راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دلار از معاملات

تجاری روسیه وچین

حذف می شود!

خبر گزاری روسیه امروز

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

وزارت اقتصاد وتوسعه روسیه در نظر دارد در سال 2018 حجم تجاری این کشور را با جمهوری خلق چین به صد میلیارد دلار افزایش دهد. فعال شدن روابط تجاری دو کشور می تواند منجر به افزایش داد و ستد ارز ملی میان هر دو کشور گردد. تا به حال 15 در صد از واردات روسیه از جمهوری خلق چین با "یوان" پرداخت شده است که انتظار می رود در آینده این رقم افزایش چشم گیری داشته باشد.

سال گذشته،عمده ترین طرف اقتصادی – تجاری روسیه، جمهوری خلق چین بوده است( 15 در صد). این رقم در اولین ماه سال جاری به 17.2 رسید و آلمان با 8.0 در صد مقام دوم را داشت.

بنا بر گزارش خبر گزاری روسیه امروز، وزارت اقتصاد و توسعه روسیه اعلام کرده است که از سال 2016 روند تجاری روسیه با جمهوری خلق چین رو به رشد بوده است و در سال 2017 به رقم 31.5 در صد، به ارزش 87 میلیارد دلار رسید.

در همین رابطه بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که رشد روز افزون روابط تجاری و اقتصادی چین و روسیه، شرایط جایگزین کردن داد و ستد روبل و یوان را فراهم کرده است. به همین مناسبت وابستگی پولی هر دو کشور به ارز کشور ثالث، خود بخود از دستور کار حذف خواهد شد. ضمن این که پرداخت مالی حساب با پول ملی دو کشور به سرعت مبادله می افزاید و مقرون به صرفه هم خواهد بود. در عین حال با ارتباط مستقیم بانکی بین طرفین، نیازی به اجازه گرفتن از مراجع پولی دیگر کشورها نیز نخواهد بود و از نوسانات ارزی جهانی دور خواهند شد.

به نظرایگورماریچ، کارشناس بورس مسکو، درحال حاضر 170 بانک روسی از مناطق مختلف این کشور، در بورس مسکو معاملات خود را با یوان انجام می دهند. از طرف چین نیزعلاوه بر غول های مالی این کشور، بانک ساخت وساز چین و بانک کشاورزی در این زمینه فعالیت دارند.

به عقیده کارشناسان، تصمیم چین مبنی بر معامله با یوان یک استراتژی اقتصادی ملی است. به همین مناسبت در طولانی مدت منجر به اعتلای هر چه بیشتر اقتصادی و سیاسی این کشور در سطح جهانی خواهد شد. تصمیمی که در آخرین کنگره حزب کمونیست چین جهت"جهانی کردن یوان" گرفته شد.

یکی دیگر از مهم ترین اقدامات جهانی کردن یوان، اجرای برنامه"یک مدار یک گزینه" ( احیای جاده ابریشم) در جهت به اجرا در آوردن همگرایی بین جمهوری خلق چین و کشورهای ارو- آسیا است که سال های پیش طرح ریزی شده بود!

 

https://russian.rt.com/business/article/501618-rubl-yuan-raschet-biznes

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 641  راه توده -  23 فروردین ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت