راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

برنده و بازنده

جنگ عفرین

چه کسانی بودند؟

روزنامه یونگه ولت

ترجمه و تدوین الناز گرجی

 

 

 

 

در عفرین سوریه جنگی دامن زده شد که در بطن خود یک بازی بزرگ سیاسی و دیپلماتیک را پروراند. کردهای سوریه که قصد استقلال از حکومت مرکزی سوریه را داشتند و امریکا نیز گوشه چشمی به آنها نشان داده بود ناگهان با حمله ارتش ترکیه روبرو شدند. ارتشی منظم و عضو پیمان نظامی ناتو. خوش بینی نسبت به دریافت کمک نظامی و حمایت سیاسی از سوی امریکا، با سفر وزیر خارجه امریکا به ترکیه جای خود را به واقع بینی داد. نه امریکا حاضر است ترکیه را برنجاند و از خود براند و نه ترکیه به صلاح خود میداند که در مانور میان روسیه، اتحادیه اروپا و امریکا برای گرفتن امتیاز امریکا را از دست بدهد و دست خود را زیر ساطور اتحادیه اروپا و بویژه آلمان از یکسو و روسیه از سوی دیگر بگذارد. کردهای سوریه خیلی سریع متوجه این واقعیت شده و تصمیم گرفتند جبهه ای را انتخاب کنند که در آن امتیاز مقابله با داعش و دیگر سازمان های تروریستی را در نظر دارند، یعنی دولت سوریه و روسیه. مذاکرات سیاسی پیش از آن که ارتش ترکیه بتواند موقعیت خود را در عفرین و چند شهر دیگر کرد نشین سوریه تثبیت و تحکیم کند آغاز شد. میان کردهای سوریه و دولت سوریه که خواه نا خواه از حمایت روسیه نیز برخوردار است. بحث اساسی بر سر قانون اساسی جدید سوریه است که در آن حکومت فدراتیو گنجانده شده است. چیزی شبیه فدراسیون روسیه اما تا پیش از حمله ارتش ترکیه و آغاز مذاکرات کردهای سوریه با دولت سوریه، آنها با فدراتیو شدن سوریه و خودگردانی کردها در این چارچوب موافق نبودند و خود مختاری، یا خود گردانی را طالب بودند. ترکیه از این دریچه به عفرین حمله کرد. به بهانه مخالفت با خودمختاری کردهای سوریه و سرودی که یاد کردهای ترکیه داده می شود و از آن مهم تر پشت جبهه ای که کردهای ترکیه برای جنگ با دولت ترکیه پیدا می کنند.

حال، با تفاهمی که در مذاکرات میان کردهای سوریه و دولت سوریه بدست آمد و باحتمال زیاد کانون مرکزی آن قبول قانون اساسی فدراتیو در سوریه آینده و باقی ماندن کردهای سوریه در چارچوب این فدارتیو است، ورق برگشته است. ارتش ترکیه رو دست را خورد و حالا آنها نیز در مذاکرات "آستانه" باید عقب نشینی از خاک سوریه را بپذیرند، بویژه که ارتش آبدیده شده در جنگ با اسرائیل و سالهای حضور در لبنان و جنگ اخیر با داعش و گروه های جهادی آبدیده ترین ارتش عربی شده و مجهز به عالی ترین آموزش های نظامی و پیشرفته ترین سلاح های روسی است و مطابق تفاهمنامه ای که با کردهای این کشور دارد در عفرین و دیگر شهرهای کردنشین سوریه مستقر می شود. آیا ارتش ترکیه بخت خود را در جنگ با ارتش سوریه که مورد حمایت روسیه نیز هست آزمایش می کند؟ در این صورت با کمرنگ شدن مناسبات با روسیه چه خواهد کرد؟ مناسباتی که هم سیاسی است و هم اقتصادی و از آن مهم تر نقطه ضعفی که در برابر امریکا و اتحادیه اروپا پیدا خواهد کرد و دوران مانور میان روسیه و اروپا و امریکا سپری می شود.

این شطرنجی است که فعلا در سوریه و در عفرین در برابر ما قرار دارد.

کردهای سوریه نگران استفاده ارتش ترکیه از سلاح های شیمیائی نیز بودند. "صالح مسلم"سخنگوی فعلی حزب اتحاد دموکراتیک کردستان در مصاحبه با روزنامه یونگه ولت چاپ آلمان، ترکیه را به استفاده از گاز کُلر متهم کرد. سیوان عفرین یکی از پزشکان متخصص بیمارستان عفرین نیز تایید کرد که غیرنظامیانی که وارد بیمارستان شده اند نشانه هایی از مسمومیت با گاز کُلر داشته اند. تاکنون چندین تن از شهروندان توسط این گازها جان باخته اند و این نمونه هایی برای اثبات استفاده از سلاح های شیمیایی در منطقه است.

نمایندهPYD  "صالح مسلم" همچنین تاکید کرده است که ورود به این منطقه برای هرکس که می خواهد این حادثه را بررسی کند باز است و تحقیقات بین المللی نیز در جریان است، که اگر چنین شود ضربه دیگری به ترکیه در افکار عمومی جهان خواهد بود. با این حال واکنش کشورهای غربی در حد عمل  نیست و به جملاتی نظیر "این کار بسیار بعید بود" ختم می شود!

ترکیه در گذشته نیز در طول جنگ علیه حزب کارگران کردستان PPK چندین بار به صورت غیر قانونی از این سلاح ها بهره برده است. از جمله در سال 1999  که یک مورد ثابت شد. ضعف دیگر ترکیه در حمله نظامی به عفرین بهره گیری از گروه های تروریستی مانند داعش است که اگر این مسئله نیز ثابت شود، تمام ادعاهای ترکیه مبنی بر جنگ با داعش نقش بر آب خواهد شد.

نگاه دیگری به جنگ عفرین نشان میدهد که کردهای سوریه نیز تا پیش از تفاهم با دولت سوریه و برخورداری از حمایت ارتش سوریه و دریافت سلاح های مدرن جنگی روسی توانستند بر خلاف تصورات دولت و ارتش ترکیه جانانه از خود دفاع کنند و نشان دهند که پیروزی برق آسائی که ارتش ترکیه و رئیس جمهور این کشور وعده داده بودند خواب و خیالی بیش نیست.

در آستانه مذاکرات و تفاهم کردهای سوری با دولت سوریه صالح مسلم در مصاحبه با یونگه ولت گفته بود که وقتی دمشق در خطر بود سوری ها از روسیه کمک خواستند و اینک زمان آن است  که ما در برابر ارتش ترکیه با ارتش سوریه متحد شویم زیرا عفرین بخشی از سوریه است!

 

https://www.jungewelt.de/m/artikel/327642.giftgas-auf-afrin.html

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 637  راه توده - سوم اسفند ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت