راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جورج بوش

میراث جنگ

و نفت و مرگ

را گذاشت و رفت

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

 

جورج بوش پدر در سن 94 سالگی در گذشت. دوره کوتاه ریاست جمهوری او در کاخ سفید در سالهای 1989 - 1993 فرصتی برای افزایش عملیات نظامی در خارج از خاک ایالات متحده بود. بدستور او  ارتش امریکا "مانوئل نوریگا" (نماینده سابق سازمان سیا) را باتهام قاچاق مواد مخدر سرنگون کردند.

در ژانویه سال 1991 بمباران عراق بدلیل حمله عراق به کویت آغاز شد و بوش پدر نام آن را "دفاع از دمکراسی" گذاشت.

بدستور او عراق تحریم شد و این  تحریم ها که تا سقوط صدام در سال 2003 ادامه یافت جان دهها هزار عراقی را گرفت.

سیاست های جنگ طلبانه بوش عامل محبوبیت او در میان جمهوری خواهان شد و به همین دلیل نیز اولین رئیس جمهور پایان جنگ سرد شد.

در دوران او شمار ارتش بیکاران امریکا بی نهایت شد و در سال 1992 در مبارزات انتخاباتی بیل کلینتون از حزب دمکرات با شعار "اقتصاد کشورما احمانه است" توانست بوش پدر را شکست بدهد. 

جورج بوش در 12 ژوئن سال 1924 متولد شد. او در جنگ جهانی دوم  به نیروی دریای ملحق شد و هواپیمائی را که خلبانی میکرد سقوط کرد اما او در این حادثه جان بدر برد.

او ثروت خود را در سرمایه گذاری صنعت و تولیدات نفتی در ایالات تکزاس بین سالهای 1951 1966 انبوه کرد و در سال 1966 نماینده  کنگره شد و سپس سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در سال 1971 شد. و رهبر کمیته ملی جمهوری خواهان در سال 1972 و مدیر سازمان سیا در سال 1976.

جورج بوش دو پسر داشت جورج دبیلیو بوش  که 43 مین رئیس جمهور امریکا شد و سیاست های پدرش را دنبال کرد. جورج بوش سالها فرماندار تکزاس بود و در سالهای 1981 تا 1989 معاون ریگان رئیس جمهور وقت امریکا.

 

 https://www.humanite.fr/disparition-bush-le-magnat-de-lor-noir-qui-fit-la-guerre-du-petrole-664503

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 671  راه توده -  15 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت