راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عربستان سعودی دیگر آن

جامعه پوسیده گذشته نیست!

 

درباره رویدادهای اصلاحی در عربستان سعودی مطالب زیاد و حتی پرگوئی های پوچ زیاد در مطبوعات داخل کشور و رسانه های برون مرزی منتشر شده است. ما از میان تمام این مطالب، این بخش از مصاحبه خانم "شهیندخت مولاوردی" دستیار رئیس جمهور در بخش "حقوق شهروندی" و معاون رئیس جمهور در کابینه اول روحانی در امور زنان را که در روزنامه "اعتدال" منتشر شده  نزدیک ترین تحلیل از تحولات عربستان میدانیم. خانم مولاوردی اگر کارشکنی ها و تهدیدهای مخالفان دولت و مرتجعین مذهبی نبود، باحتمال بسیار زیاد یکی از وزرای زن کابینه دوم روحانی بود. او در این گفتگو تسلط خود به اوضاع ایران و منطقه و بویژه رویدادهای عربستان را نشان میدهد که خود می خوانید:

 

«در عربستان شاهد مجموعه‌ای از تغییرات هستیم که تغییرات در حوزه‌ زنان را می‌توان بخشی از آنها قلمداد کرد. برای مثال در موج گسترده بازداشت‌هایی که با هدف مبارزه با فساد در این کشور صورت گرفته است، مقامات پیشین و شاهزاده‌های‌عربستانی که اصلا تصور نمی‌شد روزی با آنها این گونه رفتار شود بازداشت شدند و بخش پروازهای‌خصوصی برای جلوگیری از فرار آنها بسته شد. از سوی دیگر به یک ربات حق‌شهروندی دادند. از مجموعه این شواهد برمی‌آید که با وضعیت‌جدیدی در این کشور مواجه هستیم. محمد بن سلمان به نوعی مظهر و شاخص تغییرات محسوب می‌شود و عربستان را به سوی تغییرات مدنظر خود پیش می‌برد و موسسه مکنزی  (McKinsey)سفارش سند چشم‌انداز 2030 (برنامه راهبردی عربستان از سال‌های 2015 تا 2030) را داده است. در مقابل او محمد‌بن‌نایف را داریم که معتقد به حفظ وضع موجود است و بنا دارد که روابط و مناسبات‌ سنتی عربستان به قوت خود باقی باشد. تا پیش از این تمام تحلیل‌ها نشان از قدرت‌گیری محمد بن نایف داشت، زیرا با توجه به وضعیت و شرایط جامعه عربستان و روابط و مناسبات ‌قومی و قبیله‌ای آنجا قدرت‌گیری او گزینه محتمل‌تر بود. اما برخلاف پیش‌بینی‌ها محمدبن سلمان قدرت گرفت. بنابراین مجموعه این تغییرات مانند یک پازل هستند که باید منتظر ماند و دید بناست محمدبن‌سلمان این تغییرات را تا کجا پیش ببرد. جامعه عربستان دیگر جامعه بیسواد، بدوی و سنتی نیست. در حال حاضر با جامعه جوان و تحصیلکرده‌ای مواجهیم که عمدتا در کشورهای‌غربی تحصیل کرده و به کشورشان بازمی‌گردند. بنابراین این جوانان مطالبات خاص خود را داشته و با نسل‌های قبل خود تفاوت دارند. چندسالی است در شاخص شکاف ‌جنسیتی رتبه این کشور از کشوری مانند ترکیه بالاتر است. اوایل تصور غالب آن بود که این رتبه‌بندی سیاسی و کار دلارهای نفتی عربستان است، اما بررسی‌ها و گزارشات منتشر شده نشان داد عربستان حرکت جدی را در حوزه آموزش، بهداشت، سیاست و اقتصاد شروع کرده و در پر کردن شکاف جنسیتی نوآوری و ابتکارات داشته است. در حال حاضر هفت رتبه بالاتر از ایران است. بنابراین تغییرات را آغاز کرده‌اند، اما اینکه این تغییرات واقعی یا show off است نیازمند گذشت زمان هستیم تا تاثیر عینی تغییرات را در وضعیت زنان در جامعه عربستان ببینیم. در واقع باید دید جامعه عربستان تا چه میزان با این سیاست‌ها و تغییرات همراه خواهد شد!»

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 632  راه توده -  28 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت