راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جهان را باید از

چنگ چپاولگران

در آورد!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 

مقاله "پیرلوران" دبیرکل حزب کمونیست فرانسه که در روزنامه اومانیته ارگان مطبوعاتی این حزب منتشر شده است:

«گزارش نابرابری اجتماعی که در ماه دسامبر گذشته در روزنامه اومانیته منتشر شد افزایش چشمگیر ی از نابرابری اجتماعی و شکاف عظیم ثروت را به نفع یک در صد از ثروتمندان نسبت به جمعیت جهان نشان داد. خلاصه ای از سخنرانی پیر لوران دبیر کل حزب کمونیست فرانسه در این مورد .

ما این چنین جهانی را قبول نمی کنیم و این شرایط را نمی پذیریم. حق زندگی با عزت، حق پیشرفت اجتماعی ، اکولوژیک، فمینیست، همبستگی با مردم برای همه مردم جهان ضروری است. من میدانم که شرایط سیاسی در زمان ما مناسب نیست، البته قدرتمندان این مسئله را به ما نمی گویند. زمان مبارزه فرا رسیده است  و ما را به مبارزه با بی عدالتی  اجتماعی دعوت میکند.

چرا ما را مجبور میکنند که برنامه زندگی خود را فراموش کنیم؟ آرمانهای زیبا و خواسته های خود را در این ماه ژانویه در گوشه پنهان کنیم. بنام کدام تئوری و به چه علت دولتی مانع آن میشوند. آیا رویاهای بزرگ مانع پیشرفت بشریت است؟ و یا ما کلا حق پیشنهاد آرمانهای خود را برای ترقی و پیشرفت بشریت نداریم؟ ما در زمانی زندگی میکنیم که انقلاب فنی، تکنولوژیک، علمی، جمعیت شناسی و غیره... فرصت های بی نظیری را برای توانایی های انسان فراهم کرده است. زندگی با عزت و بهره گیری از نیروی کار خود، سلامتی و بهداشت برای آینده ای بهتر، تصمیم گیری آزادانه برای هر فرد،  آموزش و کسب کار، آزادی تغییر شغل، فعالیت برای ابتکارات جدید، شرکت و همبستگی با دیگران آرمان های دوران ماست. انسان باید حق انتخاب داشته باشد و برای سرنوشت خود آزادانه تصمیم بگیرد.

سیاست و منطقی که به ما تحمیل میکنند شایسته بشریت نیست و باید آن را دگرگون کرد. ما کمونیستها در تمام زمینه ها آماده اعلام گزینه هائی بهتر برای بشریت هستیم. من فریاد زنانی که از خشونت های جنسی جانشان به لب رسید را میشنوم. من خشم مردم جهان را در مورد جرایم نژاد پرستانه و جنائی دونالد پرامپ میشنوم. من جاه طلبی مدیرعامل شرکت (لاکتالیس) هشتمین ثروتمند فرانسه و 116 ثروتمند جهان (یکی از همان یک در صد ثروتمندان جهان) را که اکنون سکوت خود را شکسته ومیخواهد مورد بخشش قرار گیرد چون به حجم ثروت خود اعتراف کرده را می شناسم. من با روش غیر انسانی جرارد کلومب (مسئول مهاجران و پناهندگان در فرانسه ) در برابر مهاجران آشنا هستم و بی توجهی انجمن های رسیدگی به پرونده مهاجران را می بینم و می گویم که این جهان متعلق به افرادی نیست که امروز قدرت را در انحصار خود گرفته اند. بشریت شایسته دنیای نوین است. دنیای نوین ممکن است و ما باید آن را باهم بسازیم

فرار از پرداخت مالیات، از شیوه های ثروتمندان و شرکت های چند ملیتی است. 80 میلیارد یورو تنها فرار مالیاتی در فرانسه ارزیابی شده است. ما تسلیم نمیشویم دولت باید پاسخگو باشد .

ثروت در اختیار شرکت های تولیدی است که با کار کارگران کالاهای  خود را تولید میکنند. کارگران نه تنها از سود این شرکت ها بهره ای ندارند بلکه با دستمزدهای ناچیز قدرت خرید آنها هرروز کاهش می یابد. تولید ناخالص فرانسه در سال معادل 2200 میلیارد یورو است. در مقایسه با سرمایه گذاری در بازار بورس پاریس (س آ س) در عرض بیست تا سی سال گذشته چند برابر شده است و به 1200 میلیارد یورو رسیده است. 73 میلیارد یورو سود خالص بورس پاریس است. ببینید پولها و ثروت در کجا انباشته شده. در حالی که بدلیل کمبود بودجه عمومی، دستمزدها کم می شود و کمک های اجتماعی قطع! هدایای مالیاتی دولت به شرکت های بزرگ تقریبا معادل 25 در صد از بودجه دولت است که به دولت پرداخت نمیشود. این یک نمونه سرقت از مردم فرانسه است. در برابر این سرقت هنگفت پلیس چه کار میکند؟ نمونه های دیگر را خود حدس بزنی. ثروت صد تن از ثروتمندان فرانسه معادل 439 میلیارد یورو است. به عبارت دیگر درآمد طول عمر یک میلیون کارگر فرانسوی معادل 100 نفر از ثروتمندان فرانسه است. این سرنوشت میلیون ها انسان در سراسر جهان است که باید دگرگون شود!

 

   http://www.economie-politique.org/sites/default/files/708_communistes.pdf

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 633  راه توده -  5 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت