راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

5 حزب چپ برزیل

علیه دولت متحد شدند

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

  

نیروهای مترقی چپ برزیل ضد حمله خود را علیه دولت کودتایی "میشل تمیر" آغاز کردند. پنج  تشکیلات اصلی مترقی و پیشرو برزیل (حزب کارگران .پ.ت، حزب کمونیست برزیل، حزب کارگر پ. د .ت، حزب سوسیالیست پ .اس ب و حزب سوسیالیسم و آزادی پ. اس. او . ال) مانیفست وحدت برای باز سازی برزیل را اعلام کردند. رهبران این تشکیلات در حضور رهبران سیاسی برزیل، از تریبون مجلس نمایندگان اسناد تصویب شده بین پنج تشکل سیاسی را به مردم  توضیح دادند. احزاب مختلف که مانیفست را تصویب کرده اند قصد دارند برمبنای برنامه های همگرا کارکنند. منظور ایجاد یک اتحاد سیاسی گسترده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که امکانات یک اکثریت اجتماعی سیاسی نوین را برای ریشه کن کردن بحران سیاسی موجود فراهم آورد. هدف روند سیاسی جدیدی است که دمکراسی و حاکمیت ملی  و رونق اقتصادی و پیشرفت اجتماعی را جایگزین  سیاست های نئو لیبرال و کلونیالیزم دولت "میشل تمیر" کند. بنا به گفته رهبر حزب کمونیست برزیل، این مانیفست (پیشگام ) در ابتدا برای جلوگیری از عقب نشینی های اجتماعی سیاسی و دمکراتیک است. کودتای راستگرایان در سال 2016 "دیلما روسف" را از قدرت برکنار کرد. حکومت غیر قانونی رئیس جمهور میشل تمیر اساسا کشور را بطور کامل به منطق نئولیبرال کشاند و باعث شد قدرت های بزرگ ثروت ملت را جذب و چپاول کنند. سیاستی که مانع توسعه اقتصادی- اجتماعی و خود مختاری کشور شد. روسای پنج تشکل نوین برپایه مانیفست خود دولت را شدیدا محکوم کردند.

دولت کنونی در تابستان سال گذشته برنامه وسیع خصوصی سازی که در بیست سال گذشته در برزیل سابقه نداشت را به بهانه کاهش کسری بودجه دولت در سال 2016 که به 8.9 در صد از تولید  خالص داخلی رسیده بود برنامه خصوصی سازی را به مجلس بردند که با تصویب اکثریت نمایندگان تائید شد.

برنامه خصوصی سازی شامل 50 شرکت بزرگ از جمله شرکت برق ملی برزیل، بانک های دولتی و بانک اقتصادی فدرال و خانه ارز و همچنین  بخش صنایع گاز، بنادر، فرودگاه ها، جاده ها و راه آهن و از همه مهمتر غول نفتی "پترو براس" و غیره... می شود. دولت کودتائی برزیل با تغییر قانون کار مردم را با دستمزدهای ناچیز وافزایش زمان کار از یک زندگی حداقلی محروم کرد.  اصلاح حقوق بازنشستگی نیز به تعویق افتاد. اکنون دولت نگران شورش مردم است و به همین دلیل یک وزارت خانه امنیت عمومی خاص را برپا کرده و فرماندهی نیروهای امنیتی شهر را به ارتش واگذار کرد.  مسئله ای که هرگز از پایان دوره دیکتاتوری نظامی در برزیل دیده نشده است.

رهبر حزب کارگران برزیل ( پ . ت) گیس هافمن میگوید: بحران سرمایه چهره جدید دمکراسی سرمایه داری را ترسیم میکند. این دمکراسی در برزیل متفاوت با دیگر کشورهای امریکای لاتین نیست. بحران در حال تشدید خطر فاشیسم را در برزیل نزدیک کرده است. با وجود تفاوت های احزاب سیاسی که مانیفست (برنامه مشترک برای مبارزه با دولت) را تصویب کرده اند همه احزاب  در حال پیشبرد مبارزات انتخاباتی نامزد ریاست جمهوری خود هستند که در پائیز امسال برگزار خواهد شد!

 

 .https://humanite.fr/bresil-la-gauche-presente-un-manifeste-dunite-pour-rebatir-un-etat-de-droit-650952

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 638  راه توده -  10 اسفند ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت