راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

این همان "یار" است

که سر "دار" از او گشت "بلند"

 

تحریریه روزنامه کیهان در سال پر از رویدادهای انقلابی. هر روز، بر تیراژ کیهان که حالا پرفروش ترین روزنامه عصر ایران شده و روزنامه رقیب "اطلاعات" را بکلی پشت سر گذاشته افزوده می شود. از نیمه این سال، تیراژ کیهان از 400 هزار شماره در روز عبور کرده و می رود که مرز یک میلیون را هم پشت سر بگذارد. رویدادی که با انتشار عکس آیت الله خمینی در تاریخ مطبوعات ایران به ثبت رسید: یک میلیون و 200 هزار نسخه!

امیرطاهری، سردبیری که امیرعباس هویدا به دکتر مصباح زاده صاحب امتیاز و مدیر مسئول کیهان تحمیل کرده بود، از ایران رفته است و رحمان هاتفی که معاون او بود و در واقع همه امور تحریریه کیهان در اختیارش، حالا، از سوی مصباح زاده که او نیز خود از ایران رفته رسما سردبیر کیهان معرفی شده است. هنوز رژیم شاه برقرار است، اما تماس با سردبیر کیهان چند سویه شده است: عوامل شناخته شده امور مطبوعاتی رژیم شاه، روحانیون شورای انقلاب – آیت الله بهشتی- برخی سران نهضت آزادی ایران، روشنفکران چپ و یا مذهبی، ملیون ایران که سرانجام، شاه نخست وزیری را به یکی از آنها "شاپور بختیار" سپرد و از ایران رفت و بالاخره "مردم" که مخاطب اصلی اند. دشواری حفظ استقلال کیهان بعنوان یک روزنامه مستقل ده چندان شده و هاتفی با نرمش اخلاقی و سلوک ویژه ای که دارد به آسانی در این دریای مواج شنا می کند. وقتی عکس آیت الله خمینی را از لای کتاب های مذهبی آیت الله خوانساری در آورده و به او رساندند و دستور چاپ آن را در صفحه اول کیهان داد فرمان دستگیری اش را ساواک صادر کرد، اما این دستور یک روز بیشتر نپائید و روزی که از دیدار اختصاصی با رئیس جدید ساواک "سپهبد مقدم" بازگشت گفت که به ایشان گفتم "دیگر دیر شده و سقوط حتمی است!" وقتی آیت الله بهشتی به کیهان آمد تا شکستن اعتصاب مطبوعات را اعلام و در واقع پیام آیت الله خمینی را که از پاریس گرفته بود ابلاغ کند، روی میز سردبیری رفت و سوره "نان و قلم" را خواند تا بلکه رسالت مطبوعات آزاد را به گوش شورای انقلاب برساند، دکتر بهشتی و همراهانش که مقابل او و در جمع هیات تحریریه کیهان ایستاده بودند سراپا گوش بود. سپس او بود که در پاسخ به هاتفی با صدائی که دلنشین بود گفت "من بعنوان سخنگوی روحانیت انقلابی در همین مکان تعهد روحانیت به آزادی مطبوعات را اعلام می کنم و...". آن غروب که از دیدار با شاپور بختیار بازگشت گفت "حرف های خوبی می زند اما 20 سال دیر آمده!". وقتی از سخنرانی آیت الله خمینی در بهشت زهرا این تیتر تاریخی را در صدر صفحه اول کیهان جای داد "توی دهن این دولت می زنم" گفت "بختیار تمام شد، اما پایان رژیم شاه می تواند به درگیری مسلحانه در خیابانها بکشد!"

او در همین مکان که در عکس می بینید (ایستاده در کنار میز سردبیری کیهان) همه دانش و فنون روزنامه نگاری و سیاست و میهن دوستی و مردمداری را تا چند ماه پس از پیروزی انقلاب به خدمت گرفت و از کیهان، پرفروش ترین و پر مخاطب ترین روزنامه ایران را ساخت. او که همزمان با انتشار کیهان، مسئولیت رهبری سازمان "نوید" و نشریه آن را نیز بر عهده داشت، خرداد 58 کیهان را ترک کرد و به جمع رهبری حزب توده ایران که از مهاجرت بازگشته بودند پیوست. در پلنوم وسیع 17 حزب در تهران به عضویت کامل هیات سیاسی حزبی در آمد که امثال طبری و کیانوری و جوانشیر و بهزادی و افسران 25 سال زندان شاه را کشیده در آن عضو بودند. از سوی هیات سیاسی حزب بعنوان سردبیر روزنامه ارگان حزب "نامه مردم" انتخاب شد اما نامه مردم را توقیف کردند و او فرصت نکرد دانش و تجربه روزنامه نگاری خود را در نامه مردم به صحنه بیآورد. در جریان بازسازی حزب برای شرایط سخت و سخت تری که در جمهوری اسلامی پیش می آمد مسئولیت سازمان نوین حزبی در تهران را به او سپردند. باز خوانی تمام پرسشنامه ها (آنکت حزبی) و غربال کردن حوزه های حزبی، آزاد اعلام کردن بخشی از اعضای حوزه ها و ترتیب دادن دو سازمان غیر علنی و علنی اما محدود و چابک برای روزهای سختی که در پیش بود. این تلاش که بصورت مشترک با رفقا عباس حجری و جوانشیر پیش برده می شد به سرانجام نرسید و آوار یورش به حزب فرود آمد. یورشی که هاتفی نیز از قربانیان بزرگ آن شد و در تیرماه 1362، پیکر بی جان و خونین او را در زندان توحید (کمیته مشترک زمان شاه) دیدند که لای پتو و در سکوت مرگبار از راهروهای این زندان بردند. بردند و در خاوران به خاک سپردند!

عکسی که می بینید، آخرین عکس هاتفی است که تا کنون منتشر شده است. این عکس برای نخستین بار به همت یکی از اعضای هیات تحریریه کیهان پیش از انقلاب اخیرا در فضای مجازی منتشر شده است!

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 633  راه توده -  5 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت