راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیروزی پایگاههای

نظامی امریکا

در انتخابات هندوراس

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

رئیس جمهور هندوراس - متحد وفادار ایالات متحده امریکا  روز 27 ژانویه برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروزی جعلی خود را اعلام کرد.

"خوان اورلاندز هرناندز" جاه طلب پیله خود رامجددا در هندوراس گسترش میدهد. وی به مدت پنج   سال است که با حمایت ایالات متحده و با مشت آهنین در این کشور کوچک امریکای لاتین حکومت میکند.   

در 27 ژانویه وی مجدا در انتخابات ریاست جمهوری خود را پیروز انتخابات اعلام کرد و قدرت  را با حمایت اولیگارشی کشور و با حمایت آشکار دونالد ترامپ حفظ کرد. اما زمان برای این مدعی ارتجاعی حزب ملی هندوراس مناسب نیست. وی بیهوده تلاش میکند که مردم را در سخنرانی های بی محتوا و وعده های توخالی قانع کند و سیاست های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را بر مردم هندوراس تحمیل کند. وی 27 ژانویه لباس ریاست جمهوری را برتن کرد و همزمان اتحاد مخالفان در برابر دیکتاتوری در خیابانهای پایتخت علیه او  بسیج شدند تا اعتراض خود را اعلام کنند. اولاندو خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری در یک کشور تک تولیدی ( موز) معرفی کرد اما نظرسنجی و شمارش آراء بر خلاف ادعای وی است. در روز 26 نوامبر 2017 روزنامه نگار و رهبر اتحادیه علیه دیکتاتوری سالوادور ناسارا پیش از این که سیستم شمارش آراء ( کامپیوتری)  ناگهان قطع شود برنده انتخابات اعلام شد، اما بعد از چند روز، پس از باز شماری مجدد آراء با معجزه و جادو اولاندو برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد .

اولاندو دست نشانده ایالات متحده امریکا است. دادگاه عالی انتخابات که نتایج انتخابات را بعد از چند روز اعلام کرد مورد انتقاد مخالفان و سازمان های بین المللی قرار گرفت وهمچنین مخالفان دادگاه  انتخابات را که به نوبه خود مدعی است «چنین شفافیتی در انتخابات هندوراس هرگز دیده نشده است » را محکوم کرد. حتی سازمان کشورهای امریکای لاتین که وابسته به واشنگتن است و نمی توان  آن را چپگرا خطاب کرد خواستار برگزاری مجددا انتخابات در هندوراس شدند اما با فشار ترامپ که جوجه خود را در هندوراس به رسمیت شناخت از خواست خود منصرف شدند. در واقع هندوراس حیاط خلوت ایالات متحده است. 

واشنگتن با کودتا در هندوراس از منافع اقتصادی و سیاسی و جغرافیایی خود دفاع میکند. در سال 2009 رئیس جمهورلیبرال هندوراس "مانوئل زلایا" به نفع مترسک ایالات متحده "اورلاندو هرناندز" به دلیل جسارت نزدیکی و هماهنگی با دولت های چپ امریکای لاتین سرنگون شد. از نظر کاخ سفید وجود یک رئیس جمهور لیبرال و یا چپ در قدرت با وجود ناوهای هواییمابر و دو پایگاه نظامی امریکا در هندوراس غیر قابل قبول است.

بخش بزرگ درآمد کشور تک محصولی هندوراس توسط کارتل های مسلح قاچاق مواد مخدر مسلح تامین میشود. اورلاندو از حمایت این کارتلها برخوردار است. در سال 2013 وی برای پیروزی در انتخابات به مردم قول داد: "من آنچه که میتوانم میکنم وبا باندهای قاچاقچیان مقابله میکنم." من متعهد میشوم زندگی مردم را بهبود بخشم و مسکن محرومان (حاشیه نشینان ) را بازسازی میکنم. من سفره فقیران را رنگین میکنم. وعده هایی که عملی نشد!

چند صد تن از مخالفان رئیس جمهور و مدافعان حقوق بشر و محیط زیست و روزنامه نگاران وغیره  اکنون در زندان هستند و حتی تهدید به مرگ میشوند. وعده های دروغین رئیس جمهور حتی اگر اجراء شود تغییری درزندگی اکثریت مردم ندارد. اتحادیه اروپا در این رویدادها سکوت کرد. جنایات به عنوان یک بیماری ریشه دار در کشور حاکم است. اقتصاد کشور تحت سلطه تعداد انگشت شماری از خانواده های ثروتمند هندوراس است که 42 در صد مردم آن در فقر بسر می برند. در جبهه سیاسی همه نهادهای دولتی ارتش و مجلس، قوه قضایه و مجریه در کنترل رئیس جمهور است!

  https://humanite.fr/honduras-orlando-hernandez-le-machiavel-649375

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 634  راه توده -  12 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت