راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انگیزه های

انتشار فیلم برگماری

آقای خامنه ای به رهبری

 

 

هفته گذشته و همزمان با تظاهرات اعتراضی مردم، پس از 28 سال پنهانکاری، فیلمی از جلسه مجلس خبرگان در سال 1368 و انتخاب آقای خامنه‌ای به عنوان رهبر منتشر شد. درباره این فیلم دو مسئله وجود دارد. مسئله نخست محتوای فیلم و نحوه انتخاب آقای خامنه‌ای است. دوم دلیل یا دلایلی که این فیلم در این زمان منتشر شده است.

محتوای فیلم بر دو نکته حکایت دارد. نخست اینکه انتخاب آقای خامنه‌ای موقت و مشروط به رفراندم بوده است و دوم اینکه ایشان در آن زمان طبق قانون اساسی صلاحیت رهبری را نداشته است. یعنی انتخاب ایشان از روز نخست خلاف قانون اساسی بوده است.

در توجیه رفراندم گفته شده که منظور همان رفراندم قانون اساسی جدید است و نه رفراندم رهبری آقای خامنه ای. در توجیه مسئله عدم صلاحیت ایشان برای رهبری هم گفته شده که در مجلس خبرگان سه بار برای "شورای رهبری" رای گیری شد و رای نیاورد. معنای این سخن آن است که نمایندگان خبرگان رهبری خلاف نص صریح قانون اساسی که در صورت نبود فردی که صلاحیت رهبری داشته باشند باید شورای رهبری تشکیل شود زیر بار شورای رهبری نرفتند. آنان در واقع می‌دانستند که تشکیل یک شورای رهبری پایان بازی ولایت فقیه و تحمیل یک دست نشانده فعال مایشا خواهد بود که آقای خامنه‌ای را نامزد آن تشخیص داده بودند. حزب توده ایران در زمان رای دادن به قانون اساسی بر این نکته تاکید کرده بود که آنچه بنام ولایت فقیه در این قانون آورده شده قبایی است که تنها به تن آیت‌الله خمینی می‌آید و ایشان بدون این قانون هم همین اختیارات را عملا به عنوان رهبر انقلاب دارد ولی بعد از وی به مشکل خواهد خورد. این مشکل درست در زمان جانشینی آقای خمینی در مجلس خبرگان بروز کرد و نتیجه اش تصمیمی شد که ملت ایران سه دهه است تاوان آن را می‌پردازد. از غفلتی که موجب شد مجلس خبرگان دست اینگونه روحانیان قرار گیرد و سرنوشت انقلاب را بدینجا کشاند سخن نمی‌گوییم.

جالب اینجاست که با وجود آنکه حاکمیت تاکید دارد که آنچه در این فیلم آمده مسئله جدیدی نیست، روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران آن را در زمره "اسناد حاکمیتی" قلمداد کرده و ادرس اصلاح طلبان را در افشای آن داده است. برخی دیگر نیز انتشار آن را به گروه احمدی نژاد نسبت می‌دهند. پاره‌ای دیگر نیز از لو رفتن ارشیو محرمانه صدا و سیما سخن می‌گویند که مدعی‌اند نسخه‌ای از آن در دست شبکه من و تو است. هرچه باشد، انتشار این فیلم در این لحظه را نمی‌توان جدا از موقعیت آیت‌الله خامنه‌ای و وضع کشور دانست. منتشرکنندگان این فیلم در واقع پایان کار آقای خامنه‌ای را خبر می‌دهند و احتمالا بیش از هرچیز نگران آن هستند که در شرایط کنونی و با موقعیت تضعیف شده ایشان، احتمال این خطر که بین وی و حسن روحانی سازشی صورت گیرد وجود داشته باشد. بنابراین انتشار این سخنرانی را باید بیش از هر احتمال دیگر در ارتباط با محافلی دانست که تصور می‌کنند در شرایط معین و پیش یا پس از درگذشت آقای خامنه‌ای می‌توانند قدرت را بدست گیرند و الان باید رقبای احتمالی را از صحنه خارج کنند. شاید بخشی از طرح کودتا در مشهد که با شورش مردم به ضد خود تبدیل شد با همین نکته بوده است.

این واقعیت هم وجود دارد که در حکومت ایران به هر شکل وسیعا نفوذ شده و ابعاد این نفوذ با فراگیر شدن فساد بشدت افزایش یافته است. همه آرشیوهای محرمانه ایران در دست قدرت‌های جاسوسی جهانی است. بنابراین انتشار این فیلم توسط صدای امریکا می‌تواند نشانه‌ای از حسابی باشد که قدرت‌های جهانی بر روی آینده آقای خامنه‌ای کرده و کوششی باشد به عدم مصالحه با حسن روحانی و تشویقی برای نظامیانی که به سرنگونی دولت می‌اندیشند. همه اینها پرسش‌ها و احتمال‌هایی است که آینده باید پاسخ روشن تری بدان ارائه دهد.

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 632  راه توده -  28 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت