راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آینده همکاری

میان 3 کشور

چین، روسیه و ترکیه

گزینش و ترجمه از ریا نووستی - آزاده اسفندیاری

 

 

بخشی از نتایج جنگ تجاری کاخ سفید با پکن، منجر به گسترش مناسبات تجاری جمهوری خلق چین با روسیه و ورود این کشور به ترکیه جهت ساخت نیروگاه های اتمی و گسترش مناسبات اقتصادی با این کشور شده است.

مقامات و کارشناسان جمهوری خلق چین همواره با دقت بر مناسبات تجارت خارجی نظارت دارند و در شرایط حاضر، به طور پیگیر در پی بالا بردن حجم مبادلات کالایی با دیگر کشور ها هستند. در ضمن، زمینه هایی نیز جهت مذاکرات با طرف های تجاری وجود دارد.

در روزهای اخیر اداره کل گمرک جمهوری خلق چین اعلام کرد، طی هفت ماه گذشته گردش تجاری با روسیه به مبلغ 25.8 درصد در سال افزایش یافته و در سال جاری تاکنون به 58.36 میلیارد دلار رسیده است.

سال 2017 رشد تجاری بین دو کشور روسیه و چین، 20.8 در صد یعنی به 84.07 میلیارد دلار رسید. انتظار می رود رقم مبادله در سال 2018 به میزان 100 میلیارد دلار برسد. هر چند مبادله تجاری جمهوری خلق چین با ایالات متحده آمریکا تا رقم 600 میلیارد دلار را نشان می دهد، باید توجه داشت که طی سال های گذشته، رشد حجم تجاری چین و روسیه رقم بسیار قابل توجهی است.

یاد آور می شود، پروژه های راهبردی بلند مدت بین جمهوری خلق چین و روسیه، هنوز به انجام  نرسیده اند: برنامه ریزی برای بهره وری از پتانسیل اقتصادی سیبری، مسیر ارتباطی دریای شمال، ساخت راه آهن با سرعت بالا و بزرگ راه ها در قزاقستان... اضافه بر آن پروژه کار پایه ای و گسترش شبکه های راه آهن بایکال - آمور و پیوند آن ها با راه آهن های اروپا که اخیرا به مرحله اجرا در آمده است.

از طرف دیگر، رابطه تجاری جمهوری خلق چین با ایالات متحده آمریکا در حال افول است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، حجم صادرات گاز مایع آمریکا به چین، در ماه ژوئیه، به پایین ترین سطح خود در سال 2018 سقوط کرد و به 130 هزار تن رسید. این رقم در ماه مارس 445  هزار تن و ماه مه، 400 هزار تن بود.

از سویی دیگر با پایین آمدن صادرات گاز مایع آمریکا به جمهوری خلق چین در تابستان امسال، صادرات به کشورهای استرالیا، اندونزی، مالزی و پاپوآ- گینه بیسائو، افزایش پیدا کرده است و به میزان پائین آمدن صدور گاز از ایالات متحده آمریکا به جمهوری خلق چین، سقف صادرات گاز فدراسیون روسیه به این کشور بالا تر رفته است.

بنا بر گزارش رویترز، طبیعی است که جمهوری خلق چین به دنبال منابع تامین انرژی جدید باشد. این کشور ترجیح می دهد در بدو امر به همسایه های خود روی آورد و نه ورود به بازار رقابت های جهانی.

در این راستا چین، امکانات دیگری را نیز در نظر دارد. از جمله کشور ترکیه که در آستانه تغییرات تازه ای می باشد.

بنا بر گفته فاتح دنمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، علاوه بر دو نیروگاه انرژی هسته ای که توسط کارشناسان روس در ترکیه در حال ساختمان می باشند، ساخت نیروگاه دیگری در شمال غربی این کشور توسط چینی ها اجرا خواهد شد.

البته باید توجه داشت که این اقدام علاوه بر اقدامی اقتصادی، یک تصمیم مهم سیاسی نیز هست. در مذاکراتی که بین طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و سی جین پینگ، رهبر جمهوری خلق چین در حاشیه دهمین اجلاسیه پیمان "بریکس" در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی صورت گرفت، دو رهبر دست همکاری همه جانبه با یکدیگر دادند. همان جلسه ای که اردوغان، به شدت اشتیاق خود را برای پیوستن به بریکس نشان داد.

هر چند بعید به نظر می رسد که آقای اردوغان و سی جین پینگ، بدون مشورت با همتایان  روس خود وارد مذاکره شده باشند.

علاوه بر ساخت نیروگاه های اتمی توسط روسیه و جمهوری خلق چین، عبور خط لوله گاز، از خاک ترکیه و عمق دریا ( قرارداد عبور خط لوله گاز از طریق دریا که بین روسیه و ترکیه در سال 1997 بسته شد) که به نام سکوی انرژی ارو- آسیا نامیده شده است، با کنترل و مشارکت دوستانه جمهوری خلق چین و روسیه در حال اجرا می باشد. با توجه به این موضوع که ترکیه یکی از اعضای سازمان نظامی ناتو و متحد غرب و ایالات متحده آمریکا است این قراردادها و همکاری ها جنبه های بسیار جدی سیاسی نیز دارد.  به همین دلیل می توان سخن از "اتحاد حساس " جدید بر زبان آورد. روند و تغییری که سال های قبل شروع شده و رو به گسترش می باشد، در واقع یک اتحاد سیستماتیک جهانی است و هیچ ربطی به بی نظمی رفتارهای رئیس جمهور آمریکا ندارد: ترامپ و سیاست هایش یک کاتالیزاتور هستند و آنچه که اتفاق می افتد یک فرایند قانونمند جهانی است.

ایالات متحده آمریکا با در پیش گرفتن سیاست های اقتصادی منحصر به فرد، خود را در جهان منزوی می کند.

در واقع پروسه ای که با همکاری روسیه و جمهوری خلق چین در حال تکامل و شکل گرفتن می باشد، یک روند طبیعی جهانی است که در شرایط امروز خود را در زمینه های اقتصادی نشان می دهد. تاریخ ثابت کرده است که همواره سیاست، گرچه با تاخیر، اقتصاد را تعقیب می کند.

 

https://ria.ru/analytics/20180809/1526212085.html?referrer_block=index_authors_6

 

 تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 657  راه توده -  25 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت