راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گزارش

کرُدهای سوریه

از حمله ارتش

ترکیه به عفرینه

روزنامه یونگه ولت

ترجمه - الناز گرجی

 

 

 

 

حمله ارتش ترکیه به کردهای سوریه در شهر عفرین ادامه دارد. بیمارستان ها و مدارس توسط ترکیه بمباران می شوند و کرُدهائی که ارتش ترکیه به آنها حمله کرده گزارش داده اند که حتی از بمب ناپالم هم استفاده شده ‌است.

در روزهای اخیر، جت های جنگنده ترکیه نه تنها مناطق غیر نظامی بلکه مناطق باستان شناسی و زیرساخت های  تاریخی را نیز هدف قرار داده اند.

در پی این حملات، یک معبد چند هزار ساله در نزدیکی روستای عین الداره تخریب و یک بیمارستان در جندریس نیمه ویران شد. در حمله به روستای دیگر نیز هشت غیر نظامی از جمله سه زن و دو کودک کشته شدند.

علاوه بر این، سخنگوی یگان مدافع خلق کردستان سوریه (ی پ گ) گزارش از رها شدن بمب های آتشین از هلیکوپتر داده است که دو منطقه را هدف قرار داده اند. استفاده از این بمب ها که ناپالم نام دارند در قوانین بین‌المللی ممنوع است.

این جنگ و گریزها نزدیکی شهر استراتژیک مرزی اعزاز در عفرین گزارش شده است.

حمله ارتش ترکیه به عفرین، خود شبیه یک بمب رسانه ایی در ترکیه عمل کرد و واکنش های گسترده ایی را در پی داشت. با این حال اردوغان قصد دارد جنگ را تا مرزهای عراق پیش ببرد. ترکیه در عملیات خود از نیروهای ارتش آزاد سوریه و شبه نظامیان اسلامگرا نیز استفاده می‌کند. از جمله شبه نظامیان سنی که در سال 2016 با بریدن سر کودک دوازده ساله ایی بنام عبدالله عیسی و انتشار ویدیویی این جنایت هولناک به جهان معرفی شدند.

به همین ترتیب، احرار سلقین که جزیی از جبهه نصرت القاعده است در جبهه اردوغان مورد استفاده قرار گرفته است. این گروهی نیز شناخته شده است، چرا که فرمانده آن صحنه تجاوز به یک کودک را فیلم گرفته و منتشر کرده است.

علاوه بر این شبه نظامیان جهادی که شاخه ایی از القاعده هستند و تروریست های چچنی نیز به جنگ ترکیه علیه کردهای سوریه پیوسته اند.

از دیگر شرکای برجسته ترکیه در این جنگ احرار الشام، النصر و شبه نظامیان ترکمن سوریه هستند. با همکاری این شبه نظامیان بود که ترکیه در نوامبر سال 2015 یکی از جنگنده‌های روسیه "سوخو ٢٤" را در مرز خود با سوریه هدف قرار داد و سرنگون کرد که یکی از دو خلبان آن کشته شد. از آغاز جنگ علیه سوریه، سرویس های مخفی ترکیه دائماً برای شبه نظامیان ترکمن در شمال سوریه اسلحه و مهمات فرستاده اند، و از آنها به عنوان ابزار برای سیاست هایشان استفاده کرده اند. در این نیروها نیز گروه های فاشیستی حضور دارند.

 بسیاری از گروه ها که در دوره های پیشین جنگ سوریه آموزش دیده و مسلح شده اند و  بسیاری از آن ها که در سال های اخیر تضعیف شده بودند اکنون امیدوارند که بتوانند خود در کنار یک کشور عضو ناتو(ترکیه) در سوریه فعالیت کنند!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 634  راه توده -  12 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت