راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 642

اتحاد اصولگرا و اصلاح طلب

با سلطنت طلب در روسیه ستیزی!

 

 

 

هفته گذشته امریکا، فرانسه و انگلستان با پشتیبانی سیاسی شماری دیگر از کشورهای عضو ناتو به بهانه ساختگی کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه بخش هایی از آن کشور را موشک باران کردند. دلیل واقعی این تهاجم بدلیل احساس باخت کاملی است که به محافلی در امریکا و اروپا در ماجرای برکشیدن داعش در خاورمیانه دست داده است. آنها احساس می کنند که حوادث سوریه هم داعش و طرح موزاییکی کردن خاورمیانه را فعلا منتفی کرده و هم بر پرستیژ و اعتبار روسیه در خاورمیانه افزوده است. ولی تاسف بارتر از همه واکنش محافل مختلف ایران نسبت به این حملات بود. هم در جبهه اصولگرایان و هم اصلاح طلبان تا پیش از آغاز این حملات نوعی سکوت و خفقان کامل حاکم بود که هم ناشی از ترس بود و هم ناشی از فرصت طلبی و هم ناشی از رقابت با یکدیگر بدون داشتن و ارائه یک برنامه روشن سیاست خارجی. در خارج از این دو و در خارج کشور نیز تقریبا همین وضع حکمفرما بود مگر در بین کسانی از نوع "اپوزیسیون ری استارت" که خود را طرفدار براندازی جمهوری اسلامی معرفی می کنند و با شور و شعف اخبار لحظه به لحظه تدارک تهاجم موشکی به سوریه را پوشش می دادند. اینان مدعی بودند که این تهاجم آغاز حمله امریکا و غرب به جمهوری اسلامی و سقوط آن است که البته بیشتر نشانه سقوط سیاسی و اخلاقی خود این جریان ها و گردانندگان آن بود.

هرقدر که مواضع گروه های بی ریشه از نوع "ری استارت" علیه توافق برجام با گردانندگان روزنامه کیهان و راست ترین بخش جریان های به اصطلاح اصولگرای حکومتی نزدیک و تقریبا با آن یکی است، دیدگاه های آنان درباره روسیه نیز تقریبا با دیدگاه های بخشی از اصلاح طلبان هیچ تفاوتی ندارد. مثلا همین گروه در تحلیل تهاجم به سوریه ضمن ابراز خوشحالی از اینکه "حمله برق آسای امریکا و متحدانش به مراکز تسلیحاتی و نظامی سوریه را می توان مانور و آماده باشی برای حمله به ایران قلمداد کرد" می نویسد:

"برای روسیه، منافعی که در حمایت از رژیم اسد در سوریه دارد غیر قابل معامله نیست. همانطور که منافع حمایت از ایران غیر قابل معامله نخواهد بود.شاید بتوان گفت این معامله مدتها پیش با رفتن اردوغان به آغوش روسیه انجام شده و روسیه حاضر است در شرایط خاصی که سود و زیان سیاست اقتضا کند، ج.ا را بدهد و دیگر منافع خود و نظام بین الملل را حفظ کند.بر ایرانیان هم پوشیده نیست که در صورت وقوع حمله به ایران، روسیه اقدام خاص و بزرگی که تعیین کننده باشد انجام نداده و پشت ج.ا را خالی خواهد کرد. این موضوع، آزمونی برای اثبات قضیه به کسانی بود که با خیال راحت به روسیه تکیه کرده اند… همانطور که در ریاستارت عنوان شد تغییر رژیم ایران و آمدن حکومتدانایان حتمی است."

 عین این جملات را بدون نام ری استارت و از موضع معکوس دفاع از جمهوری اسلامی در روزهای اخیر در بسیاری از مطبوعات و از زبان شخصیت های اصلاح طلب شنیده و خوانده ایم که نشان می دهد. مثلا آقای عرب سرخی می نویسد: "سقف دفاع روسیه از متحد خود همین است. تنها متحد روسیه در منطقه استراتژیک مدیترانه مورد حمله امریکا و متحدانش قرار گرفته و روسیه اعلام می کند که سیستم دفاعی ما هیچگونه واکنشی نداشته است. البته اگر هم داشته ظرفیت و توانایی آن همین اندازه است. تکیه بر این طناب پوسیده خطاست."

سخن تنها بر سر این نیست که آقای عرب سرخی یا آقای رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی نقش ها را تغییر می دهد. بجای آنکه نقد خود را متوجه حمله امریکا و انگلستان و فرانسه به مردم سوریه کند و سپس اگر نقدی هم بر نوع دفاع روسیه از سوریه داشته باشد آن را هم بیان کند، برعکس نوک تیز حمله خود را متوجه روسیه می کند. سخن بر سر این هم هست که اصلا معنای اظهارات مقامات روسی را هم یا اصلا در نمی یابد و یا تحریف می کند. همه می دانند که منظور روس ها آن بوده که موشک های سرنگون شده امریکا (71 موشک از 103 موشک شلیک شده) نه توسط نیروی دفاعی روسیه بلکه توسط ارتش خود سوریه سرنگون شده است. ولی آقای عرب سرخی از این سخنان نتیجه ای می گیرد که به هیچوجه نقدی متوجه حمله امریکا و انگلستان و فرانسه نشود.

این فرصت طلبی ها شاید در کوتاه مدت فایده ای را نصیب بخشی از اصلاح طلبان کند و شماری از مردم را بدنبال آنها بکشاند ولی در درازمدت نتیجه ای برای کشور نخواهد داشت. اگر مثلا حسن روحانی و پوتین در همین چند سال گذشته بیش از ده دیدار با یکدیگر داشته اند بدلیل تکیه بر طناب پوسیده روسها نیست، بدلیل آگاهی از واقعیت شرایط بین‌المللی و امنیت ملی ایران است. اگر "اصولگرایان" از مخالفت با برجام جز نشان دادن چهره مخالف امنیت ملی کشور تصویری در میان مردم برجای نگذاشتند، مخالفت بخشی از اصلاح طلبان در ضرورت همکاری با روسیه سرانجامی جزروسیاهی برای آنان نخواهد داشت زیرا واقعیات جهان با خیالات هیچکس، اصولگرا یا اصلاح طلب، قابل تغییر نیست.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 642  راه توده -  30 فروردین ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت