راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

یکه تازی

اردوغان

تا چه زمان

میتواند ادامه یابد؟

اومانیته- جعفر پویا

 

 

رئیس حمهور ترکیه از زمانی  که قدرت را کاملا  بدست آورد  تصمیم به حذف مخالفان خود گرفت. این حذف و پاکسازی تاکنون شامل 18632 نفر از مقامات دولتی شده است. روزنامه ها  و یک کانال تلویزیونی نیز بسته شد ه است.

هشت روز قبل از سالگرد  کودتای  15 و 16 ژوئیه  2016 ، رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان تصمیم گرفت  حکم خود را برای تصفیه جدید نیروهای مخالف را تحمیل کند .  از 18632  نفر که تصفیه شده اند 9000 نفر از نیروهای پلیس و 6000 نفر از نیروهای ارتش بوده اند . رسانه های   مستقل  از دولت نگران آینده اندعلاوه بر سه روزنامه و یک کانال تلویزیون 160 سایت خبری و خبرگزاری از تابستان سال 2016 تا کنون مصادره و یا  فعالیت خود را به اجبار متوقف کرده اند. از جمله روزنامه ولات  به زبان  کردی در استان دیابکر  در جنوب شرقی ترکیه  و همچنین روزنامه  "ازگور لوکو" در استانبول که در ماه مارس مورد تهاجم  پلیس قرار گرفت.  اکنون بیش از 120 روزنامه نگار در  بازداشت هستند که  14 تن از آنها  بین 2 سال نیم تا 7 سال  و نیم به زندان محکوم شده اند . همه روزنامه نگاران مانند کارمندان دولت به اتهامی یکسان و منحصر به فرد ( ارتباط با یک سازمان تروریستی ) دستگیر شده اند .  حتی برخی از طرفدارن  فتح الله گولن که به طراحی کودتای نظامی علیه دوست قدیمی خود اردوغان است و در امریکا زندگی می کند، همچنان از نظر اردوغان متهم ردیف اول آن کودتاست. علاوه بر تصفیه هائی که از بعد از آن کودتا صورت گرفته، دهها هزاران تن از کردهای ترکیه و یا کسانی که از کردهای ترکیه حمایت می کنند به اتهام ارتباط با حزب کارگران کردستان "پ ک ک" و تو طئه علیه دولت  از سال 1984 یا از کار اخراج شده و یا دستگیر شده اند.

اکنون که او با تغییر قانون اساسی نقشی ریاستی که فراتر از ریاست جمهوری است را بدست آورده مانعی در مقابل خود نمی بیند. حتی مجلس ترکیه نیز دیگر نمی تواند سد راه برنامه او شود. حتی در حد کنترل بودجه دولت. برخی قوانین را اردوغان می تواند از روی سر مجلس تصویب و برای اجرا ابلاغ کند. او توانست ماه مه سال 2016 مصنوعیت پارلمانی نمایندگان مجلس را لغو کند از جمله 138  نماینده مجلس که 59 تن آنها متهم به طرفداری از  حزب دمکراتیک مردم ترکیه شدند.

اردوغان اکنون می تواند قضات اصلی کشور را منصوب کند. آیا یکه تازی او می تواند زمانی طولانی ادامه یابد؟

 

.https://www.humanite.fr/repression-omnipotent-erdogan-continue-de-faire-le-menage-657869

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 652  راه توده -  21 تیر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت