راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

صف آرائی های

امریکا علیه

چین و روسیه

پرتال تحلیلی بنیاد استراتژیک فرهنگ

ترجمه از: کیوان خسروی

 

  

1- وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که احتمال استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در خاک این کشور بسیار زیاد است. او تاکید کرد «من شانس لهستان را بسیار بالا می دانم. دیدار من از واشنگتن، و بویژه جلسات با مشاوران امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترامپ در کاخ سفید و در پنتاگون با وزیر دفاع آمریکا امید بخش بودند». شانس لهستان در سایه افزایش تامین بودجه ارتش و اقدامات فعال دفاعی بالا می رود. 

نکته شایان توجه اینکه مذاکرات ورشو و واشنگتن بنحوی دوجانبه و بدون اطلاع کشورهای عضو ناتو انجام می شود. فرمانده پیشین نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا در اروپا بنام ژنرال "بن هاجس" اقدامات لهستان را تهدید اتحاد ناتو دانست.

امسال بودجه دفاعی آمریکا 717 میلیارد دلار است که در آن سهمی هم برای لهستان در نظر گرفته شده است!

پنتاگون مجبور است تا اول سال 2019 به کنگره آمریکا گزارشی از مصلحت و اهمیت حضور دائم گروه های تیپ جنگی نیروی زمینی امریکا در لهستان برای «بازدارندگی روسیه در اروپای شرقی» را ارائه دهد. 

 شمار تیپ‌های نظامی آمریکایی در لهستان به 25- 20 هزار نیروی نظامی با 300 تانک خواهد رسید. واحد های جدید علاوه بر پایگاه های دفاع ضد موشکی آمریکا در رجکوو( 300 نیروی نظامی) و مرانگوو ظاهر خواهند شد؛ تازه ترین آن به 7- 4 موشک انداز« پاترویت» مجهز خواهند بود.

 

ارتش چین آماده رویاروئی با ارتش آمریکا

 

2- بمب افکن های چینی در نزدیکی جزایر اسپراتلی در دریای چین جنوبی دیده می شوند. درباره این مسئله در گزارش پنتاگون از نیروهای مسلح جمهوری خلق چین در سال 2018 سخن می رود. تحلیل گران پنتاگون گزارش می دهند: «طی سه سال گذشته ارتش ملی - آزادیبخش چین منطقه اجرای عملیات روی آب را، ضمن کسب تجربه انجام عملیات جنگی در مناطق مهم بحرانی دریایی برای ضربه زدن به ایالات متحده آمریکا و متحدین آن» توسعه داده است. بویژه بمب افکن های چینی در نزدیکی جزایر مهم استراتژیک اسپراتلی در دریای جنوبی چین مشاهده شده‌اند. در سال 2017 بودجه نظامی چین به 190 میلیارد دلار رسید و در برنامه ها و طرح های پکن این مبلغ تا سال 2028 به 240 میلیارد دلار می رسد. علاوه بر این واشنگتن در قصد چین به رویارویی با آمریکا در فضا می اندیشد. دستور دونالد ترامپ درباره ایجاد نیروی فضایی آمریکا تا سال 2020 درست با ترسی مرتبط است که چینی ها بتوانند به چنان موفقیت هایی در فضا دست یابند که رهبری آمریکا در مسابقه تسلیحات فضایی را مورد شک و تردید قرار دهند. دیپلماسی آمریکا اکنون تلاش می کند بلوک منطقه ای ضد چین (هند، ویتنام، تایلند، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند) را سرهمبندی کند، اما رهبران اکثر این کشورها به خفظ موازنه قدرت در منطقه، بدون از بین رفتن اساسی سیستم های موجود امنیت منطقه ای معتقدند. نزدیکی آنها به آمریکا بیشتر مربوط به شرایط خاص است و اصولا به معنی پایبندی و پیوستن به  جریان سیاسی ضد چین نیست.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 658  راه توده -  اول شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت