار آنها نظارت دارد؟ این هم که در اختیار شماست.

راهکار دیگر:

"چابک سازی و سالم سازی نظام مالیاتی کشور و گسترش دامنه مالیات‌ستانی به کلیه بخش‌های خدماتی و به خصوص مالیات بر مستغلات، درآمدهای حاصل از سود سپرده‌های بانکی و فعالیت‌های نامولد مانند واسطه‌گری و دلالی."

موافقید؟ در گام اول دستور بفرمایید که آستانقدس و نهادهای زیر نظر رهبری مالیات خودشان را بپردازند؟ این هم که در اختیار شماست.

راهکار دیگر:

"نظام تصمیم گیری کنونی به هیچوجه قادر به حل و فصل مشکلات کنونی نیست و باید یک نهاد فراقوه ای به شیوه کاملا متفاوتِ تصمیم گیری ایجاد شود بطوری که از تشتت فکری و سیاستی کنونی پیشگیری شود"

اگر موافقید، پس چرا بجای آنکه در هر کار کوچک و بزرگ کشور دخالت کنید و نظام تصمیم گیری‌ها را متشتت کنید یک نهاد فراقوه‌ای تشکیل نمی‌دهید و این اقتصاددانان را در آن عضور نمی‌کنید و خودتان و نظامیان و قوه قضاییه و هر نهاد کوچک و بزرگی که به شما وابسته است از دخالت و اظهار نظر در کار اقتصاد کشور کنار نمی‌کشید؟

ما به چند نمونه از مهمترین راهکارهای نامه اقتصاددانان را که آقای خامنه‌ای مدعی موافقت با آنهاست اشاره کردیم که همگی مستقیما وابسته به دستور ایشان – و نه هیچکس دیگر- است و به نظر ما همه راهکارهای دیگر بدون تامین این چند مورد راه به جایی نمی‌برد

تا زمانی که آقای خامنه‌ای در همین چند مورد به طور علنی و شفاف و صریح تصمیم نگیرد و اعلام و اجرا نکند مردم هیچکدام از این ادعاها را باور نخواهند کرد و شخص ایشان مهمترین مسئول و پاسخگوی بحران و فاجعه کنونی اقتصاد کشور شناخته خواهد شد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 657  راه توده -  25 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت