راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مانورهای

اصلاح طلبانه

رئیس جمهور ایران!

شبکه خبری ARD آلمان

ترجمه: الناز گرجی

 

 

 

در تظاهرات مردم ایران روحانی با حمایت از آزادی بیان خود را بعنوان یک رئیس جمهور اصلاح طلب معرفی کرد اما اینکه چقدر می تواند در برابر سختی ها مقاوم باشد یک سوال است.

اینبار درخواست او برای آزادی بیان شهروندان مسقیم تر و واضح تر از گذشته بود. او نشان داد صدای رفورمیست های ایران است. او گفت در ایران باید به عقاید همه احترام گذاشته شود، باید به همه نظرات احترام گذاشته شود و کسی اجازه توهین و برخورد با معترضان را ندارد.

در راستای فیلتر شدن دو هفته ایی اینترنت نیز، او گفت: قبل از انقلاب هم مردم را از شنیدن رادیوهای خارج (اپوزیسیون) منع می کردند، آیا آن بگیر و ببند ها برای رژیم گذشته سودی داشت؟

حالا می گویند اینترنت بد است! آیا فکر می کنید با این حرف ها و کارها نتیجه خوبی خواهید گرفت؟

هرچند منتقدانی هستند که می گویند عملکرد روحانی در قبال سرکوب اعتراضات اخیر ضعیف تر از ادعای او بود.

این منتقدان خواهان رسیدگی فوری به مرگ چند تن از دستگیر شدگان اخیر در زندان شده اند و دلیل خودکشی اعلام شدن این مرگ ها را غیر قابل قبول میدانند.

  در روزهای اخیر اعتراضات خانواده های زندانیان در مقابل زندان اوین نسبت به هفته قبل کمتر و آرام تر بود که شاید دلیل آن آزاد شدن شماری زیادی از بازداشتی ها باشد که حکومت آن را اعلام کرده است.

با این حال، رهبر ایران می داند که در عمق جامعه ایران اعتراضی بزرگ خفته است.

روحانی اکنون بین جریانات تند رو و سنتی و مردم در نوسان است، اینکه آیا او حقیقتا می تواند بر دار و دسته اطراف رهبری اعمال قدرت کند را نمی توان پیش بینی کرد.

پس از دو هفته تلگرام، سرویس پیام رسانی که میلیون ها ایرانی کاربر آن هستند و بسیاری از کارهای روزانه خود را با آن انجام می دهند رفع فیلتر شد. اما به گزارش بسیاری از این کاربران کیفیت سرویس آنلاین بدتر از آن شده که قبل از فیلتر شدن بود. این نشان دهنده آن است که در حکومت ایران بسیاری از مقامات همچنان نگران نقش اینترنت در ایران هستند.

علیرغم همه این رویدادها و در اوج خبرهای مربوط به احتمال لغو برجام توسط رئیس جمهور امریکا، روحانی همچنین در سخنرانی خود، توافق هسته ای را موفقیتی پایدار برای جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود پارلمان ایران حاضر به پذیرش اصلاحیه جدیدی بر این توافق نیست!

 

https://www.tagesschau.de/ausland/iran-rouhani-107.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 632  راه توده -  28 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت